Boxar med tegelsten?

kvandi

Trådstartare
Hej alla idésprutor o inredningstokar!

I vår/sommar skall vi bygga inredningen till vårat gamla ko-stall snart fina häststall!

I kostallet finns två stora grisboxar med tegelstensgolv och jag vill gärna försöka utnyttja dessa stenar! Jag vill minnas att jag sett bilder på boxar med tegelsten men hittar det inte nu.

Har ni några idéer o förslag på vad man kan göra med ett gäng tegelstenar i ett stall?

:bump:
 
Sv: Boxar med tegelsten?

kan du inte mura en del ovanpå boxväggarna som en del av gallret om du ska ha det eller som en del av avskärmning exvis vid krubba?? eller krubba kanske;) fast de är svåra att hålla rena.
 
Sv: Boxar med tegelsten?

Den dagen vi bygger stall kommer mellanväggarna vara murade i röd tegel. Fronterna kommer vara av trä. Detta då det inte blir kul att behöva riva hela väggen om en häst skulle dö i boxen. Det är svårt att få ut en 700kg:s kropp ur en liten öppning!

Kommer även ha svart galler mellan boxarna och delvis galler vid fronterna, men inte hela vägen!

Fonterna kommer se ut ung så här:

jhgf_137894329.jpg
 
Sv: Boxar med tegelsten?

Detta då det inte blir kul att behöva riva hela väggen om en häst skulle dö i boxen. Det är svårt att få ut en 700kg:s kropp ur en liten öppning!

Det där har jag inte tänkt på alls! Antar att det är något man tänker på först när man varit med om det.


Jag har googlat mera o tror jag hittat ett bra koncept för mina tegelstenar som passar med min blivande planlösning! Vad säger ni om det här...?

wpid-imag1331.jpg
 
Sv: Boxar med tegelsten?

Tror absolut att din ritning kan fungera! Men som sagt, jag skulle funderat över fronterna. Är jätte snyggt med tegel. Men när den dagen kommer:/ Blä för att riva allt! Lättare att montera ner en front i trä och sätta tillbaka den.

Glöm inte kolla upp om du kommer behöva använda dig av armeringsjärn för att stärka väggen! Har du tänkt använda dig av puts på väggarna och bara låta teglet synas i hörner och ovanifrån? Isf kan det vara billigare och smidigare att mura med leca-block. Och framförallt så går det snabbare!

tänk även på att det inte går får några ryck att skruva upp extra krokar eller täckeshållare;) Det krävs ju att du förborrar mm;) Ännu en anledning till varför jag vill ha trä i fronterna.
 
Sv: Boxar med tegelsten?

Jag kommer att mura med leca eller cementsten, armerade såklart och försöka mig på att putsa o måla vitt. Teglet räcker nog bara till ovankanter och förhoppningsvis i öppningarna.

Jag kommer nog mura allt, jag tror mina hästar går att dra ut genom dörrarna, om inte annat måste de ju ändå ut genom stalldörrarna o de e 1.20 med murade väggar runt. Men jag hoppas de får dö av ålderdom i lugn o ro ute i lösdriften om 20 år...

Ett tristare alternativ är att köpa färdiga träboxar. Jag ser ingen mening med att mura mellanväggar om jag skall ha trä i fronten, då kan allt likagärna vara enhetligt i trä :) men så blir det bara om jag inte orkar ta mig besväret att lära mig mura ;)
 

Liknande trådar

Anläggning Räcker det att det finns en box som är tillgänglig till att använda som sjukbox? Eller måste det finnas en box på anläggningen till...
2
Svar
20
· Visningar
6 822
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag ska förmodligen inom några år ta över mina föräldrars ena gård, och funderar för fullt på vilken verksamhet man skulle kunna ha...
Svar
11
· Visningar
2 135
Senast: WBanna
·
Anläggning Ja kära bukefalister och sketch up människor!! Behöver er hjälp!! Jag förstår mig inte på sketch up, å har väl inte tålamod att lära...
Svar
5
· Visningar
977
Senast: n33Lu
·
L
Anläggning :love:Jag har tillsammans med min man fått chansen att för en riktigt billig peng ta över en gård av en gammal god vän till...
Svar
18
· Visningar
3 074
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp