bra eller dum ide?

T

toketossan

Går det inte att räkna ut vilken analys ens hästs grovfoder borde ha och sedan kunna köpa in hö efter det?

En tanke bara.. att göra det omvänt :D

Någon som är bra att räkna ut detta isådanna fall?

Mvh

Sv: bra eller dum ide?

Jodå, det går nog utmärkt att göra så förutsatt att man har så lyxig situation så att man har flera höleverantörer att välja mellan och kan välja och vraka bland deras analyserade partier. Där jag bor har jag inte den möjligheten.

Absolut! Det är så jag köper grovfoder numera. Jag vet var jag behöver ha proteinet och energin för de hästar jag har den säsongen, och ser till att köpa grovfoder som passar oss bäst.

Det är en jättebra idé! Jag försöker tänka på det när vi tar eget hö, att skördetiden blir rätt. Min häst är väldigt lättfödd (tjock) :smirk: men jag vill ändå att han ska äta så mycket hö som möjligt. Därför vill jag ha ett hö som ligger runt 7 MJ per kg foder. Det är naturligtvis svårt att se detta, oerfaren av odling som jag är, men i år blev höet perfekt! :banana:
Om man köper genom lantmännen ( dyrt) kan man tala om vilka värden man vill ha så ser de till att skaffa det till dig.
Lycka till i hö-djungeln.. :D

Tycker att det låter krångligt. Ialla fall här då det är svårt att få tag i hö leverantörer. Då kanske man behöver byta hö leverantör en eller i värsta fall flera gånger per år.
Jag har en och samma hö leverantör sedan flera år tillbaks och det känns tryggt för mig, så länge han levererar bar hö. Jag vet att jag alltid har hö, han kommer när han ska och han prioriterar hans fasta kunder, så han säkerställer att vi aldrig blir utan.

Har man en bra kontakt med sin höleverantör kan man ofta prata om behoven innan höt slås.

Det är nog svårt att få tag i exakta värden. Jag letar ju hö med riktig hög kvot till mitt fullblod och det är inte det lättaste och då bor jag ändå i närheten av Göteborg. En av tio hö annonser är på analyserat hö. Ca hälften av alla hö/hösilage annonser är storbalshö. Sen är det ju det att transportera oxå och avstånd. Har tyvärr hittat höet jag vill ha ca 12 mil bort :o

smulan75! jag har också häst i gbg och är på hö jakt! vart har du hittat bönder med analyser och som har hö?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
524
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: Linda_A
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 349
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar