Botulism, hösilage ??

P

Phorsytia

Jag har haft min häst nu i ett år och dags att vaccinera mot hästinfluensan och sånt.. Hos förra ägaren gick hon på hösilage. När hon flyttade till mig gick hon först på hö och nu när jag bytt stall har hon åter igen börjat på hösilage.
Nu när jag sitter och bläddrar i papprerna ser jag att hon aldrig varit vaccinerad mot botulism. Jag som får en smärre chock och skäms otroligt eftersom det är helt mitt fel om hon hade dött..
Men nu blir det så klart att jag måste vaccinera henne mot det!
Men hur många vaccinationer behövs det på grund vaccinationen?
Ville bara veta eftersom jag måste prata med vetrinären om detta och inte har beställt tid eller nåt..

Vaccinerar inte ni era hästar mot det? trodde det var jätte viktigt när man använder ensilage och hösilage. Jag bör väl vaccinera?

Sv: Botulism, hösilage ??

Jag har valt att vaccinera, och Besten har varit vaccinerad i tre år nu. Den nye, Mixen, ska få spruta nummer två (av totalt tre) i sin grundvaccination imorgon.

De första två åren jag hade Besten stod hon uppstallad hos en veterinär och dennes sambo. De valde att INTE vaccinera sina hästar, eftersom 1)vaccinination i sig kan innebära risker och 2)vaccinationen skyddar bara mot några av de olika varianterna av botulism (det finns flera)

Immer

Okej så det är inte helt nödvändigt att vaccinera..

Men hur många gånger vaccinerar man första gången då??

Min är vaccinerad mot boutilism.
Har för mig att det är 3 sprutor, men dom kan börja äta hösilage efter andra sprutan eftersom skyddet börjat verka då.

Vad jag har hört så hjälper det inte mot all sorts boutilism, men kan man minska risken så är det värt det anser jag.

Enligt vad jag har hört är det tre sprutor med fyra veckors mellanrum och hästarna ska då vara skyddade efter den sista sprutan. Uppgifterna varierar, är nog bäst att konsultera veterinären...

Botulism kan endast utvecklas i riktigt blött hösilage/ensilage så har man hösilage med hög torrsubstans så är det tämligen onödigt att vaccinera

*lånar knapp*

3 sprutor är det som krävs för grundvacc.
Har för mig att vaccinationen bara täcker typ tre av 11 former av Botulism. Minns inte riktigt nu, det var länge sedan jag forskade i ämnet...

Vaccinerar dock inte längre, gjorde det förut men min vet vill inte vacc längre pga så många hästar reagerat och fått biverkningar av vacc. Min vet vill inte ta risken för dessa biverkningar.

Så vill jag vacc mot botulism får jag ringa in någon annan..

Med det i åtanke och att Botulism faktiskt inte har drabbat särskilt många hästar i Sverige så känns det lite som en overkill att vaccinera.

mvh Eva

Något jag läste!

Utfodringen av hösilage har ökat under senare år. Agronom Cecilia Müller på SLU i Uppsala arbetar med frågor kring hösilage.

Vad säger du om botulism och vaccination?
- Det är ett avgörande som varje hästägare måste ta. Det går inte att ge någon generell rekommendation, tycker Cecilia.
- Botulism är en förgiftning som är obotlig. Man kan inte rädda en häst som fått det. Det som hästen förgiftas av är ett bakteriegift, det giftet produceras av en bakterie som heter Clostridium botulinum. Bakteriens sporer finns i jorden och jord kan ju lätt komma med i ensilaget. När bakterien kommer med i ensilaget kan den börja tillväxa och producera giftet botulin. Att det är syrefritt är en förutsättning för att bakterien ska leva. Men det är också så att botulism är en väldigt ovanlig sjukdom. Den här bakterien begränsas också av höga torrsubstanshalter. På grund av detta vill många hästägare ha ett hösilage med så hög torrsubstans som möjligt. Det finns dock begräsningar även "uppåt" - ett hösilage med mycket höga torrsubstanshalter är mer utsatt för mögeltillväxt, framför allt på våren när utetemperaturen börjar pendla ganska ordentligt mellan natt och dag. En torrsubstanshalt mellan 50-65 % är därför det optimala.

Ärtor och Morrhår!

Ensilage med högre torrsubstanshalt utan tillsats av clostridiehämmande medel löper större risk att infekteras

Hämtat från STC:s hemsida!!!
:( :confused:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 730
Foder & Strö Vet fasiken inte vad jag ska göra nu. Vårt hösilage som köpt hade värdena 6,8MJ och 34 smbrp. Ganska dåligt alltså.. Har räknat på...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: mily
·
Foder & Strö Nu har jag tröttnat på höbalar som möglar :mad:.Nästa höst får det bli hösilage. Behöver lite tips och råd från någon som använder...
2
Svar
27
· Visningar
3 947
Senast: Snowball
·
Hästvård Det börjar nu dra ihop sig till vaccination. Grejen är den att min häst idag är fullt vaccinerad enligt konstens alla regler mot...
2
Svar
21
· Visningar
2 315
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar