Böter för koppeltvång?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare soma
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 2 765
S

soma

I min kommun har man koppeltvång inom tätorten och vissa speciellt utpekade områden. I en lokaltidning förra veckan kunde man även läsa att polisen skulle bötfälla hundägare som hade sin hund okopplad med 1000 kr.

Frågor som väcks hos mig är:
- Kan kommunen bestämma att koppeltvång är hunden fysiskt kopplad när nationell lag menar att koppeltvång innebär att hunden är så lydig som om den vore i koppel? = kan kommunen skapa egna lagar?
- Vad är straffet om man bryter mot jaktlagens koppeltvång, alltså att hunden jagar/är lös okontrollerad under mars-aug?
- Kan kommunen uppdra polisen att bötfälla i en förordning som inte har stöd i nationell lag?

Kan någon reda ut denna oreda åt mig? :idea:

Sv: Böter för koppeltvång?

det är två olika koppeltvång där det ena SKA följas och det andra är lite mildare. i nationalparker och naturreservat, kyrkogårdar, vissa tätorter och parker, är det lag på att hunden ska ha ett snöre i halsbandet oavsett hur lydig den är. på resten gäller att hunden måste vara extremt lydig.

från jordbruksverkets hemsida;
Tiderna då jakt med lös hund är tillåtet finns i Jaktförordningen (1987:905). I vissa områden, som till exempel i naturreservat, kan det finnas striktare koppeltvång för hundar.

Ja, en kommun kan stifta lagar. Tex lokala ordningsföreskrifter för kommunen, som bör vara den som det gäller i det här fallet. Kolla på din kommuns hemsida och sök efter kommunal författningssamling.

I min kommun har man koppeltvång inom tätorten och vissa speciellt utpekade områden. I en lokaltidning förra veckan kunde man även läsa att polisen skulle bötfälla hundägare som hade sin hund okopplad med 1000 kr.

Strålande. Fler kommuner borde ta efter detta, så skulle lösspringande hundar kanske minska till andra hundägares och hundrädda personers glädje!

Detta med koppeltvång kan tolkas lite olika.

O ena sidan behöver du inte ha hunden i snöre, men du ska ha "koppelkontroll" på den. Vissa tider på året får hundar inte löpa fritt i naturen, då ska du ha den intill dig - detta pga att den inte får störa vilt i parningstid osv. En annan gång var en vän i kontakt med polisen ang en polisanmälan om ett överfall på en plats med koppeltvång. Hon informerades om att hunden skulle vara "anknuten" till ett snöre, men längden var ovesentlig och du behöver inte hålla eller fästa den andra änden av snöret på ngt sätt, så en löst hängande lina var tillåtet.

Jag tycker att den enda regel vi ska ha i Sverige gällande hundar i naturen är att man ska ha kontroll på hunden och inte får låta den störa andra människor eller vilt. Om man sen har snöre på den eller inte är fullständigt ointressant. Idioter, okunniga och räddharar ska inte få förstöra för oss som kan hantera våra djur och som tycker att det viktigt för hundar att kunna röra sig okopplade i skog och mark.

Jag tycker att den enda regel vi ska ha i Sverige gällande hundar i naturen är att man ska ha kontroll på hunden och inte får låta den störa andra människor eller vilt. Om man sen har snöre på den eller inte är fullständigt ointressant.

Problemet där blir väl att många tror att de har full koll trots att de inte har det. Jag vet många personer som säger "Jag har så bra koll på hunden när den är lös att det är som om den vore kopplad" men likförbaskat har deras hundar sprungit "hur som helst" när de känt för det. Visserligen mycket för att ägarna inte ens hållit sig uppmärksamma på vad som händer i omgivningen och därför inte kallat in hunden i tid. När de väl ropat så kommer hunden, men den har innan det hunnit springa till något/någon som blivit störd...

Det kommer alltid att finnas idioter men varför ska vi som har en fungerande hund inte få ha dem lösa pga dessa? Sätt istället hårdare straff/böter för de som missköter sig.

Jag har endast en gång varit med om att en hund som gått lös varit riskfylld. Och det var på ägarens egen mark, med vetskap av oss som vistades där. I övrigt har min hund bara blivit påhoppad av en kopplad hund. Att hunden har koppel innebär inte att risken för en attack minskar, tvärt om enligt min erfarenhet. Däremot kan man i vissa fall lättare parrera med ett koppel. Men som sagt är det inte alltid en garanti det heller. Och den gången som min hund satt fast i en stor rottiskäft var det dessutom JAG som fick skäll, efter som att min hund varit lös. Att hans kopplade hund gjort utfall och inte kunde hållas mot min hund som löd order, var tydligen inte viktigt. För som sagt, min hund hade inget snöre kopplat i halsbandet.

Jag tycker att man fokuserar på fel saker. Jag ser hellre att man har munkorgstvång på hundar som vistas utomhus, än att de ska tvingas gå i koppel jämt och ständigt.

1. Ja, kommunen har rätt att utfärda lokala ordningsföreskrifter och dit hör koppeltvång.

2.Böter

3. Det finns lagstöd för kommunerna att införa en föreskrift om koppeltvång. Om jag inte minns fel så finns det en paragraf gällande det i jaktlagen, annars så är det i lagen om tillsyn över hund och katt. Där står att kommunen har rätt att utfärda särskilda föreskrifter som kan innebära att hunden ska hållas kopplad. Det är alltså inga problem för polisen att bötfälla den som bryter mot en lokal ordningsstadga.

Till alla: Tack för svar! Nu har jag lite bättre koll!

Jag är såklart inte heller för okontrollerade lösspringande hundar i tätort, men tycker å andra sidan att polisen har viktigare problem att lösa just i den här kommunen då vi egentligen har ytterst lite problem med lösspringande hundar och andra hundrelaterade problem (om man jämför med många andra kommuner). Däremot har vi stor vandalisering och klotter (hög ungdomsbrottslighet) och en hel del alkohol och narkotikaproblem.

Vi har ett poliskontor som har öppet "kontorstid", men eg finns inte ens en patrull här på heltid. Därför kan jag tycka att det är resursslöseri att polisen ska åka runt och leta lösa hundar och hundägare att bötfälla. Det jag däremot skulle vilja se är en lag som innebar att de hundägare som inte sköter sin hundhållning på ett bra sätt straffas ordentligt.

Tänka bara säga att vi är från samma kommun. Dessutom känner jag en del med dvärgschnauzer. Är du min granne? ;)

:eek: Men gud vad roligt och läskigt på samma gång... att du skulle kunna vara min granne... alltså inte att det var just du, jag vet ju inte vem du är, utan att någon på forumet kanske är ens granne utan att man vet det :D

Men jag är inte din granne... kollade din profil och såg att du hade en herdehund... brevid mig bor en rottweiler och en spaniel på ena sidan och på andra sidan bor bara katter för tillfället!

Blev väldigt nyfiken nu... :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka