Bra after sun

Blir inte det väldigt, väldigt kladdigt? :o
Funkar fil?
Kladdigt blir det men det kyler fantastiskt, man kletar på ett lager o i bästa fall förhindrar det att man fjällar av o får känsligare "ny" hud.
Vet inte, fanns ingen fil i Mellanöstern när jag var barn.

Ok, Aloe Vera går bort för mig. Fy faen vad det kliar! Så nu både svider och kliar det, mycket dålig kombo..

Provat ställa min vanliga hudkräm i kylen, ska testa om det svalkar och lindrar lite.

Jag tål heller inte aloe vera om det inte är direkt från växten. Har du testat att ha på lite olivolja?

Så kan det bli om man är väldigt kraftigt bränd, då svider även ren aloe vera. Så det behöver inte vara parabener du reagerar på. En bra aloe vera är tex Avivir. Kortisonsalva lindrar smärtan och inflammationen i huden om du har bränt dig kraftigt.

Jag har aldrig bränt mig då jag har fel hudton för det, men min mamma är hud-ssk sedan 27 år och får man väl ändå säga hyfsat kunnig inom området.
Hon rekommenderar mild kortisonkräm (typ hydrokortison) när man bränt sig i solen.
Är det typ "på gränsen till bränna" kan man absolut använda en sval mjukgörande kräm, men har man verkligen bränt sig riktigt är det kortison som gäller enligt henne.

Det här är den bästa jag har haft:
evy_aftersun.jpg

Ah! Den fick jag hem igår. Ser fram emot att prova! :D (har 10,20,30 & 50 som solskydd också, haha)

Verkar den ekologiska bättre än den ickeekologiska?

Nä men jag vill gärna tro att hur den produceras är liiite bättre för miljön än icke ekologisk

Lite som tex palmolja som är populär bland veganer har visat sig vara bland det absolut värsta för miljö och klimat att producera

Så kan det bli om man är väldigt kraftigt bränd, då svider även ren aloe vera. Så det behöver inte vara parabener du reagerar på. En bra aloe vera är tex Avivir. Kortisonsalva lindrar smärtan och inflammationen i huden om du har bränt dig kraftigt.

Jag tror inte det är paraben jag reagerade på, gelen är parabenfri.
Kortison använder jag bara i yttersta nödfall, fått otäcka biverkningar av det med. Fått det utskrivet i mängder mot eksem.

@Seabaz Kokosolja hjälper inte. Palmolja är inte poppis bland veganer, men det är en helt annan diskussion.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag känner mig lite dum men jag har inte riktigt koll på begreppen och undrar om bukeoraklet kan hjälpa mig? Som jag har förstått det är...
Svar
1
· Visningar
249
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Fler här som gjort denna resan? Jag är 165 och väger strax under 110 kg. Jag och min sambo vill börja försöka få barn men vi båda är...
Svar
18
· Visningar
1 470
Senast: Lisen82
·
Kropp & Själ Visst är vi några vinterbadare här? Vore kul att ha en tråd för det (hittade ingen när jag sökte så tror inte det finns nån?). Inleder... 2
Svar
37
· Visningar
1 895
Senast: pepp
·
Kläder & Bli fin Har ni några bra tips på ögonfransfärg att använda själv hemma? Alltså inte en vanlig mascara, utan permanent hårfärgningsfärg som...
Svar
6
· Visningar
609
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka