BoT - doping?

Sv: BoT - doping?

Back on Track klassas inte som doping.
 
Sv: BoT - doping?

Magnettäcken m.m är det 96 timmars karens på, kan tänka mig detsamma gäller BoT. Men som sagt kan ju aldrig nån påvisa att du har andvänt det. Detsamma gäller akupunktur m.m
 
Sv: BoT - doping?

Enligt BoT själva så är det ingen karens på dem.
 
Sv: BoT - doping?

Men magnet och BoT är ju totalt olika saker.
Men som du säger, vem kan bevisa att ngn använt sådant hemma i stallet? Och undrar varför det över huvud taget är förbjudet att använda magnettäcke? :confused:
 
Sv: BoT - doping?

då var det magnet täcket jag blandade ihop de med.
förmodligen kan dom inte påvisa något men hade för mej att ja läst något om karens.
 
Sv: BoT - doping?

Det hoppas jag verkligen inte, jag använder dom ju, liksom många andra även PÅ tävlingsplatsen :eek:
Fast enligt B&T är det ju inte doping, och varför skulle det eg vara det?
 
Sv: BoT - doping?

Varför skulle det klassas som doping?
Är inte dopingmedel sånt som ges invärtes??
 
Sv: BoT - doping?

Det hoppas jag verkligen inte att det gör, klassas som doping alltså. :eek:
Använder produkterna ofta inför tävlingar.
 
Sv: BoT - doping?

jag vet inte varför de skulle klassas som doping. men med alla karuseller om dopingprover osv så är de väl bättre o ta d säkare före de osäkra o fråga här så jag vet. slipper jag vara orolig över o använda BoT.
 
Sv: BoT - doping?

Back on Track finns i paddor och täcken och stimulerar blodcirkulationen och så är det något kinesisk lera som är invävd i själva tyget som gör det så
 
Sv: BoT - doping?

men är det verkligen karens på vanliga magnettäcken? tror inte det? inte dom som inte har någon elektricitet kopplat till sig iallafall (finns ju såna med) för alla elapparater är ju 96 timmars karens. liniment och sånt är det ju 0 timmar på. akupunktur är ju nålar som sticks in och då är det ju 96 timmar det är bara handmassage som inte är någon karens på
 
Sv: BoT - doping?

Nä, kan väl aldrig klassas som doping, används ju utvärtes och kan väl knappast ha nåt med doping att göra...
Men en grej om doping som inte har med back on track att göra..
Stod ett tag i ett travstall o min dotter har lite astma så hon tog fram sprayen och tog sig själv en "dos" de blev helt hysteiska i stallet... hästarna fick inte få i sig nåt genom luften.. (hallå,, hon sprayade sig själv i munnen,,, plus att de då sa att om du ger hästen så mycket som en puff av det eller godis som kexchoklad kunde det ge utslag på doping-kontrollen, vet inte om det stämmer..
Allergimedicinen kan jag förstå, men är det så känsligt som en chokldbit? :banana:
 
Sv: BoT - doping?

jo men det kan stämma för dopingapparaterna är superkänsliga idag så minsta lilla kan ge utslag så jag förstår att dom blev hysteriska
 
Sv: BoT - doping?

Förstod det i alla fall... Hon fick inte använda sin astamedicin i stallet och choklad var helt förbjudet. Men däremot back on track tror jag funkar... :)
 
Sv: BoT - doping?

Daniela skrev:
Allergimedicinen kan jag förstå, men är det så känsligt som en chokldbit? :banana:

Jag kan förstå att de blev "hysteriska". :) Inom travet tar man dopingproblematiken på väldigt stort allvar och de flesta har bra uppfattning om vad som kan vara doping och inte. Nu har man dessutom ökat antalet prov ganska kraftigt inom travet och lottar i stor utsträckning. Det gör att många fler hamnar i dopingstallet även om deras häst inte vinner och de tre veckorna det tar innan man får svar att provet var negativt kan göra många lite nojjiga, man kan aldrig veta om någon gått förbi hagen och gett hästen en liten chokladbit...

Choklad ska man absolut inte ge en tävlingshäst.

Vad gäller att ta astmamedicin i stallet tycker inte jag kan vara så farligt eftersom hon tar sprayen i munnen men hade det varit i mitt stall hade jag också bett henne gå ut när hon medicinerade.

Klippt från Karenstider på travsport.se: Karenstid för Bronkodilaterande (luftrörsvidgande) preparat, minst 14 dygn
 
Sv: BoT - doping?

glace skrev:
men är det verkligen karens på vanliga magnettäcken? tror inte det?
Nej, det är det inte.


glace skrev:
inte dom som inte har någon elektricitet kopplat till sig iallafall (finns ju såna med) för alla elapparater är ju 96 timmars karens.

Nej, såhär är det.

"Massage med utvärtes verkande apparat, 0 timmar**
** Alla typer av elektrisk apparatur för utvärtes behandling av häst på tävlingsområdet under tävlingsdag, är ej tillåten from 1 januari 1999."

Man får använda massagetäcken och liknande med batterier, eller elektriska massagemaskiner, men inte på tävlingsplatsen.

glace skrev:
liniment och sånt är det ju 0 timmar på.

Det är inte 0 timmars karenstid för linement, det beror på vilket linement man använder. De som är bedömda finns med på STC:s lista med karenstid, övriga används på egen risk.
 

Liknande trådar

Utrustning Ska prova skicka efter hjälm och har storlek 58 på min nuvarande. Hjälmarna finns i M 54–58 och L 59-61, back on track hjälm. Vilken...
Svar
16
· Visningar
1 107
Senast: aglaonema
·
Utrustning Mitt gammelsto får väldigt svullna bakben när hon står inne över natten. Jag lindar med vanliga stallbandage men skulle gärna ha något...
Svar
16
· Visningar
835
Senast: Svartkatt
·
Hundhälsa Jag har tältat en del med vovvarna denna sommar och det har varit riktigt mysigt. Men jag har lite svårt att bedöma om nätterna är för...
2
Svar
20
· Visningar
1 022
Senast: __sofia__
·
Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 055
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp