Bovete som antihistamin?!?

95johsv

Trådstartare
Fungerar det? Hittade en gammal tråd där det nämns. Men också att det kan förvärra solexem.

Min häst är särkelse och sockerkänslig. Såpass att ½dl havre orsakar problem om det ges en gång.

Bovete borde ju i rimlighetens namn innehålla liknande saker och frågan är - vågar jag chansa?

Hästen är just nu helt Ok men vi har inte haft mycket mygg. Dock är pollen säsongen här och nosen/näsan rinner på både hästen och mig. Jag har tänkt att prova med Certizen eller liknande men vill prova det lite billigare först ifall jag vågar.

Så mot en hästs pollenallergi, med tyngre andning och nos som rinner - fungerar bovete? Hur påverkar den en häst som har mycket lätt för fång? KF tendenser för minsta lilla ändring i foderstaten?

Sv: Bovete som antihistamin?!?

Hmm jo det kan fungera. Anledningen till att jag funderade på just bovete var det att iom det är (enl boken då) en generell antihistamin borde den rimligen även minska knott/mygg allergi. Vilket min kuse då givetvis också har...

Det gör väl inte Anis/Laktrits? Gör de det är de mycket intressanta!

Antihistamineffekten låter jag vara obesvarad (googlar man på bovete får man fram en rad hälsoeffekter...).

Denna innehållsförteckning hittade jag dock:
Kolhydrat 65 g
varav sockerarter 0,6 g

Bovete är ju en ört och inte ett sädesslag som havre, så där kan det väl skilja lite.

F ö så är bovete vad jag förstått fototoxiskt så man kanske ska vara försiktig med att utfodra det till hästar med svagt pigmenterade områden.

Precis det är det som är mitt dilemma, en massa bra häsloeffekter. Men kan någon "mer på jorden" än en sälja se bra effekter på allergi?

Min häst är svart så jag är inte oroad för fototoxiska delen, men frågan är - kanske han kan få solexem? Gaah!

Socker mängden är inte hög i bovete iaf enl den innehållsförtekningen du har hittat. Frågan är hur mycket stärkelse finns?

Tack för din info!

Cetirizinet för en vecka är billigare än en påse bovete..Betalade 11kr för sju dagar.
Cetirizinet tycker jag tog bättre snormässigt, men andningsmässigt så har bovete varit bättre. Även om Bovete är en ört och inte foder så kan han ju reagera.
Nu gav ju jag min tidigare somrar men jag vet att jag slutade för jag tyckte mig se en stelhetsreaktion. Men kan ju även inbillat mig

Med din häst bakgrund så skulle jag nog inte våga mig på Bovete när det finns annat som känns säkrare.

Men inget slår ju H-pillren.

Senast ändrad:

Kort kan jag säga att vi använde bovete på en häst med kraftiga och akuta eksem utbrott. Klådan var förfärlig på hästen, och den varken ville eller kunde stoppas med sekundära medel.

Hästen i fråga fick bovete under en kort period, i detta fall krossat. Klådan dämpades avsevärt, och sen blev det mer hanterbart att behandla med sekundära medel.

Precis vad jag är rädd för ska hända... :(

Får se, ville nämligen jämföra Certizinet med ett naturligt antihistamin för att se om tröttheten blir samma. En teori för människor är ju att det är antihistaminet som gör oss trötta, eftersom kroppen går in och försöker att reparera alla skador samtidigt och att så mycket kommer igång. Jag funderade på om denna teori stämmer på min häst eller ej. Han borde ju bli trött oberoende på vad han får om det är antihistamineffekten han blir trött av.

Tack för ditt svar! Var den hästen känslig emot olika foder eller var det "bara" allergi och eksem mot mygg/sol?

Den här hästen kom in från ett bete där den stått utan tillsyn, hästen var en eksemhäst men ägaren hade struntat blankt i den. Det var ingen trevlig syn, hästen stod konstant och kliade sig. Den glömde to m bort att äta pga klådan, men på 2-3 veckor lyckades vi få såren mjuka och klådfria sen växte taglet ut på honom igen.

Hur mycket fick hästen per dag, bra att veta OM jag behöver det.
Mycket i början eller lika hela tiden?

Enl. tester så ska har de ju inte sett några biverkningar på hästar av Cetirizin så han borde ju inte bli trött. Men å andra sidan så fick ju min ont i magen av dem så........

Jo det är ju som du säger enl de vetenskapliga testerna. Men jag tycker ändå att han blev mycket tröttare.

Dock kan det ha med myggen och göra, ska prova igen. Var bara nyfiken på skillnaderna mellan sytetiskt antihistamin och naturligt om det gav någon skillnad...

Kort och inte hela sanningen: Gör en mer känslig för solpåverkan.

Kort och inte hela sanningen: Gör en mer känslig för solpåverkan.

Om så skulle vara fallet, kvittar det ju ändå eftersom har man en eksemhäst med så kraftigt eksem att man kan tänka sig att prova bovete. I det läget måste man förutsätta att pållen ändå har ett täcke som första skydd, det tar ju den första och största smällen om nu så skulle vara fallet.

Men jag tror faktiskt inte på det, eftersom för flera år sedan provade man ett antihistaminpreparat på eksemhäst. Det användes vid olika typer av allergi hos människa, dosen för människa var 1-2 tabletter 2 ggr per dag för häst 12 tabletter 2 ggr per dag. Den största effekten av denna test var ägarens smala plånbok.:crazy: Det var en oerhört kostsam kur, som gav absolut ingenting varken lindring av eksem eller några biverkningar.

Precis, eksemhästar och täcke går liksom hand i hand.

Vet inte vad jag ska säga mer än det är nog bra att ha det i bakhuvudet om man har en häst som har just soleksem eller en mycket ljust häst.

Måste ju fråga.Kam man fodra boveten som den är ,lägga den i betor.Eller måste den kokas? En i vårat stall har precis börjat med bovete,kag tror att det var det iallafall.Tyckte hon sa att la 1 msk i fodret(utan att koka först).Hur ska man göra och hur mkt ska man ge ponny resp. storhäst //Tack

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka