Borttappat hundpass och vaccineringskort

stjarnfrugt

Trådstartare
Jag har letat igenom hela jäkla lägenheten och kan inte hitta hundpasset. Jag fick det i samband med rabiesvaccineringen 2006 och har sedan dess skrivit in alla avaccinationer i det. Nu kan jag inte hitta det och jag håller på att riva hela bostaden...:crazy::cry:

Vad gör man om det inte kommer fram? Är det obligatoriskt att ha? Måste man grundvacciera om hela hunden och få ett nytt vaccinationskort? Hunden är 7 år, så det är ju några sprutor i det...

Edit: Hittade passet efter tredje genomgången av hundpapperen. Hade gömt sig bakom andra papper i en plastficka... Ser dock att jag missat vaccinationen. Senaste med Nobivac var 09-02-23. Måste jag göra om hela grundvaccineringen nu?

Senast ändrad:
Sv: Borttappat hundpass och vaccineringskort

Kontakta veterinären/kliniken som har utfärdat passet och vaccinerat din hund. Både passnummer och när och med vad din hund har blivit vacc ska finnas i hans journal så du bör inte ha några problem att hämta ut ett nytt.

Som föregående skriver så har veterinären journaler så det är bara att få nytt. Jag har glömt vaccinationsintygen flera gånger när jag skulle vaccinera och då fått tillfälliga kort och senare fyllt i de riktiga.

*kl

Tack för era svar. Kan vara bra att veta om det kommer bort framöver :o

Ang missad vaccination då. Har någon koll på hur långt man får överskrida 2 år innan man måste göra om grunden?

Vilken vaccination är det som är missad?

För "vanliga" vaccinationen är det max 4 år som gäller.

Ska och ska. SKK kräver att det max gått 4 år mellan, men sen kanske man ändå väljer att göra det med tätare intervall..

Ok. Ska ringa vet och fråga, det är ändå dags för årliga tandkollen. Men det vore ju skönt om det inte är nån katastrof att ha missat det...

Tillverkarna av Nobivacs vacciner rekommenderar numera var 3:e år mot valpsjuka, parvo och HCC och varje år mot kennelhosta.

Spelar ingen roll hur lång tid det går mellan vaccinationerna, du behöver aldrig göra om någon grundvacc mot dessa sjukdomar. Nackdelen är att han är oskyddad tills dess (eller rättare sagt 2v efter vacc) att du vaccinerar igen.

I passet står det sista datum för nästa vaccination, missar du det får du göra om grundvaccineringen...
Jag missade sista datumet med två veckor på hundens pass och skulle blivit tvungen att göra om allt men, precis som min veterinär sa, planerar du inte att ta med dig hunden utomlands så behöver du inte göra om det, då är det vanliga intervaller som gäller.

När det gäller den vanlig vaccinationen finns inget sånt som att göra om grundvaccinationen!
Rabiesvacciationen är lite mer komplicerad här kan man förutom vaccinationen bli tvungen att ta ett nytt blodprov.
När det gäller den här typen av frågor är det väl bra att ha lite koll innan man uttalar sig!
PL

Senast ändrad:

Hur menar du med att inte göra om grundvaccinationen?

Den jag har hemma har de glömt att kolla allt på. Så när vi vaccinerade nu för Rabies så fick han "allt" båda gångerna, var det onödigt?

Hur menar du med att inte göra om grundvaccinationen?

Den jag har hemma har de glömt att kolla allt på. Så när vi vaccinerade nu för Rabies så fick han "allt" båda gångerna, var det onödigt?
Ditt inlägg säger inte allt men om hunden var över året så var det onödigt att ge valpsjuka flera gånger.
PL

Han var drygt 20mån när han fick första rabies och DHPPi och 22mån när han fick andra rabies och DHPPi igen.

Iom att han är chipmärkt så antar jag att han iaf fått en spruta som valp.

Jag har aldrig tidigare hört att någon vet "grundvaccinerar" en vuxen hund mot något annat än rabies? Min omplacering fick bara en spruta.

DHPPi hade räckt att han fick vi ena tillfället.

Som sagts tidigare, vaccineras hunden efter ett års ålder räcker det men en spruta (lika bra att tillägga att detta INTE gäller för rabies).

Det var säkert för mycket hästfolk iblandat :D

Nu är han ordentligt vaccinerad iaf. Och om två mån är det dags att kolla om han har tillräckligt med antikroppar :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka