• Western
  • Trådstartare Trådstartare Tickan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 1 030
T

Tickan

Jag vet hur en bosal ser och att man rider utan bett, men hur sitter den på hästen och hur använder man den? nån som har en bild för att visa hur den sitter på hästen?
/Tickan

Bosalen ska sitta strax över där näshålan slutar och benet tar vid, någon eller några cm beroende på hur hästens huvud ser ut. Den ska sitta rätt löst så att den kan balansera på huvudet. Mkt förenklat kan man säga att du använder den genom att ta och släppa, ta och släppa. Man får ALDRIG hålla med konstant tryck, för då avslöjar hästen att bosalen har egentligen ingen verkan om han lägger sig emot den. Att rida rätt på bosal är väldigt få förunnat och en konstart, mkt svårare och mer känsligt/komplicerat än vilket bett som helst. Sök hjälp, köp böcker om det och leta på nätet. Ska du söka hjälp i Sverige finns det tyvärr bara en tränare som verkligen kan hantera en bosal på rätt sätt. De andra kan du lika gärna strunta i, du får mer hjälp i en bok.
Jag testar och PM:ar dig namn och telefon till tränaren.

/Roper

Liknande trådar

Avel Såg programmet Klonade Djur igår som till största delen handlar om kloning av hästar. Jag hade ingen aning om att det var så utbrett i... 2
Svar
21
· Visningar
1 321
Senast: BornAgain
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
497
Senast: Elo
·
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
16
· Visningar
801
Senast: BoYo
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
860
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka