Boxvila i 4veckor = aktiveringstips någon?

B

belivemeitstrue

Min häst har en spricka i bogen vilket leder till boxvila i minst 4 veckor...
Hon är en häst som lätt "går in i sig själv" och blir apatiskt/deperimerad så nu behöver jag alla tips som finns på hur jag kan aktivera henne o pimpa hennes box på bästa sätt! :)

Hon får inte halka/sträcka sitt framben då kommer troligen sprickan att bli större och allvarligare...
En liten hage är inte aktuellt i nu läget pga all is :(

Som sagt hjälp mig gärna att göra hennes följande liv i box drägligt! :love:

Sv: Boxvila i 4veckor = aktiveringstips någon?

Leksaker och godsaker i boxen kan vara sysselsättning, t ex finns det "godisautomater" som de får jobba lite för att få ut något ur.

Jag satte som leksak upp en pilatesboll i ett hönät som min donna buffade runt med, bara att snurra upp den mellan varven :) Fick också tips om petflaskor hängande med små knäckebrödsbitar i som de får buffa runt flaskan för att få ut något ur. Framförallt hängande saker som kan puttas runt på väggarna, har varit populärt

Lycka till med boxvilan, hoppas det slutar med halkan snart så att du kanske kan ta en liten promenad med damen:)

Granris kanske :) Har du galler runt boxen så kan du hänga det på utsidan så får hon pilla för att få i sig det. Sedan finns det ju hönät med små maskor hon kan sysselsätta sig med.

Här vill jag också vara med om jag får!
Här väntar minst 6 veckor boxvila pga senskada.

Jag följer med spänning!

Beroende på vad du har för strö och vad hon får att äta så kan man ju kanske ge en del av maten "på golvet" så de har att pyssla en längre stund med det.
Pellets som göms i spån kan ta lång tid att hitta alla. Små morotsbitar kan ju också vara något att leta runt efter. Men man får ju tänka på att enbart strö ut sådant när det är nymockat.

Tack för tipsen! :D
Ska fixa fram saker att hänga i boxen nu med det samma :)

Carla, du kan stimulera din hästs hjärna genom att lära den olika trix genom tex klickerträning, det kan vara att lära hästen puss, backa, nicka, vinka, flema men även att hämta saker som tex sin grimma eller spela fotboll.

Hästarna blir aktiva samtidigt som det tar på krafterna då de måste tänka ordentligt :)

Hoppas din häst blir frisk snart o slipper stå inne!

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 372
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama