bra avsaktningar?

beauspirit

Trådstartare
tips på att få till bra/bättre avsaktningar? från trav-skritt och skritt-halt funkar bra, men galopp-trav sämre. även när hästen går i fin kort galopp i en hyfsad form så blir avsaktningarna till trav inget bra. tips för att kunna göra bättre avsaktningar?
=)

Sv: bra avsaktningar?

på vilket sätt blir dom inte bra?
en avsaktning kan va dålig på så många sätt.........

Jag har bitvis haft samma problem och vad vad det jag hade missat då?
Jo, drivning och ridning! Jag stoppade i princip med händerna, stelnade i sätet, varpå hästen spänner sig, byter gångart och det blir pannkaka av allt. Konstigt... :smirk: undrar just varför...

Så jag fick lära mig att sakta av med sätet och rida framåt hela tiden, även under avsaktingen. För jag glömde visst att hästen fortsätter framåt, även fast jag byter gångart. :eek: :o

Så mitt tips är ben och säte. Men så vet jag ju inte exakt vad ditt problem är. Vad säger din tränare?

traven blir lixom ja vad ska man säga, lite flack och jag har svårt att få en snygg övergång där han får en någorlunda samlad trav/att han bibehåller formen från galopp-trav. han tappar energin och "tänker" att nu får han stanna och "lägger av"/slutar koncentrera sig.
vill få en snygg övergång från galopp till trav där han har kvar formen och bryter av mjukt och stabilt.
vet att det krävs träning och muskelstyrka (han är ju bara 5, snart 6 år) men hur gör man/tränar man för det?

Kanske träna på att aktivera hästen direkt efter galoppen? Ny fattning, halter, skritt, flytta sidledes mm...
När jag själv rider (en gång i veckan) så känner jag att jag lättar från sadeln eftersom jag spjärnar emot med benen i stigbyglarna och då viker ju överlivet sig över hästen och rumpan kommer upp... och då är det inte så konstigt om hästen tror att den ska trava så fort som möjligt :) Först har man bett honom galoppera, sen ber man honom sluta men slänger sig i stället framåt :) Fast jag rider på ridskola och det har väl lite att göra med att hästarna tycker att det är rätt ok att slänga iväg i trav istället för att samla sig i trav :)

Alltså.. traven blir flack? vilket i mina ögon innebär, stor och frammåt med relativt mycket energi? springer med hjälp av vikten och lyssnar inte på dina hjälper?

att hästen lägger av och inte travar fram är en helt annan femma? kan du beskriva lite mer precist vad som sker i avsaktningen, hur du gör och hur hästen gör innan/under och efter?

Gör en kontroll innan anvsaktningen att han är böjd och formad i innersidan att han tar ett mjukt stöd på ytter och att han är bärig.

I avsaktningen är det viktigt att han inte rätar ut sig utan att böjningen i innersidan behålls led mjukt i innerhanden medan du saktar av för ytterhanden.

Var noga med hur du sitter. Försök rida likadant i traven som i galoppen. Så att du inte rider i galopp-gör du en övergång-rider i trav utan att du rider samma du bara byter gångart utan att baxa om och krångla med din kropp....

Direkt efter avsaktningen kan du behöva ta någon/några extra förhållningar så att hästen inte ramlar iväg i en hastighet där den måste lägga av bärigheten och kontakten för att springa ifatt sig själv istället.

Viktigt att snabbt försöka få ett bra taktmässigt teravtemp såm häsen klarar av att fortsätta gå fint i

Lycka till! Och hoppas du får mindre röriga tips än det här av din tränare!

nej inte flack på det viset utan åh det går inte att förklara hur han blir exakt, han fortsätter iallafall inte i en stadig form och tempo i/efter övergången, han ökar inte så mkt men en del men han blir lixom ja obärig och inte vinglig men ja... svårt att förklara!

hästen är väldigt känslig för hjälper och i munnen, och när jag ber om en avsaktning så sitter jag i princip bara till med sätet och han saktar av.
ska försöka testa så som Lady_A skrev och se om det går bättre.

tyvärr så har jag ingen dressyrtränare, utan endast en hopptränare. det går inte att göra något åt saken då mina föräldrar inte har direkt mkt tid att sitta och skjutsa runt mig flera gånger i veckan. vi har ingen paddock (än) hemma, utan rider dressyr på en uppriden volt på stubbåkern eller lastar till ridhuset 5 min bort.
jag har nämligen en lillebror på 2 år som gör det svårt att kunna åka iväg till tränare osv.
får träna 1 gång/vecka och åka på tävling 1(kanske 2) gånger/mån.
så innnan vi har fått paddocken byggd i vår/sommar så kommer jag inte kunna ha någon dressyrtränare =(

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 659

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka