Boxvila eller ej? Vad hade ni gjort?

LulePettersson

Trådstartare
För att göra en historia kort.
Jag longerade min häst idag i ridhuset. Underlaget är rätt mjukt och när han galopperar tar han i rätt mycket så det kan bli som hål i sanden. Jag saktade av honom till trav och DÅ snubblar han till.

Så klart gjorde det så att han blev halt på höger fram. Han stödjer ju gärna inte på det, var lite osäker på om han ville lyfta upp vänster fram men det gick. Han haltar i skritten, spolade med kallvatten på benen, när det torkat så satte jag på honom back on track paddar. Nu till min fråga ..

Om det är så att han vrickat sig borde jag låta honom stå på boxvila en vecka och avvakta och se? Han är nämligen inte den hästen som står stilla i hagen utan händer det någonting runt om kring börjar han gå fram och tillbaka.

Hur hade ni gjort?

Sv: Boxvila eller ej? Vad hade ni gjort?

om den är jättehalt på ena fram hade jag haft den inne..

sen ffa hade jag inte haft backontrack på en skada du inte vet vad det är. om det tex skulle vara en sena, så ska den kylas,kylas,kylas. värmer du den kan du orsaka stor skada.

Haltar den i skritten hade jag kontaktat veterinär direkt för att rådgöra.

om den är jättehalt på ena fram hade jag haft den inne..

sen ffa hade jag inte haft backontrack på en skada du inte vet vad det är. om det tex skulle vara en sena, så ska den kylas,kylas,kylas. värmer du den kan du orsaka stor skada.

Precis. BoT är ingen mirakelgrej som fixar alla skador.

Liknande trådar

Hästvård Hej, förra veckan när jag longerade min kille så snubblade han och satte i ena knäet i backen men vi sprang efter o se så att han inte...
Svar
1
· Visningar
505
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Det fick vi reda på i dag... För att göra en lång historia någorlunda kort: Engelsk bulldog, närmar sig 9 år, pigg, och har varit fullt...
Svar
9
· Visningar
2 001
Senast: Fibusen
·
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 213
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 915
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010