Bra för kolikhäst?

Mammadutt

Trådstartare
Tips vad man ska ge häst med känslig mage, olja tipsade vet om, kli sa någon annan?

Hästen får jättebra torrhö.
Äter ej betfor (spottar bara ut) gillat inte heller lusern...

vad tror ni om att blanda lite havre, olja, miner, vitlökspulver... något mer???
 
Min erfarenhet av kolikhästar är att inte ge för mycket kraftrfoder om man kan slippa, och har du bra hö borde väl det fungera? Har även med stor framgång gett linfröavkok samt melass.

Olja kanske är bra om det smörjer tarmen, men det vet jag inget om och vetekli är väl allämnt ansett som bra för magar.

Vad gäller vitlök tror jag personligen inte att den har någon effekt på kolik.
 
vitlök mest för att hon är islandshäst (motverka exem)
För att få i henne olja måste man göra liten mix, vi tar minimalt med havre, en näve (krossad) och gör hopkok, sen blandar vi vatten (hon är väldigt dålig på att dricka)...
 
Vad berodde koliken på? Det är ju rätt så viktigt att veta. Du skriver att hon dricker dåligt och där tror jag att du har nåt. Om hon inte dricker - salta maten! Om du har vattenkopp - stäng av den och ge i hink, så du ser att hon får i sig tillräckligt. Ge ljummet vatten i fräscha hinkar. Se till att hon alltid har det tillgängligt. Blötlägg all mat ordentligt, riktigt soppigt ska det vara.
Jag vet faktiskt en islänning som fick kolik om och om igen tills ägaren började vara petnoga med vattnet. Sen dess har hon inte haft nåt.
 
mmm vi antar det är pga uttorkning, vi blötlägger allt och ger i hink ljummet, grejen är att hon är svår att få att dricka tillräckligt plus det, vi ska prova salta och andra husknep vi fått tips om..... :)
 
En del hästar tycker om när man smaksätter vattnet. Lite betfor, socker, äppeljuice eller nåt.
 
Ojdå, spottar ut betfor, okej. Men äppeljuice eller äppelcidervinäger i vattnet då?
 
lite knep från Värmland :D

Salta maten

Häll upp MYCKET vatten på maten(god mat) ca 2-5 liter så om hon är gniden så måste hon dricka sig ner till maten innan hon får den :devil:(jag brukar köra hippo alfa , det gillar nog ALLA hästar)

Vätska upp henne med dropp(veterinär förståss) för ligger dom på minus så kan termostaten ha kommit ur balans och dom "vet" inte bättre.....
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 425
Senast: Hazel
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 291
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
988
Senast: Twihard
·
Hundhälsa Tror jag ska börja testa min hund på färskfoder igen. Tror dock inte vi vill testa nått med kyckling i då han har haft problem med det...
Svar
15
· Visningar
2 525
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Omröstningar

Tillbaka
Upp