boxvandring - pga smärta?

C

cerrox

har en häst som har haft lite diffusa gallor/svullnader till & från i vänster bakben i hasen & kotan. har aldrig visat någon hälta eller smärta, men i höstas märkte man tydligt att han 'sparade' detta bakbenet vid rörelse. men massören upptäckte massa spänningar, så han har fått massa massage bahandlingar & grejjer regelbundet & efter några veckor 'släppte' det & han har sedan dess gått normalt. han hade också stora problem med höger galoppen, men den har blivit bättre & bättre också med massagen.

fast nu verkar det som att han har börjat boxvandra!? för att boxen ser verkligen HEMSK ut på morgonen!! han har fri tillgång på hö i boxen & givetvis ligger detta runt draget i stöet (torv) & det är inte kul att mocka!! det ser ut som om att han har gått runt runt runt hela natten lång!! han har gjort det dom senaste två nätterna nu.

började att fundera ännu mer. undrar om detta kan bero på att han kanske ev. har ont & känner smärta? men varför skulle han röra sej då? eller varför kan dom plötsligt börja med det? veterinären här har varit & undersökt honom, men inte hittat någon hälta eller reaktion på smärta. men hästen ska iväg till djurklinik för en utredning, då min magkänsla säger att jag bör göra det, trots att våran veterinären här tycker att vi ska avvakta & se, då han tror att det är en vrickning.

Sv: boxvandring - pga smärta?

10 tittar, men ingen som har några funderingar?

Alla boxvandrare jag känner har ont i bakknäna. Men observera att det inet ehöver finnas nån synlig hälta, den kan vara svag i hela bakkärran, den kan få för lite motion så att tex patellan stramar, den kan h aont i länden för att den har ont i ett framknä som i sin tur ger spänningar i bakknäna o.s.v.

Om den skulle boxvandra pga hälsoskäl så skulle jag snarare fundera åt cirkulationsstörningar. Däremot kan ju en häst som mår dåligt fr att den har ont eller liknande bli mer utåtagerande och t ex börja boxvandra som ett tecken på det (att den mår psykiskt dåligt pga fysiska problem).

Alternativt är att hästen av någon anledning inte längre trivs med stallet, rutinerna etc? Har ni ändrat något i stallmiljön? Flyttat om hästar/kommit eller åkt hästar/etc?

Alt är han i högre kondition nu än han varit tidigare, så han lättare blir rastlös och har mer energi som behöver komma ut?

Problemet med boxvandring är att det enda som brukar hjälpa är att ha dem ute mer. Min tvååring började boxvandra i samband med boxvila, och hon har aldrig riktigt kommit ifrån det. Där gäller det att hon hela tidne har mat i boxen, men även om hon har det så finns det en 'tidsgräns' för när hon 'får nog'. Så man får helt enkelt se till att det inte blir mer än max 8 h/natt på box. Blir det mer så vandrar hon ofelbart.. Det enda andra som hjälper är att binda upp henne kort, men det är ingen lösning, det är bara att dölja symptomen..

Det viktiga är att BRYTA beteendet NU. Oavsett vad det beror på så gäller det att se till att det inte blir ett invant beteende! Och tyvärr kan de lära sig vandring väldigt fort.

det vart jag som pm:ade dej angående hasledsdefekten. ;)

Om den skulle boxvandra pga hälsoskäl så skulle jag snarare fundera åt cirkulationsstörningar. Däremot kan ju en häst som mår dåligt fr att den har ont eller liknande bli mer utåtagerande och t ex börja boxvandra som ett tecken på det (att den mår psykiskt dåligt pga fysiska problem).
lite trögfattad är jag nog allt idag. :smirk: men vad menar du med cirkulationsstörningar? utåtagerande? att den kan mår dåligt över att den har ont & på så sätt börjar boxvandra?

Alternativt är att hästen av någon anledning inte längre trivs med stallet, rutinerna etc? Har ni ändrat något i stallmiljön? Flyttat om hästar/kommit eller åkt hästar/etc?
samma stall & rutiner sedan ett år tillbaka. inga förändringar alls i stallmiljön. har ej flyttat runt hästar, inga nya hästar & inga har åkt.

Alt är han i högre kondition nu än han varit tidigare, så han lättare blir rastlös och har mer energi som behöver komma ut?
just nu är han inte i högre kondition än tidigare, snarare 'sämre'. men visst han har alltid varit rastlös, rör sej MYCKET i hagen. men det känns inte som att han har mer energi nu att bli av med än innan. utan nätterna har gått åt till att äta lite, men framförallt sova. det är nu dom senaste 2 nätterna som han inte ha verkar fått någon ro.

Problemet med boxvandring är att det enda som brukar hjälpa är att ha dem ute mer. Min tvååring började boxvandra i samband med boxvila, och hon har aldrig riktigt kommit ifrån det. Där gäller det att hon hela tidne har mat i boxen, men även om hon har det så finns det en 'tidsgräns' för när hon 'får nog'. Så man får helt enkelt se till att det inte blir mer än max 8 h/natt på box. Blir det mer så vandrar hon ofelbart.. Det enda andra som hjälper är att binda upp henne kort, men det är ingen lösning, det är bara att dölja symptomen..
tyvärr finns det ingen möjlighet till att ha honom ute mer om dagarna. han går ute ca 12h/dygn & inne då 12. vi har dessa rutiner i stallet & har alltid haft, går tyvärr inte att ändra på det. men han har ju som sagt mat i boxen HELA tiden, dock drar han ju runt detta i hela boxen just nu, då han vandrar runt. binda upp i boxen? det tror jag inte han skulle tycka om alls.

Det viktiga är att BRYTA beteendet NU. Oavsett vad det beror på så gäller det att se till att det inte blir ett invant beteende! Och tyvärr kan de lära sig vandring väldigt fort.
inte lätt att bryta beteendet, vet ju inte vad det beror på eller hur jag ska göra för att bryta det. men misstänker att han har ont. för tillfället vet jag inte var han har ont eller om han ens har det. ska till klinik på untredning snart. men givetvis får detta inte bli ett invant beteende, men jag vet inte hur jag ska få honom att sluta?

Alla boxvandrare jag känner har ont i bakknäna. Men observera att det inet ehöver finnas nån synlig hälta, den kan vara svag i hela bakkärran, den kan få för lite motion så att tex patellan stramar, den kan h aont i länden för att den har ont i ett framknä som i sin tur ger spänningar i bakknäna o.s.v.
ok. ska ha detta i bakhuvudet när vi ska till kliniken för utredning. vart sitter patellan?

tyvärr har jag inge bra svar åt dig gumman
men jag har själv en boxvandrare som ständigt går runt i hö varv
och det sliter på henne
förra ägare sa att så gör hästen när hon får byta ställe
och vi har oxå prövat med mat och mycket utevistelse
men men inget funkar
B-vitami kan funka Pröva

tyvärr har jag inge bra svar åt dig gumman
men jag har själv en boxvandrare som ständigt går runt i hö varv
och det sliter på henne
förra ägare sa att så gör hästen när hon får byta ställe
och vi har oxå prövat med mat och mycket utevistelse
men men inget funkar
B-vitami kan funka Pröva
har ni kommit fram till varför eran är boxvandrare? eller är det bara när hon får byta ställe? hur länge håller hon på att boxvandra? hela tiden? på vilket sätt sliter det? är det lederna & så? på vilket sätt skulle b-vitamin funka?

lite trögfattad är jag nog allt idag. :smirk: men vad menar du med cirkulationsstörningar? utåtagerande? att den kan mår dåligt över att den har ont & på så sätt börjar boxvandra?

Om du tänker på hur olika hästar beter sig när de står på boxvila t ex, så en del blir stressade och griniga, andra de står stilla och lugnt och 'skötsamt' men är ganska deppiga. Den första hästtypen är en utåtagerande häst. Bägge hästarna kan tycka lika illa om boxvilan, men den ena visar det utåt (grinig, stressig, etc), den andra vänder det inåt (deppig, avstängd, apatisk etc).

Samma sak med smärta, vissa hästar 'biter ihop och tiger still', blir lite off och avslagna, inte riktigt lika gosiga etc. Medan andra hästar blir ett hår av hin och bits fram, sparkas bak och knuffas på mitten. Och är oroliga och stressade.

Samma grund men helt olika sätt att handskas med det. och en häst av den utåtagerande typen kan visa smärta t ex genom ett stressat beteende, som att gå runt i boxen, käka upp väggarna, börja hugga efter folk/andra hästar osv.

Så boxvandringen kan vara ett tecken på smärta. Själva vandringen behöver dock inte LINDRA smärtan.

Sen om hästen har någonting som bli värre när den står still, då kan vandrandet vara ett sätt att lindra smärtan. Om man har t ex en cirkulationsstörning blir den värre när hästens tår still, och bättre när hästen rör sig. Om hästen då går runt i boxen så blir det bättre än om den står still. Dock är just cirkulationsstörning en ganska långsökt anledning, men det skulle ju kunna finnas andra saker som gör att hästen får lindring av att gå. Men oftare brukar vandrandet eg inte lindra ngt fysiskt, men däremot ett psykiskt obehag som kan bero på exvix fysisk smärta.

just nu är han inte i högre kondition än tidigare, snarare 'sämre'. men visst han har alltid varit rastlös, rör sej MYCKET i hagen. men det känns inte som att han har mer energi nu att bli av med än innan. utan nätterna har gått åt till att äta lite, men framförallt sova. det är nu dom senaste 2 nätterna som han inte ha verkar fått någon ro.

En annan teori, mina brukar drabbas av 'vårfnatt' när de första vårtecknen kommer. Och då är de helt ointresserade av att gå in. (Det brukar gå över på ett par veckor då de endera isner att det visst fortfarande var vinter, eller att det blev vår och nyhetens behag var över).

Bägge mina ör förresten AKTIVA som attans i hagen. Vid boxvila vandrar unghästen, medan valacken är en ängel och står så snällt så. Unghästen är utåtagerande, valacken är det inte. Märks på allt annat med, om ngt gör ont på unghästen elelr inte 'passar' så säger hon till klart, tydligt och grinigt. Valacken visar lite försynt men 'står ut'. Där har du ett exempel på en utåtagerande och en som inte är det.

tyvärr finns det ingen möjlighet till att ha honom ute mer om dagarna. han går ute ca 12h/dygn & inne då 12. vi har dessa rutiner i stallet & har alltid haft, går tyvärr inte att ändra på det. men han har ju som sagt mat i boxen HELA tiden, dock drar han ju runt detta i hela boxen just nu, då han vandrar runt. binda upp i boxen? det tror jag inte han skulle tycka om alls.

Binda upp i boxen löser ingenting, det tar bara bort symptomet. Jag använder det ibland på unghästen, vid t ex skoning. När valacken skos vandrar lilla avundsjuka Kele runt och det går mig på nerverna. Knyter jag upp henne då står hon snällt och lugnt och äter. MEN, det tar inte bort annat än symptomen, så det är ingen lösning. Enda gång det kan vara en lösning är om det är EN specifik situation som triggar igång vandrandet, t ex fodring. Då kan man ha uppbundet 30 minuter vid just fodringen och sen släppa lös. Men det är sällan det är just bara EN sak som triggar. Så det är ingen bot alls.

inte lätt att bryta beteendet, vet ju inte vad det beror på eller hur jag ska göra för att bryta det. men misstänker att han har ont. för tillfället vet jag inte var han har ont eller om han ens har det. ska till klinik på untredning snart. men givetvis får detta inte bli ett invant beteende, men jag vet inte hur jag ska få honom att sluta?

Problemet är att enda sätt jag vet att få dem att sluta när man inte har en anledning man VET vad den är, och de har fri tillgång, det är att ha dem ute mer =/ Jag såg att det inte gick hos er, och då är jag rädd att du får ta risken att han blir en boxvandrare =/ På samma sätt så fick ju jag ta den risken med Kele, jag KUNDE INTE avbryta bocvilan där och då när hon började vandra, utan var tvungen att ta risken. Och tyvärr så befäste hon ju beteendet i ganska hög grad väldigt snabbt. (dvs hon vandrar inte om vissa kriterier är uppfyllda, men om de inte är det vandrar hon)

Det du kan prova är ju ge mer stimulans i boxen, grenar etc. Jag är dock inte så säker på att det fungerar iom att han har fri mattillgång, men det skadar inte att prova. Andra sätt är att se OM beteendet ändras av en ny box. Du ha ju tre scenarion: Det blir värre, det är oförändrat eller det försvinner. Men att försöka ändra i omgivningen är enda tipset jag har i väntan på att se om det var/är smärta etc. Och sålänge ta risken att du står där med en vandrare.

Eller så släpper du på lösdrift/går ihop med någon annan hästägare som vill/kan ha ute längre, dvs på ett eller annat sätt skapar mer utetid.

aahh då fattar jag vad du menar med det, tack för förklaringen av utåtagerande häst.

Sen om hästen har någonting som bli värre när den står still, då kan vandrandet vara ett sätt att lindra smärtan. Om man har t ex en cirkulationsstörning blir den värre när hästens tår still, och bättre när hästen rör sig. Om hästen då går runt i boxen så blir det bättre än om den står still. Dock är just cirkulationsstörning en ganska långsökt anledning, men det skulle ju kunna finnas andra saker som gör att hästen får lindring av att gå. Men oftare brukar vandrandet eg inte lindra ngt fysiskt, men däremot ett psykiskt obehag som kan bero på exvix fysisk smärta.
han har haft en cirkulationsstörning innan (tror jag man kan kalla det iallafall?), bakbenen på honom blev väldigt svullna/galliga under natten, men gick ner så fort han fick komma ut & röra på sej i hagen på morgonen. men då visade han inga tecken alls på boxvandring eller nått annat. & dessa gallor får han inte nu längre. utan nu är det enbart vänster bakben, gallor vid kotan & hasen, syns inte tydligt, men känns, dom går upp & ner. dock vet jag inte om dessa gallor blir större under natten. för vid rörelse så går dom ju ner. men om dom går upp under natten så kanske han vill röra på sej för det är obehagligt & dom kanske går ner om han rör på sej. därför har han kanske börjat att boxvandra. för att det har ju nästan kommi i samma veva.

En annan teori, mina brukar drabbas av 'vårfnatt' när de första vårtecknen kommer. Och då är de helt ointresserade av att gå in. (Det brukar gå över på ett par veckor då de endera isner att det visst fortfarande var vinter, eller att det blev vår och nyhetens behag var över).
min är också ointresserad av att gå in nu på kvällarna har jag märkt, vill gärna stanna ute längre, men när alla andra går in så hänger han ju självklart på.

Bägge mina ör förresten AKTIVA som attans i hagen. Vid boxvila vandrar unghästen, medan valacken är en ängel och står så snällt så. Unghästen är utåtagerande, valacken är det inte. Märks på allt annat med, om ngt gör ont på unghästen elelr inte 'passar' så säger hon till klart, tydligt och grinigt. Valacken visar lite försynt men 'står ut'. Där har du ett exempel på en utåtagerande och en som inte är det.
min är ju också som sagt väldigt aktiv i hagen, står nästan aldrig stilla. han vill alltid ha något att göra, står han uppbunden i gången så måste han naffsa i grimskaften osv. men i boxen har han alltid ätit lugnt & stilla, annars vilat/sovit. har egentligen tyckt att detta är lite konstigt att han är så lugn i boxen & så aktiv annars. så jag antar att detta beteende beror på smärta. jag kan inte komma på vad det annars skulle bero på. kanske får för mycket energi genom maten? men & andra sidan får han ju inte mer nu än vad han har fått innan i vinter.

Binda upp i boxen löser ingenting, det tar bara bort symptomet. Jag använder det ibland på unghästen, vid t ex skoning. När valacken skos vandrar lilla avundsjuka Kele runt och det går mig på nerverna. Knyter jag upp henne då står hon snällt och lugnt och äter. MEN, det tar inte bort annat än symptomen, så det är ingen lösning. Enda gång det kan vara en lösning är om det är EN specifik situation som triggar igång vandrandet, t ex fodring. Då kan man ha uppbundet 30 minuter vid just fodringen och sen släppa lös. Men det är sällan det är just bara EN sak som triggar. Så det är ingen bot alls.
ok, då förstår jag. men här är det inga problem vid fodring osv, då vandrar han inte. det gör han bara på natten när ingen är i stallet.

Problemet är att enda sätt jag vet att få dem att sluta när man inte har en anledning man VET vad den är, och de har fri tillgång, det är att ha dem ute mer =/ Jag såg att det inte gick hos er, och då är jag rädd att du får ta risken att han blir en boxvandrare =/ På samma sätt så fick ju jag ta den risken med Kele, jag KUNDE INTE avbryta bocvilan där och då när hon började vandra, utan var tvungen att ta risken. Och tyvärr så befäste hon ju beteendet i ganska hög grad väldigt snabbt. (dvs hon vandrar inte om vissa kriterier är uppfyllda, men om de inte är det vandrar hon)
som sagt så går det ju inte att lösa med mer utevistelse. så då får jag väl ta risken att få en boxvandrare, hur ont det än gör i mej. men man vill ju inte att detta beteendet ska vara kvar, men det verkar ju som att oftast när dom väl har börjat så fortsätter dom.

Det du kan prova är ju ge mer stimulans i boxen, grenar etc. Jag är dock inte så säker på att det fungerar iom att han har fri mattillgång, men det skadar inte att prova. Andra sätt är att se OM beteendet ändras av en ny box. Du ha ju tre scenarion: Det blir värre, det är oförändrat eller det försvinner. Men att försöka ändra i omgivningen är enda tipset jag har i väntan på att se om det var/är smärta etc. Och sålänge ta risken att du står där med en vandrare.
det ska jag definitivt prova, att hänga in lite grenar & grejjer. kan ju aldrig skada att prova iallafall. men egentligen är han inte direkt intresserad av mat, utan äter lite då & då, verka bli mätt ganska så snabbt. sedan är det vila som gäller för honom, men nu verkar det ju som han har vandrat runt på nätterna istället. ny box ska vi också prova med, redan ikväll faktiskt. annars vet jag inte vad man skulle ändra på för något i omgivningen. jag har ju inte ens fått tag på veterinären på kliniken för att boka en tid, fattar inte varför denna veterinär inte har en speciell telefontid som alla andra har. :( för ju snabbare vi får tiden desto bättre. för givetvis vill man ju inte ha en boxvandrare. fast det vet man ju ändå inte om dom lyckas hitta något som tyder på smärta.

Eller så släpper du på lösdrift/går ihop med någon annan hästägare som vill/kan ha ute längre, dvs på ett eller annat sätt skapar mer utetid.
jag hade gärna sett att han fick gå ute längre på kvällarna eller ut tidigare på morgonen. men tyvärr är detta inte möjligt i daxläget. då alla i stallet vill fortsätta med dessa rutinerna som vi har dvs ut vid 8 på morgonen & in vid 20 på kvällen. det har mycket med fodringarna osv att göra också. för jag skulle inte vilja lämna honom ute själv vid 20 på kvällen då alla andra hästarna gå in, för att sedan släppa in honom själv senare. då hade han blivit tokig! här omkring verkar inte finnas några som har sina hästar på lösdrift. annars hade jag mer än gärna velat släppa honom på det.

måste scanna så det tar en liten stund, men det kommer snart... är det nåt mer du vill se när jag ändå håller på?

måste scanna så det tar en liten stund, men det kommer snart... är det nåt mer du vill se när jag ändå håller på?
ok tack. :) njae, vet inte. tänkte mest på hasen. ;) men du kanske ha någon bra 'översikts' bild över hela hästen också?

Hej,

Jag förstår din oro!! Den kan väl också vara berättigad.

Jag har för två veckor sedan behandlat min häst för kotledsinflamation fram. Den största förändringen för honom/oss är att boxen numer är prydlig och fin efter natten. Förut såg det ut som om någon hade haft en stor visp och vispat runt kiss, bajs och spån i en salig röra. Numer finns två högar bajs och spånet ser ut ungefär som då jag lämnade honom på kvällen...

Vi får väl se om det håller i sig :angel:

~Ingrid

Jag förstår din oro!! Den kan väl också vara berättigad.
jo & ännu mer oro känner man när man inte får tag på veterinären på kliniken. :( för enligt min magkänsla så ÄR det nått.

Jag har för två veckor sedan behandlat min häst för kotledsinflamation fram. Den största förändringen för honom/oss är att boxen numer är prydlig och fin efter natten. Förut såg det ut som om någon hade haft en stor visp och vispat runt kiss, bajs och spån i en salig röra. Numer finns två högar bajs och spånet ser ut ungefär som då jag lämnade honom på kvällen...
typ så såg det ut i hans box för ett par dagar sedan, alltså fint & prydligt som vanligt, tog ca 10-15 min att mocka. nu ser det ur som värsta kriget, allt är runtblandat i torven, höet, kisset & bajspluttarna söndrigt, tar MINST en 30 min att mocka nu. så det kan ju vara ett tecken på att han kan ha ont. :(

Vi får väl se om det håller i sig
hoppas det för eran skull.

har tagit mej en titt nu på bilderna. den bildern där man ser framsidan av hasen där är jag intresserad av vad som är vad.
t är skelettet eller?

det vita & rosa som går omkring hasen är det senor & leder?

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 256
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 994
Senast: Lavinia
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 338
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 224
Senast: fruxolisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar