Sv: boxvandring - pga smärta?
lite trögfattad är jag nog allt idag. :smirk: men vad menar du med cirkulationsstörningar? utåtagerande? att den kan mår dåligt över att den har ont & på så sätt börjar boxvandra?
Om du tänker på hur olika hästar beter sig när de står på boxvila t ex, så en del blir stressade och griniga, andra de står stilla och lugnt och 'skötsamt' men är ganska deppiga. Den första hästtypen är en utåtagerande häst. Bägge hästarna kan tycka lika illa om boxvilan, men den ena visar det utåt (grinig, stressig, etc), den andra vänder det inåt (deppig, avstängd, apatisk etc).
Samma sak med smärta, vissa hästar 'biter ihop och tiger still', blir lite off och avslagna, inte riktigt lika gosiga etc. Medan andra hästar blir ett hår av hin och bits fram, sparkas bak och knuffas på mitten. Och är oroliga och stressade.
Samma grund men helt olika sätt att handskas med det. och en häst av den utåtagerande typen kan visa smärta t ex genom ett stressat beteende, som att gå runt i boxen, käka upp väggarna, börja hugga efter folk/andra hästar osv.
Så boxvandringen kan vara ett tecken på smärta. Själva vandringen behöver dock inte LINDRA smärtan.
Sen om hästen har någonting som bli värre när den står still, då kan vandrandet vara ett sätt att lindra smärtan. Om man har t ex en cirkulationsstörning blir den värre när hästens tår still, och bättre när hästen rör sig. Om hästen då går runt i boxen så blir det bättre än om den står still. Dock är just cirkulationsstörning en ganska långsökt anledning, men det skulle ju kunna finnas andra saker som gör att hästen får lindring av att gå. Men oftare brukar vandrandet eg inte lindra ngt fysiskt, men däremot ett psykiskt obehag som kan bero på exvix fysisk smärta.
just nu är han inte i högre kondition än tidigare, snarare 'sämre'. men visst han har alltid varit rastlös, rör sej MYCKET i hagen. men det känns inte som att han har mer energi nu att bli av med än innan. utan nätterna har gått åt till att äta lite, men framförallt sova. det är nu dom senaste 2 nätterna som han inte ha verkar fått någon ro.
En annan teori, mina brukar drabbas av 'vårfnatt' när de första vårtecknen kommer. Och då är de helt ointresserade av att gå in. (Det brukar gå över på ett par veckor då de endera isner att det visst fortfarande var vinter, eller att det blev vår och nyhetens behag var över).
Bägge mina ör förresten AKTIVA som attans i hagen. Vid boxvila vandrar unghästen, medan valacken är en ängel och står så snällt så. Unghästen är utåtagerande, valacken är det inte. Märks på allt annat med, om ngt gör ont på unghästen elelr inte 'passar' så säger hon till klart, tydligt och grinigt. Valacken visar lite försynt men 'står ut'. Där har du ett exempel på en utåtagerande och en som inte är det.
tyvärr finns det ingen möjlighet till att ha honom ute mer om dagarna. han går ute ca 12h/dygn & inne då 12. vi har dessa rutiner i stallet & har alltid haft, går tyvärr inte att ändra på det. men han har ju som sagt mat i boxen HELA tiden, dock drar han ju runt detta i hela boxen just nu, då han vandrar runt. binda upp i boxen? det tror jag inte han skulle tycka om alls.
Binda upp i boxen löser ingenting, det tar bara bort symptomet. Jag använder det ibland på unghästen, vid t ex skoning. När valacken skos vandrar lilla avundsjuka Kele runt och det går mig på nerverna. Knyter jag upp henne då står hon snällt och lugnt och äter. MEN, det tar inte bort annat än symptomen, så det är ingen lösning. Enda gång det kan vara en lösning är om det är EN specifik situation som triggar igång vandrandet, t ex fodring. Då kan man ha uppbundet 30 minuter vid just fodringen och sen släppa lös. Men det är sällan det är just bara EN sak som triggar. Så det är ingen bot alls.
inte lätt att bryta beteendet, vet ju inte vad det beror på eller hur jag ska göra för att bryta det. men misstänker att han har ont. för tillfället vet jag inte var han har ont eller om han ens har det. ska till klinik på untredning snart. men givetvis får detta inte bli ett invant beteende, men jag vet inte hur jag ska få honom att sluta?
Problemet är att enda sätt jag vet att få dem att sluta när man inte har en anledning man VET vad den är, och de har fri tillgång, det är att ha dem ute mer =/ Jag såg att det inte gick hos er, och då är jag rädd att du får ta risken att han blir en boxvandrare =/ På samma sätt så fick ju jag ta den risken med Kele, jag KUNDE INTE avbryta bocvilan där och då när hon började vandra, utan var tvungen att ta risken. Och tyvärr så befäste hon ju beteendet i ganska hög grad väldigt snabbt. (dvs hon vandrar inte om vissa kriterier är uppfyllda, men om de inte är det vandrar hon)
Det du kan prova är ju ge mer stimulans i boxen, grenar etc. Jag är dock inte så säker på att det fungerar iom att han har fri mattillgång, men det skadar inte att prova. Andra sätt är att se OM beteendet ändras av en ny box. Du ha ju tre scenarion: Det blir värre, det är oförändrat eller det försvinner. Men att försöka ändra i omgivningen är enda tipset jag har i väntan på att se om det var/är smärta etc. Och sålänge ta risken att du står där med en vandrare.
Eller så släpper du på lösdrift/går ihop med någon annan hästägare som vill/kan ha ute längre, dvs på ett eller annat sätt skapar mer utetid.