bra föl/avels böcker?

Buck

Trådstartare
Vill ha tips på bra fölböcker! Där man kan läsa om hur man går tillväga från hingstval till avvänjning av fölet.:D

Är en nybörjare inom avel och vill lära mig så mycket som möjligt för att kunna få fram en framtida tävlings häst efter mitt sto. Funderar på att leta upp ngn uppfödare i sommar och hjälpa till hos så man lär sig mer också.

Unghästar och föl har jag koll på, men dräktiga ston och bebisföl är främmande mark för mig.
Inte ens sett föl som ngt hjärtvärmande och gulligt utan mer som ngt dyrt, fult och ouppfostrat O_o men jag går gärna igenom allt det där för att ha en mini corina att forma själv ^_^.
 
Sv: bra föl/avels böcker?

Att bli med föl, klassikern som innehåller så gott som allt.
 
Sv: bra föl/avels böcker?

Är en nybörjare inom avel och vill lära mig så mycket som möjligt för att kunna få fram en framtida tävlings häst efter mitt sto. Funderar på att leta upp ngn uppfödare i sommar och hjälpa till hos så man lär sig mer. ^.

Vi ska ha 3 stycken i april, det är bara att komma hit och fölvakan :D :D

Annars håller jag med Görel, det är en bra bok :)
 
Sv: bra föl/avels böcker?

Låter lockande :p

Men att bli med föl boken ska jag försöka leta upp idag ;)
 
Sv: bra föl/avels böcker?

Det gillar jag :), jag pluggade in alla sorters fellägen så att jag skulle förstå på en gång om något inte var som det skulle.

Jag hade tur alla gånger.
 
Sv: bra föl/avels böcker?

Framförallt innehåller den det mesta som kan gå fel :nailbiting: vilket nästan fick mig att ångra att jag betäckt ;) men absolut bör man läsa den.

Mitt tips är att läsa den innan man betäcker, annars får man bara massor med ångest. :nailbiting:

Jag hade en "fölväska" med massor av bra grejer i och där hade Att bli med föl en självskriven plats. Enda boken förutom journalen som jag hade med mig.
 
Sv: bra föl/avels böcker?

Läser att bli med föl boken nu, och den är verkligen ångest framkallande :p.
Är väldigt bra bilder, äckliga men bra :rofl:
 
Sv: bra föl/avels böcker?

Finne en bra bok som Ridsport givit ut också. Det är en samling av artiklar som varit publicerade i tidningen. Den plus Att bli med föl, tyckte jag var bra.
 
Sv: bra föl/avels böcker?

Finne en bra bok som Ridsport givit ut också. Det är en samling av artiklar som varit publicerade i tidningen. Den plus Att bli med föl, tyckte jag var bra.

Ja, den är bra. Den heter "sto och föl - Från betäckning till avvänjning" och kom ut härom året.

En annan liten bok som jag tycker är bra är "Att ha föl" av Christina Planck (Natur & Kultur 1983). Den går nog inte att köpa ny längre, men "googla" så hittar du den till bra pris hos bokantikvariat etc.

Om du söker information på internet, tänk på att vara mycket källkritisk. En bra sida som jag uppfattar håller hög kvalitet på saklighet är HästSverige.
Lycka till!
 

Liknande trådar

Avel Behöver era åsikter nu.. Har ett sto, Athena E:Columbus xx- Bordeaux. född 1993, jag köpte henne som 10åring av uppfödaren som fött upp...
Svar
1
· Visningar
875
Senast: rebus
·
Islandshäst Innan jag skaffade Islandshäst så trodde jag som dum dressyrryttare att alla Islandshästar kan tölta och att det är lätt.:crazy::eek...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 050
Senast: fettso
·
N
Avel Hej!! Här har ni en som är helt okunnig i ämnet hästavel....Har nyligen köpt hund o därigenom lärt mig en hel del om hur man avlar på...
Svar
1
· Visningar
844

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp