bra eller dåligt?

mariajonsson

Trådstartare
Jag har just fått hem foderanalysen på höet vi köpte för nån vecka sen. Kvoten energi/protein är 4.9 (ingen höjdare) Men engerin/kg är så pass hög att jag får så lite i kg räknat.
analysvärdena är så här:
srp : 43 g/kg
energi: 8.8 mj/kg
Ca: 3.3 g/kg
P: 1.4 g/kg

Enligt normerna kan jag tex inte ge vår shettis mer än 2,5 kg hö:eek: (med extra protein tillkott) 2.5 kg är ju snudd på ingenting!!!
Tänkte ge halm som kompensation men det har ju ett energi värde på drygt 50 mj och inget protein. Det förvärrar ju bara värdena :crazy: Hjälp mig. Hur ska hästarana få mer å tugga på när värdena är så tokiga. Eller måste jag bränna hela högen å köpa nytt?:D Vilket inte tilltalar mej såååå mycket!

Maria
 
Sv: bra eller dåligt?

vad ger du för proteintillskott? ger du lucern är det också grivfoder och går bra ihop med höet till shettisen..

halm har ett energivärde på 3,5 MJ per kg, inte 50 :D

så ja du skulle kunna ge bara halm och lusern till shettisen..
 
Sv: bra eller dåligt?

halm har ett energivärde på 3,5 MJ per kg, inte 50 :D

:rofl: Skulle skriva 5 Mj! :rofl:
Men är det bara 3,5 Mj i halmen så funkar ju lite sånt att tugga på. Funderar på att köpa vetegroddar å ge som proteintillskott. Jag har aldrig gett det till nån häst förr. Men det verkar vara nåt som skulle passa till vårt hö (enligt ett foderstatsprogram) Jag vet inte... Känner mig sååå velig. :confused:
 
Sv: bra eller dåligt?

ja dte låter ganska bra med vetegroddar som innehåller mycvket protein, dock vet jag inte så mycket om just vetegroddar och hur passande det är till en shettis, sedan härsknar vetegroddarna fort så man behöver göra slut på en säck ganska omgående.. plus att det kan vara svårt att få tag på som foder..

har du kollat något på lusern? det är ju grovfoder så då behöver du inte använda halm.. bara att byta ut en del av högivan till lusern..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu har vi fått värdet på årets hösilage enligt nedan. Jag undrar om detta hö skulle passa att kombinera med Krafft Pluss Protein som...
2
Svar
33
· Visningar
5 044
Senast: Gavi
·
Foder & Strö Jag är egentligen klar med foderstaterna och har fått till det helt okej för alla, förutom äldsta som får mer energi än han enligt...
Svar
2
· Visningar
789
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Jag har ett torrt hösilage (81%) med hög protein/energi-kvot (9,5). Funderar på att endast ge 7 kg hösilage så det täcker proteinbehovet...
2
Svar
25
· Visningar
3 708
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har köpt småbalshösilage att ha under övergångsperioderna när det är för varmt för oss att öppna storbalarna. Tänkte köpa på mig lite...
Svar
7
· Visningar
947
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp