urkella

Trådstartare
startar ännu en tråd :p fungerar en bosal ungefär som repgrimma ? ska börja tömköra Bebban nu men tänke isåfall ha bosal som huvudlag istället. Var kan man köpa en bosal till vettigt pris ?

Sv: Bosal

En bosal kan nog bli svår att tömköra med, eftersom man har hjälp av tygeln mot halsen när man använder den... Tömkör hellre med bett.

okei, men hon trivs inte med bett, kan va nått med tänderna, skall kollas innan inridning påbörjas.därför tänkte jag på bosal, men då kanske sidpull e lämpligare så länge då ?

Ett tränsbett passar bäst till tömkörning. Bettlöst så får du använda en sidepull. En bosal fungerar inte till körning, inte heller en repgrimma. Varför krångla till det ??

Att rida en häst på bara en bosal är omöjligt!
En bosal är nosdelan på en hackamore. En hackamore ( eller det spanska ordet jaquima = för grimma ) är det califoniska sättet att tränsa en unghäst. En hackamore består av hanger ( huvudlag ) bosal ( nosdelen, oftast flätad av råhud ) och mecate = tyglar av flättat tagel.
Att rida med hackamore är en hel vetenskap som är för stor att beskriva här. För den som är intresserad rekomenderar jag att läsa Ed Connell`s böker.

En sidepull är ett träningsredskap som används för att lära hästen att tappa bogarna och har ingenting med hackarmore ridning att göra.
En vanlig grimma fungerar precis lika bra eller bättre om man bara skall böja hästen.

Hur skall du få den att hänga kvar.
Det är lika omöjligt som att rida med bett utan huvudlag och tyglar.

En bosal är nosdelen i en hackamore.

Bosalen använder du när du har hästen väl inramad och först ordentligt riden på vanligt tränsbett.
Du vill ju inte ha någon häst "hängandes" i handen.
Hästen ska bära sig själv.
Om inte hästen är såpass välriden sätter du heller inte på en bosal.
Självklart kan man rida hästen på bara bosal. Annars skulle det troligtvis inte finnas ryttare som tävlar med det.:)

Angående priser på bosaler så ska man aldrig köpa en billig variant. Då är det inte en riktig bosal, ofta har de billigare en wire eller gummislang som kärna.
bättre att satsa på en lite dyrare, men ca 1500-2000:- får man räkna med.

Hej hopp och rätta mig gärna om jag har fel.:)

Tack för en bra förklaring!!:bow::bow::bow:
Och för att upprepa frågan, fungerar bosalen lika som en repgrimma???:confused:

Du har en poäng där man ska alltså inte prata att man rider m bosal utan man ska säga man rider m hackamore.
D har väl bara blivit så att man säger bosal(fast d e bara nosdelen som heter d) men man har ju naturligtvis hangern o tyglarna på:rofl:

Nej, en repgrimma fungerar inte lika bra som en bosal då repgrimman är mkt tunnare och du får aldrig styvheten i en repgrimma, då får du sätta fast mecaten så hårt att kusen inte kan andas:smirk:
Men därmed inte sagt att man inte kan rida med grimma, det gör jag själv ibland när jag ska ut och luffa i skogen.:)

En bosal är nosdelen i en hackamore.

Men...

När jag säger att jag rider med bosal menar jag samma sak som när folk frågar vilket bett man använder.

*suck*

Ok, så om man vanligtvis rider i repgrimma så borde det inte vara något problem att rida med bosal, eller?????
Är övergång till bett eller bosal bäst????

Att rida en häst på bara en bosal är omöjligt!
Omöjligt??
Ingenting är omjöligt, herregud!!

En bosal är nosdelan på en hackamore. En hackamore ( eller det spanska ordet jaquima = för grimma ) är det califoniska sättet att tränsa en unghäst. En hackamore består av hanger ( huvudlag ) bosal ( nosdelen, oftast flätad av råhud ) och mecate = tyglar av flättat tagel.
En bosal och ett hack är två helt olika saker, och ja en bosal, är själva nosdelen som man sedan fäster på ett träns och man behöver inte 'koppla' in vare sig bett eller hack.

En sidepull är ett träningsredskap som används för att lära hästen att tappa bogarna och har ingenting med hackarmore ridning att göra.
En vanlig grimma fungerar precis lika bra eller bättre om man bara skall böja hästen.

Ett sidepull kan användas precis likadant som ett hack eller som ett bett, bara det att det är bettlöst.
HAr ingenting med att lära hästen olika saker att göra.

När vi här i detta land säger hackamore så ser de flesta människor en mekanisk hackamore framför sig, därför använder många ordet bosal för att man ska förstå att det just sitter en bosal runt hästens nos. Likaså säger vi ofta att vi rider på tränsbett eller stångbett, gummibett eller whatever, trots att vi oftast har ett huvudlag dessutom.

.

Hahah:bow: Du skämtar väl?
Och det har alltid, så länge som jag hållit på, aldrig hetat 'Jag rider på bosal med hanger och tyglar' , likväl som det aldrig hetat 'Jag rider på tränsbett med träns och tyglar' :rofl::rofl:

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har ingen dator hemma men tycker jag behöver något att skriva på. Jag har ju min jobbdator på jobbet och så telefon, har därför...
Svar
12
· Visningar
381
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
449
Senast: Pegasus63
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
408
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross