bra debatt artikel (pa engelska)

MsMarvelous

Trådstartare
Darren Chiacchias olycka har startat en valdigt bra debatt i USA ang. sakerhet och ryttaransvar i falttavlan.

Mark Phillips, Bruce Davidson och Leslie Law debatterar och kommer med nagra bra forslag pa USA Eventings hemsida:
http://www.useventing.com/aboutus.php?id=1438

Leslie Law sager nagot som manga borde ta sig en funderare over...

"Those who event that push themselves into dangerous riding trying to make the time – they have an attitude problem, it is not the sport that has the problem. I know that although in the grand scheme of the sport I am a fast rider, sometimes I can be a slower rider than Phillip (for example), and would not always be surprised or upset if I found myself a few time faults slower than he. I ride my horses simply according to their, and my ability on any specific course and I have found success doing so without having to chase any other rider's time." :bow::bow::bow:

Sv: bra debatt artikel (pa engelska)

Mycket intressant att läsa, de har verkligen tagit sig tid att skriva ner otroligt viktiga och genomtänkta saker. :bow:

Du som vet, pinned fences (tror jag de kallade det), menar de rivningsbara hinder?

Mycket intressant att läsa, de har verkligen tagit sig tid att skriva ner otroligt viktiga och genomtänkta saker. :bow:

Du som vet, pinned fences (tror jag de kallade det), menar de rivningsbara hinder?

Japp. Men de finns inte pa alla banor, och ar ofta utspridda pa endast ett fatal rattuppstaende eller oxrar.

Fantastisk artikel!:bow::bow:

Men det som slår mig mest är ju att Bruce och Leslie var för sig anser att hindren ska mer back to basic när det kommer till utsmyckning...alltså se mer ut som naturhinder än spektakulära åskådarhinder.

Jag upplever ju att det även här på lätt klass nivå har blivit mer och mer "banhoppningshinder" än natur hinder. T ex blå, röda och gula bord, rullar och stockar. Jag har väldigt svårt att se att man finner målade stockar ute i naturen och eftersom jag mest ridit unghästar de senaste åren så är det också just denna sorts hinder jag upplever att de står emot mest. Det ser inte naturligt ut för hästen att hoppa en illgul stock mitt ute i naturen i terrängtempo....

Sen Leslies kommentarer om att man som yrkesarbetande/studerande ryttare med 1 häst som man rider aldrig nånsin ska jämföra sig med ett proffs är ju så träffsäkert att det finns inte....:bow:

Fantastisk artikel!:bow::bow:

Men det som slår mig mest är ju att Bruce och Leslie var för sig anser att hindren ska mer back to basic när det kommer till utsmyckning...alltså se mer ut som naturhinder än spektakulära åskådarhinder.
Vad jag tror han menar ar att nar man har massa "tjafs" runt hindren gar det inte att anvanda rivningsbara hinder.

" This 'over decoration' is taking away from our ability to use new safety technology such as the frangible pin. "

Vad jag tror han menar ar att nar man har massa "tjafs" runt hindren gar det inte att anvanda rivningsbara hinder.

" This 'over decoration' is taking away from our ability to use new safety technology such as the frangible pin. "

Nja, alltså det var ju den första delen av den meningen citat:

"1. The decoration of cross-country jumps needs to be questioned. The jumps have turned in many cases more into works of art and less of what these jumps were supposed to be – natural obstacles. As much as I can appreciate the tool of using attractive scenes to draw spectators and sponsors, perhaps we could decorate around the jumps as opposed to the jumps themselves."

som jag syftade på så jag tror nog att vi båda har lika rätt? Alltså att för det första är hindren så "utstyrda" för att locka publik o han vill ha mer back to basic naturhinder och dessutom så hindra "utstyrningen" den nya teknologin.

Att få hindren mer tillbaka till att bli naturhinder måste ju också påverka säkerheten positivt då hästarna inte "står emot" ett naturhinder lika mycket som ett spektakulärt färgat hinder.

Just hemkommen från Burnham market.
Dom flesta, inte alla ganska ordinära hinder med lantlig anstrykning.
Inte mycket utsmyckning.
Drygt 200 ekipage i *** , majoriteten mycket välridande.
Allmännt intryck: Vänliga banor med förlåtande hinder.

ja :bow::bow:
första gången det blev lite tjatigt att titta på ***.:D

Ang ryttar-ansvar och säkerhet. I Fontainebleau fanns 3 vattenhinder i år. Alla hade "fläckar" i botten som var leriga och dåliga. Detta påpekades på ryttarmöte innan terrängen. Inget gjordes. Ett otal gick omkull (bl a ledaren i den 3* klassen) helt obefogat. I den sista klassen skrittade eller travade alla ner i ett av vattnen för att det var så dålig botten, trots bara 3-4 galoppsprångs anridning till hinder i vattnet, som hoppades lite dåligt istället pga utebliven anridning. Varför får det vara så här när det snackas så mycket om säkerhet...? De ska dessutom ha EM 2009
Varför struntar arrangörerna i detta (inte första gången det händer precis) och vem är människa att ta tag i det på allvar ?

Jätte bra. gärna mer sånt här där bortifån. tack.

Amerikanerna jobbar just nu med att ordna till "felen" med fälttävlan.
http://useventing.com/aboutus.php?id=1451

Exempel:
"Introduce a much stronger emphasis on the responsibility of Officials to be constructively responsive to concerns of riders at competitions."

"Re-visit the issue of speeds at the various levels, and provide competitors with speeds which are appropriate to course, terrain and conditions at a particular competition, rather than the current one size fits all approach."
:bow::bow::bow: Jaaa, äntligen!!! Är så trött på att det är menat att man ska hålla samma tempo över en upp/ned/höger/vänster-bana, som en platt/rid rakt-bana.:crazy:

Amerikanerna jobbar just nu med att ordna till "felen" med fälttävlan.
http://useventing.com/aboutus.php?id=1451

Exempel:
"Introduce a much stronger emphasis on the responsibility of Officials to be constructively responsive to concerns of riders at competitions."

"Re-visit the issue of speeds at the various levels, and provide competitors with speeds which are appropriate to course, terrain and conditions at a particular competition, rather than the current one size fits all approach."
:bow::bow::bow: Jaaa, äntligen!!! Är så trött på att det är menat att man ska hålla samma tempo över en upp/ned/höger/vänster-bana, som en platt/rid rakt-bana.:crazy:

Ja, herregud det har vi fina exempel på här i V-götland...försök hålla samma tempo i Tranemo och Mariestad den som kan!:devil:

Och detta citat från artikeln är nåt jag länge längtat efter:

Examine the USEA Course Design Guidelines to determine if the recommendations for introduction of various types of obstacles are indeed appropriate to the levels for which they are recommended. Find a way to better enforce the Guidelines, so that competitors have some assurance that the problems for which they have prepared at any level will be the problems that they find when they compete. Examine the practicality of limiting the numbers of certain types of obstacles (narrows, corners etc.) found on courses at particular levels.

Som det är nu så får man ju fråga på buke innan man vet vilken nivå en viss bana ligger....:smirk:

Senast ändrad:

ja det va ju det som skulle gås igenom.
det är ju synd att näsan inte va längre att dom kan förstå att dom som åkte hem skulle behöva veta vad man kan bättra sig på.
man kan ju bara hoppas att dessa länkar här kommer fram till herrarna i svängen.

måste se till så den här tråden håller sig flytande med tanke på vad som händer. läs läs läs.
mycket bra

Liknande trådar

Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: 95johsv
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag så släppte Ed Sheeran ett nytt album. Och som ni kanske vet så älskar jag hans musik ❤️ Och jag har iprincip inte sovit nånting...
Svar
5
· Visningar
991
Hästvård Råkade hitta den här på Facebook. Har inte läst den men nån kanske är intresserad. Länk till hela studien...
Svar
7
· Visningar
1 523
Senast: MiniLi
·
Avel Belgiska sBs ställer in sina hingstprov eftersom belgiska förbundet tidigare idag lagt förbud på att förflytta hästar genom landet för...
Svar
6
· Visningar
963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka