Bra boxlås. Tips och bilder önskas.

Bokkenokke

Trådstartare
Nu är det klart! Boxarna är uppe och nu är det bara finslipningen kvar. Saker som galler för fönstren som ska upp, olja in träet och... boxlåsen ska väljas. Trodde det skulle vara enkelt, men jag trodde tydligen fel :banghead: Jag har slagdörrar (heter det så? Dörrarna sitter på gångjärn alltså) Gångjärnen är av denna modell:
IMG_4081_thumb.jpg

Dörrarna är tjocka och tunga och väldigt robusta, så det är nog ingen risk att hästarna får dem av gångjärnen. Då ska de nog verkligen ta i för kung och fosterland! (två stora karlar fick ta i ordentligt för att kunna lyfta dem då de var klara för att hängas upp ;)) Dörrarna är 150cm höga, så hästarna kommer inte att komma åt låsen och kunna ta upp dem hur som helst.

Vad har ni andra för sorters lås på boxarna? Tänkte mig dessa först:
86296

Men efter att ha läst runt och pratat med diverse hästägare så har jag förstått att dessa inte är så bra... :confused:
Hästarna fastnar i dem, de blir tröga att få upp m.m. Någon som har dessa/har haft dessa och kan berätta sin erfarenhet?
Nu är jag helt borta och vet inte vad jag vill ha. En sak är dock säker, dessa två modeller vill jag inte ha:
001682895_skjutregel_17186_140108_080140_0341_product.jpg

2000017290

Erfarenhet av båda och i min värld så fungerar dem inte med mig, tyvärr. Vi kommer bara inte överens :angel:

Är det någon som har dessa?
id-631172-1.jpg

För/nackdelar? Går det att ha dessa på slagdörrar, eller är det mer skjutdörrar man har dessa på?

Ge mig tips och råd nu. In med bilder på vad ni har. Vad fungerar/vad fungerar inte. Tacksam för alla tips och ider!
 
En nackdel med de understa är att det måste vara absolut rent på golvet/i hålen för att de ska fungera. I alla fall i mitt stall är det inte alltid det när häst kommer utifrån eller för den delen går ut ur boxen utan det kommer strö, jord och sten på golvet.

Jag har numera den översta med bulten utbytt mot ögla, vilket gör att det är lättare att få grepp om den när man ska öppna. Eftersom mina dörrar är högerhängda och man själv går på vänster sida om hästen så har det inte hänt att någon har fastnat. Ja det faktum att dörrarna också går att öppna helt gör ju att det inte går att fastna i dom.
Jag har det böjda låsjärnet så det sitter ju jäms med ståndaren den är fäst i.
 
Nu är det klart! Boxarna är uppe och nu är det bara finslipningen kvar. Saker som galler för fönstren som ska upp, olja in träet och... boxlåsen ska väljas. Trodde det skulle vara enkelt, men jag trodde tydligen fel :banghead: Jag har slagdörrar (heter det så? Dörrarna sitter på gångjärn alltså) Gångjärnen är av denna modell:
IMG_4081_thumb.jpg

Dörrarna är tjocka och tunga och väldigt robusta, så det är nog ingen risk att hästarna får dem av gångjärnen. Då ska de nog verkligen ta i för kung och fosterland! (två stora karlar fick ta i ordentligt för att kunna lyfta dem då de var klara för att hängas upp ;)) Dörrarna är 150cm höga, så hästarna kommer inte att komma åt låsen och kunna ta upp dem hur som helst.

Vad har ni andra för sorters lås på boxarna? Tänkte mig dessa först:
86296

Men efter att ha läst runt och pratat med diverse hästägare så har jag förstått att dessa inte är så bra... :confused:
Hästarna fastnar i dem, de blir tröga att få upp m.m. Någon som har dessa/har haft dessa och kan berätta sin erfarenhet?
Nu är jag helt borta och vet inte vad jag vill ha. En sak är dock säker, dessa två modeller vill jag inte ha:
001682895_skjutregel_17186_140108_080140_0341_product.jpg

2000017290

Erfarenhet av båda och i min värld så fungerar dem inte med mig, tyvärr. Vi kommer bara inte överens :angel:

Är det någon som har dessa?
id-631172-1.jpg

För/nackdelar? Går det att ha dessa på slagdörrar, eller är det mer skjutdörrar man har dessa på?

Ge mig tips och råd nu. In med bilder på vad ni har. Vad fungerar/vad fungerar inte. Tacksam för alla tips och ider!
Jag tycker de traditionella brukar funka bäst påslagdörrar. Det gäller att dörren inte slår sig bara och det finns risk för det m gångjärnen är för veka. Så tipset från mig är att ni överdimensionerar gångjärnen rejält och att ni sätter på fler än två gångjärn per dörr. De är inte kul när dörren blir sned och det blir ett helsike att öppna och stänga den.
 
Jag hade valt traditionella boxlås, tycker de är bäst. Man kan smörja och byta fjädrar om de är för hårda. Det går även att sätta på olika sorters handtag för att de ska vara lättare att öppna. Finns diverse olika anordningar man kan sätta på för att minska risken att fastna i dem också.
 
Vi har de första du visar, de som är vanligast. Men det är utskuret i boxdörren och så sitter låset där i, istället för på dörren. Istället för bara en liten knopp så är det som ett handtag som man håller i för att öppna. Det är riktigt smidigt!

Hittade en bild på google
7baeee2521d5306dd2188f9a0052fd7e80f8c094534593b8411cadbe7b00681f.jpg
 
I stallet min kuse bor i, är det likadana lås som på @Flixon bild, fast "handtaget" är runt. Funkar kanon. Den unga ponnyn (ohängd rackarunge som tar sig ut ur alla hagar ;) ) har dock lärt sig att på nåt jäkla vänster öppna sin dörr - löst med ett grimskaft som slås/knäpps runt dörr + boxgallret mellan ponnyns box och grannboxen. Jag har dock inte stött på nån annan häst som lyckats med bedriften, och jag vete katten hur han gör!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 030
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 344
Ridning Kära Buke-orakel. Jag fick tips av en person om att det fanns en ridstil/inriktning med övningar som skulle kunna passa min häst men...
2
Svar
32
· Visningar
2 931
Senast: skiesabove
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 733
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp