Boxvila + velig matte...

acj

Trådstartare
En av mina (två) hästar har fått en hovböld som hovslagaren varit här och åtgärdat ikväll. Hon är gipsad och ordinerad boxvila i tre dagar till att börja med, mest med tanke på det minst sagt blöta och leriga underlaget utomhus. Jag har haft turen i mitt relativt sett korta hästägarliv att slippa tänka på det här med boxvila tidigare men någon gång ska väl vara den första. Nu till mina frågor: Hur brukar era hästar reagera vid boxvila? Lugnt acceptera? Stöka? Uttråkade? Hur hanterar ni det i så fall?
Hur skulle ni gjort med kompisen (finns alltså bara dessa två hästar här)? Släppt ut henne själv? (De är ganska beroende av varandra.) Lika länge som vanligt? Några timmar då och då? Låtit henne vara inne ganska mycket men försökt att rida lite oftare och längre än vanligt? Annat?

Tacksam för lite tips för att få så nöjda hästar som det nu går i den här situationen!

Sv: Boxvila + velig matte...

Är ju individuellt hur de reagerar på boxvila, enstaka individer tål det inte alls, men min erfarenhet är att de allra flesta tar det bra. Kan ta några dagar/en vecka, men sen så att säga accepterar de läget och tar det med jämnmod. Jag försöker underlätta genom att ge dem något att titta på om det går, och fri tillgång på grovfoder (det är ju inte alltid lämpligt, men när det går).

Hur tror du den reagerar om kompisen går ut?

Dom reagerar väldigt olika, dom flesta tar det bra. Ofta kanske lite stökigt första morgonen när dom vill ut men sen brukar dom acceptera det ganska så snabbt, dom har ju inte så mycket val. Största problemet vad jag vet med hästar i boxvila är väl oftast när dom ska ut igen. Fast din får väl gå som vanligt antar jag efter att gipset är borta.

Jag hade släppt ut den andra hästen som vanligt sålänge den inte är extremt orolig och vill in igen, eller om hästen i boxvila blir galen.

Tja, det låter som om jag får vänta mig en småstökig morgon då. Får prova mig fram och se hur de funkar på respektive håll. Vi har bara bott här (ja, jag har stall hemma=jobbigt men toppenskönt) fyra veckor och hästarna känner inte varandra sedan tidigare så båda är tagna bort från sina tidigare flockar. Så klart de blir beroende av varandra då. Hittills har de väntat på varandra i hagen vid ut-/insläpp och har det tagit för lång tid för andre man att komma till den första har de stått och gnäggat en del. Likaså står den hästen som nu är skadad och ropar efter den andra i stallet när jag rider ut men tror att hon är lugnare när hon inte hör och ser oss. (Frågat grannen och hon håller inte på hela tiden efter vad det verkar.) Så som sagt, får prova mig fram.

Alexandra: Har du några tips på något att titta på - tyvärr har hon inget fönster i sin box men kan se över gallret till fönstret i andra boxen? Betr grovfoder så är det inga problem, de har redan nu i princip fri tillgång och äter det de behöver.

Får väl se hur det går när det är dags för utsläpp senare - hoppas hon inte blir för lycklig så det blir fler skador.

Tack för tips!

Kan du öppna dörren, eller ser den inte den? Annars, låt det vara. De överlever det med =)

Det blir säkert oväsen vid utsläppet, men även där är min erf att det ger sig. Servera gärna lite kraftfoderfrukost till hästen som blir kvar inne.

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag tips och råd igen.. I måndags (för en vecka och två dagar sedan) busade min häst till det i hagen, och som resulterade i...
2
Svar
32
· Visningar
4 939
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 685
Senast: skuggi
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 422
Senast: mackan
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka