Böter för Knorrevången

Sv: Böter för Knorrevången

Ja, det blev ungefär som jag trodde- de straffades på samma villkor, vilket är bra, som alla andra slakterier, lite böter.........., de ska liksom inte ha strängare straff än några andra som gjort liknande eller ännu värre fel.....

Men all denna bevisade otillåtna medicinering på hästar som slaktats...var tog det vägen????, var det bara hittapå....?
 
Sv: Böter för Knorrevången

Står i artikeln, återanvändning av pass.
Tidigare var det så att djurägaren hade rätt att få tillbaka passet utan makulering vilket gör det svårt att säkert säga att det är slakteriet som fuskat.
PL
 
Sv: Böter för Knorrevången

Jo, jag har läst men du har själv i årtal här på buke läst om tvärsäkra bevis från andra användare.
 
Sv: Böter för Knorrevången

Ja det finns ju inget om bedrägeri.
Men inte heller om olaga intrång.
När det gäller otillåten medicinering är det omöjligt att bevisa om hästen slaktats under felaktigt "rent" pass.
Sen har ju folk inte en susning om vad som är otillåtet när det kommer till kritan.
Jag har i de gamla trådarna frågat vilket preparat o aldrig fått svar.
PL
 
Sv: Böter för Knorrevången

N är det gäller pjoks fd häst finns det väl inget som helst bevis på vart den tagit vägen o knappast ngt som talar för att hon har rätt att få veta.
PL
 
Sv: Böter för Knorrevången

kl

Saxat från ATL
---------------------

Domstolen anser att det klarlagt att hästar har "dubbelslaktats". Vems felet är och vem som med uppsåt eller av oaktsamhet återanvänt hästpass är emellertid inte utrett, anser tingsrätten.

Enligt domstolen kan felet lika väl vara hästägarnas som slakteriets.
----------------------

Hur tänkte man igentligen?

Om jag lämnar in fölmärr Sonja till slakteriet så får jag lämna ifrån mig passet, som i sin tur makuleras och skickas till STC.

Hur fan ska jag kunna påverka om det en timme senare kommer fölmärr Glittra, fullproppad med diverse och slaktas under namnet Sonja?

Och vilken lönsam branch!!
Mer dubbelslakt då det ändå är ägarnas fel eller nja, ingen har en aning om nåt och dom enda som håvade in pengarna var slaktaren...
Lite böter kan man ju tåla för det..

Suck..

Italienarna sitter i samma sits. Ett slakteri har slaktat över 650 hästar..kom via Polen vidare Rumänien i diverse märkliga fordon..
Papperslösa krakar..

Men där har myndigheterna vaknat och har nu detta under utredning.
Vi får se om dom har mer skinn på näsan än vad svenskarna har i sådana här fall...

Eller om försvarsadvokaterna styr sanningarna.

AM
 
Sv: Böter för Knorrevången

Hur tänkte man igentligen?

Om jag lämnar in fölmärr Sonja till slakteriet så får jag lämna ifrån mig passet, som i sin tur makuleras och skickas till STC.

Hur fan ska jag kunna påverka om det en timme senare kommer fölmärr Glittra, fullproppad med diverse och slaktas under namnet Sonja?

Men som stod i artikeln och som PL redan påpekat- när detta hände så hade ägarna rätt att behålla passen, passen, till skillnad från nu, makulerades antagligen inte öht-då.

Det innebär alltså att passet kunde användas av samma ägare igen eller lånas ut, kontrollerna av passet var bristfälliga-då.

Sedan om jag inte fattat det hela fel så var inte systemet då helt datoriserat, det borde vara mer eller mindre omöjligt att för hand syna alla pass och stämma av om samma häst någon gång slaktats förut-nu när det ligger på data så skulle ju datorn tala om om det skulle dubbelslaktas, om nu inte passen som de nu görs makuleras.

Och de där papperslösa krakarna från Polen kan ju faktiskt även vara svenska hästar som ingen vill ta ansvar för i slutändan- ge bort eller sälja billigt till helt okända personer-allt för att slippa egetbeslut.
 
Sv: Böter för Knorrevången

Enligt artiklarna längre bak så hänvisas fusket mellan 2007 och 2010

LÄNK

Den 16 dec 2008 åkte vi iväg med en fölmärr till ett slakteri i vår närhet.
Det passet togs om hand och som jag skrev tidigare, skickades till STC.

AM
 
Sv: Böter för Knorrevången

Jag har varit med hästar på slakteriet, och fått tillbaka passet av veterinären (efter besiktningen). Men makulerat.
 
Sv: Böter för Knorrevången

Och de där papperslösa krakarna från Polen kan ju faktiskt även vara svenska hästar som ingen vill ta ansvar för i slutändan- ge bort eller sälja billigt till helt okända personer-allt för att slippa egetbeslut.

:bow:

tiotecken
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 041
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästen var underkänd som livsmedel men Livsmedelsverkets veterinär gav klartecken för slakt. När köttet återkallades förlorade...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 74-årige man som hade sex med en häst i somras har nu fått sin dom. Den tidigare ostraffade mannen döms för brott mot...
Svar
0
· Visningar
677
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En man i 30-årsåldern måste betala 4 000 kronor för brott mot djurskyddslagen efter att ha förgripit sig sexuellt på en häst i Upplands...
Svar
2
· Visningar
732
Senast: Sara75
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp