"Bössorna skulle ha tagits i beslag"

(Nerikes Allehanda)
Bössorna skulle ha tagits i beslag" Tidigare polis starkt kritisk mot utredningen Hampetorp Jägaren jagade gris - men sköt en häst. Nu får polisen stark kritik från dess tidigare presstalesman. - Utredningen är under all kritik, bössorna skulle ha beslagtagits, säger Göran Gunnarsson. Relaterat Se ...

Läs mer...

Sv: "Bössorna skulle ha tagits i beslag"

Var det inte så förra gången att det inte kunde vara något jaktbrott för att det inte finns några fastställda start- och slutdatum på jaktsäsong för häst? Pga det inte finns någon jaktsäsong för häst var det inte olagligt att skjuta häst (jämfört med varg och övriga djur som faktiskt får skjutas men bara under fastställda tider). Och det där med att skjuta annans häst egentligen var problemet men att det egentligen inte finns någon lag som säger att det är ett brott att göra det (fast där undrar jag - lagarna från det gamla bondesamhällena finns väl kvar i viss utsträckning och där var det väl ganska väl reglerat vilka straffen var för skada på andras jordbruksdjur).

Jag hoppas verkligen att någon bryr sig om att leta fram någon paragraf som går att åtala enligt, så att det blir rappare ageranden i fortsättningen, det har faktiskt hänt upprepade gånger nu. Inte för att jag tror att straffet i sig har någon betydelse för någon som skjuter en häst i vitt täcke istället för ett vildsvin... Eländigt!

Häst faller inte under jaktlagen eftersom det inte är vilt.
Att det inte är jaktbrott, innebär inte att det är tillåtet. Det är inte tillåtet att skjuta en människa heller, även om det inte hamnar under jaktlagen.

I o f s har jägaren brutit mot det som i jaktlagen talas om försiktighet etc, så åtal enligt jaktlagen kan kanske bli aktuellt ändå.

LIA

Mycket bra att någon som själv kan jakt uttalar sig! :bow:

En ägare med hjärna hade ju själv lämnat in vapnet och inte skjutit så mycket som en sork hemma i potatislandet i min värld! Och möjligtvis efter rejält mycket mer inskolning kanske jagat igen! Men eftersom denna jägare inte verkar ha sådan insikt och/eller samvete så bör ju "storebror staten" ha det till honom/henne.

Stackars hästägare! :(

*kl*

– Lokalkännedom spelar väldigt liten roll om man ska se skillnad på en gris och en häst.

Det spelar väll massor in huruvida jägarna känner itll marken eller inte. Hade de känt till den hade de vetat att det är en hage med en häst i...

J*vla triggergalna idiot... Synd att det finns jägare som denna som skapar så dåligt ryckte för andra.

Ja i allafall jag måste var enormt korkad, jag trodde i min enfald att lokalkännedom var ett KRAV när man jagade! Men, men, man ser ju tyvärr vad farligt både djur och människor lever när fel folk får ett vapen i sina händer! :crazy:

Läste artikeln, herregud, stackars familj! Flickan verkar ju helt knäckt, vilket man ju förstår! Undrar om jägaren i fråga inser vad mycket mer han gjort än att "råka skjuta en häst"? :mad:
Ett par flickor som kan få psykiska men för lång tid, föräldrar som får se sina barn lida, inkomstbortfall, komma efter i skolan, osv, osv, osv.
Pengar kan ju inte ersätta allt, men en rejält saftiga böter när någon gör sådana här oförlåtliga misstag kan ju göra att vederbörande inte gör sådant igen! Och att andra inte törs slarva och göra om det!
Och en liten notering i brottsregistret är ju också lämpligt! Bara att se till mig, jag hade inte kunnat gå igenom min utbildning om jag haft det, så de flesta vill ju inte hamna i brottsregistret!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 903
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 136
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 755
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Nerikes Allehanda) Polisen: skjuten häst kan vara ett jaktbrott Hampetorp Den man som sköt en häst när han jagade vildsvin kan ha...
Svar
0
· Visningar
600
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur