Bra, billig dator

MissFideli

Trådstartare
Min dator har stängt av sig 5 ggr idag :cry: Tror den börjar bli sliten, överhettas troligen.

Ska börja titta på ny, men har inte jättemycket pengar. Inte över 5000.
Söker en laptop med minst 15"-skärm. Spelar spel och surfar, samt kollar på serier via t.ex viaplay. Spelen är onlinespel och inga jättetunga spel.
Tittat på flera på t.ex Siba, Elgiganten, Mediamarkt (det man kan se) och netonnet, men jag vet inte vad jag ska titta efter :o

Vad ska prioriteras? Jag förstår att jag inte får någon värsting, men det behöver jag inte heller. HDMI ska jag ha, men det har ju alla nya. Men mer? Tips på bra datorer i den prisklassen?
 
Sv: Bra, billig dator

Nu jobbar jag visserligen, om jag får välja, bara med Mac. *mÄrkezN3rD* :angel:
Men de pc-märken som jag föredrar är Acer, Samsung och Lenovo (utan inbördes ordning).

Jag prioriterar:
bra skärm (med egna inställningar)
bra batteritid
att datorn faktiskt är bärbar och inte släpbar
bra arbetsminne (RAM) - absolut minst 4.
bra storlek på hårddisk (egentligen inte så vansinnigt viktigt, det är bättre att man faktiskt använder den där externa hårddisken man köpte får något år sedan att ha som backup till just backup, och inte som ett jättestort usb-minne...)

Acer AS5830T-2314G50 kanske vore något?
Om du vill ha en Asus verkar A53E-SX1567V vettig.
 
Sv: Bra, billig dator

Rekommenderar också att öppna och blåsa rent. Har en acer som varit i flitig användning i 5-6 år där batteriet håller i över en timme fortfarande. Det var en riktigt billig "skitdator!" som vi satt till lite extra minne på. Funkar prima bara man städar ur den emellanåt. Det samlas en hel massa ludd!
 
Sv: Bra, billig dator

Jamen klart jag ska testa städa den! Det har jag totalt glömt bort :o Batteriet är tvärslut på min. Men det gör inte så mycket. Ska kolla hur den ser ut och göra rent när jag kommer hem. Hoppas det är så enkelt, den ska få visa vad den kan i helgen, annars blir det ny nästa vecka.
 
Sv: Bra, billig dator

Nja, begagnat vågar jag inte. Inte av nån jag inte känner. För mycket pengar på spel.
 
Sv: Bra, billig dator

Vissa batterimodeller kostar nästan inget, ifall du behöver ny menar jag. Löns att kolla på nätet. Och ebay såklart.
 
Sv: Bra, billig dator

Nu har jag rensat ur en halv katt :angel: I går när jag kom hem så gick det inte att väcka datorn till liv. Idag fick jag testa flera gånger innan den startade. Eller den startade, men det hände inget mer. Den tänkte inget alls. Så jag ska ta mig en massa tid att lägga över allt viktigt på min externa hårddisk så jag är beredd ifall den säger upp sig knall fall.
Men nu hoppas jag den håller ett tag till, så jag kanske kan vara mer ekonomiskt förberedd för ny dator senare.
 
Sv: Bra, billig dator

Jag tar den aldrig med mig någonstans, så batteriet används typ bara när det är strömavbrott :) Så jag tror jag klarar mig. Tror det räckte 5 min sist :p
 
Sv: Bra, billig dator

Lånar tråden lite.
Jag misstänker att min stationära sjunger på sista refrängen och om jag inte köper en ny när jag har möjlighet så lägger den garanterat av och då har jag ingen möjlighet att köpa en :p

I alla fall;
Jag är på jakt efter någon som inte är miniliten, skärmen ska vara rätt stor (den ska inte med någonstans!) och den ska vara "lätthanterlig" dvs. inget komplicerat elände...

Pris, absolut max 5.000, ingår windows och sådant "basic" för att den ska fungera direkt, eller måste man köpa till en massa program?

Sedan vet jag inte om jag ska köpa på Siba, MM, Alina, expert eller vad alla kedjor kan tänkas heta...är det ENORM skillnad prismässigt (jag har slutat tro att MM alltid är billigast :grin:)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Hjälp :-) Jag skulle behöva en laptop eller surfplatta bara för att kunna ta med mig på resor och streama film eller serier. Den ska...
Svar
7
· Visningar
615
Senast: KesoNeso
·
IT & mobiler Nu behöver jag lite hjälp att tänka. :) Allting har ju plötsligt blivit så väldigt digitalt och jag känner (ve och fasa) att jag inte...
Svar
14
· Visningar
1 347
Senast: EmmaN
·
IT & mobiler Behöver en ny laptop under våren och börjat titta runt lite på nätet. Får då upp alternativet surfplatta med tangentbord. Någon som har...
Svar
5
· Visningar
902
Senast: Sonic76
·
IT & mobiler Jag har en jobbdator som jag gillar men det börjar bli slitigt att bära den fram och tillbaka mellan jobbet och hemma så jag skulle...
Svar
1
· Visningar
422
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp