Bortsprungen katt? Eller inte?

Fengur

Trådstartare
Hej!
Nu när jag kom hem från affären kom det en katt springandes fram till mej, har aldrig sett den förut. Den var jätte gosig och spann och myste när jag klappade den. Den var inte smal eller nånting som tyder på att den inte har något hem.

Så jag vet inte hur jag ska göra?
Den har ingen öronmärkning. Tänker om det enda är att vänta och se om den är här i morgon med? Bor i ett mindre samhälle, har kollat efterlysningar på internet men inte hittat någon som stämmer eller är i närheten.
Kändes så hemskt att gå ifrån den! Men tänker att släpper jag in den kommer den ju inte hem och mat vill jag inte heller ge av den anledningen.

Hur skulle ni gjort?
Var mest det att den kom springande och var så go mot en främling som gjorde mej bekymrad om den varit utan kärlek länge.

MVH Sanna
 
Sv: Bortsprungen katt? Eller inte?

Jag är inte rätt människa att råda dig för jag är en presumtiv kattsamlare ;)

Men i alla fall så skulle jag genast tagit in katten och sedan försökt leta reda på ägaren. Jag hade inte klarat av att lämna den själv ute över natten.

Hoppas du får fler svar av våra kloka kattmänniskor.
 
Sv: Bortsprungen katt? Eller inte?

Okej, ja det är inte lätt.
Den kom springande från lägenhetshuset bredvid mitt och en kompis som åkte förbi nyss sa att den sitter där nu med. Ska försöka ta reda på om någon där äger den.
 
Sv: Bortsprungen katt? Eller inte?

Jag skulle inte tagit in den, det finns en del sociala utekatter som springer fram till främlingar men ändå har ett eget hem. Om den däremot kom tillbaka och började smalna av skulle jag reagera men om du är orolig nu kan du köpa ett halsband och sätta fast på katten tillsammans med en lapp där du lämnar ditt nummer som en eventuell ägare ska ringa och skriver att du tar in den om du inte får svar då du förutsätter att den är hemlös.
Du kan även sätta upp lappar i den lokala mataffären och hoppas någon känner igen den.
 
Sv: Bortsprungen katt? Eller inte?

Jag ringde till en dam här i grannhuset som har koll på alla här i närheten för att höra om hon visste nånting. Det är ingen av mina grannar som äger katten, och sen tre dagar tillbaka har olika grannar sett den sitta utanför lägenhetshusen och vilja komma in.

Med den informationen bestämde jag mig för att ta in honom. Han var jätte törstig och åt kokt fisk lika fort som en hund, så jag tror inte han ätit på nån dag. Men jag har inte gett honom så mycket utan tänkte ta det i omgångar.

Men ägare kan han nog ha för han är väldigt kelsjuk. Han var lite orolig först men det måste varit för han var hungrig för nu sover han. Hoppas han förstår sig på kattlådan :)

Så i morgon ska jag sätta upp lappar, göra en annons om upphittad katt på internet och gå till jobbet och höra, där kan det säkert spridas fort att jag hittat en katt.

MVH Sanna
 
Sv: Bortsprungen katt? Eller inte?

Med den bakgrunden tog du rätt beslut. Hoppas han har en ägare som saknar honom och efter han kommit tillbaka id-märker honom.
 
Sv: Bortsprungen katt? Eller inte?

Så i morgon ska jag sätta upp lappar, göra en annons om upphittad katt på internet och gå till jobbet och höra, där kan det säkert spridas fort att jag hittat en katt.

Sätt in en annons i lokaltidningen (brukar ju finnas någon rubrik med upphittade/saknade husdjur) också, många (särskilt äldre) har nog inte tillgång till internet.
 
Sv: Bortsprungen katt? Eller inte?

Han sköter sej så bra. Varit på lådan och inatt var det bara lite jam en stund.

Var en på jobbet som vet en som bor några kilometer härifrån som har tre katter med samma färg som den här så jag ska åka dit lite senare och höra om det är deras. Fast han är vanlig gråspräcklig så färgen är ju vanlig men hon sa att alla de katterna är såna här goa som kommer fram.
Om det inte är deras så sätter jag igång sökandet mer. Tänkte kolla om han har chip ifall han fortfarande är kvar på måndag.

Tack för tipset om lokaltidningen.
 
Sv: Bortsprungen katt? Eller inte?

Lite uppdatering:
De jag varit och plingat på hos har inte saknat någon katt.
Så nu har jag satt upp lappar i mataffärerna och i morgon ska jag till motsvarigheten till Granngården som finns här och fråga om jag får lämna en lapp där.

Börjar kännas lite jobbigt, inte att katten är här för det är inga problem, men vet inte hur länge jag kan ha honom här. Är mammas lägenhet så han är begränsad till köket. Tror ni han mår dåligt av att vara i ett sånt mindre utrymme? Jag funderar om han kan vara en innekatt som kommit ut för han jamar aldrig och vill ut och han sköter lådan så bra också.

Ska ringa polisen i morgon och se om de kan kolla ifall han har chip, tänker vilken lycka om det finns ett! Men är lite skeptisk.
 
Sv: Bortsprungen katt? Eller inte?

Det går inte i längden att ha honom boende i köket men jag tror inte han mår dåligt av det just nu, han kommer nog att tala om när han inte trivs längre. Varför får han bara vara i köket?

Jättesöt katt!
 
Sv: Bortsprungen katt? Eller inte?

Ja han är söt =)

Är mamma som inte vill att han ska vara i resten av lägenheten när vi inte vet hur han är riktigt än.
 
Sv: Bortsprungen katt? Eller inte?

Ingen som saknar den söta katten än?
Har du kunnat kolla ev chippning?
 
Sv: Bortsprungen katt? Eller inte?

Hej!
Nej konstigt nog inte!
Och jag har annonserat flitigt så jag tycker jag gjort allt jag kan.
Nej har inte kollat chip, jag var säker på att katten var en hane, men fick det bevisat att den var en hona då hon löper nu!
Men som tur är är hon tyst på nätterna.
Så jag tänkte vänta tills hon löpt färdigt innan jag tar henne för att kolla chip.

Kul att du frågar :)
 
Sv: Bortsprungen katt? Eller inte?

Hej!
Nej konstigt nog inte!
Och jag har annonserat flitigt så jag tycker jag gjort allt jag kan.
Nej har inte kollat chip, jag var säker på att katten var en hane, men fick det bevisat att den var en hona då hon löper nu!
Men som tur är är hon tyst på nätterna.
Så jag tänkte vänta tills hon löpt färdigt innan jag tar henne för att kolla chip.

Kul att du frågar :)

Haha! Men det är ju egentligen bra för då är ju katten inte dräktig iaf.:banana:
Man skulle ju tro att det är en innekatt som sluppit ut,eller att katten går på p-piller annars.
Fast pälsen ser ju tjock ut så hon kanske är van gå ut/in.
Gissar att hon inte är chippad om hon inte blivit kastrerad.
Tråkigt om hon inte är saknad av någon!

Har du provat efterlysa ägaren på Blocket?
Hon kanske kommit med bil nån annanstans ifrån.
Glöm inte sätt in bild isf.
Vad gör du om du inte hittar ägaren?
 
Sv: Bortsprungen katt? Eller inte?

Ja det var verkligen tur, har tänkt tanken, tänk om det är kattungar men nu kan jag utesluta det!

Jo pälsen är tjock. ja blocket har jag annonserat på.
Mm, chip tvivlar jag också på att hon har, men ska kolla när det är färdigskriket :laugh:
Konstigt att ingen saknar henne, så mysig katt.
Om ingen hör av sig så vet jag inte riktigt. I början tyckte mamma hon kände av katten, det kliade i ögonen, men nu är det bättre.
Jag vill gärna ha kvar henne, tänker att om hon blir utekatt (efter kastrering och någon form av id-märkning isf) kanske det går bättre för mamma.
Annars får jag försöka hitta ett annat hem, avlivning blir det inte det har jag inte en tanke på med en så fin, gosig och frisk katt.
 
Sv: Bortsprungen katt? Eller inte?

Åkte till veterinär och kollade chip men hon hade inget, attans!
De tyckte hon var fin och funderar om det kunde vara en raskatt, men jag vet inte. Vanliga bondkatter kan ju se ut på de flesta vis =)
 
Sv: Bortsprungen katt? Eller inte?

Jaha, då är det inte lätt att hitta ägaren.

Funderar ni på att behålla henne? Bor hon fortfarande i köket?

Nu vill jag inte förringa katten men veterinärpersonal är fenomenala på att smickra djurägare och jag själv har gått stenhårt på det när de berömt mina bonnkatters helt fantastiska päls. Jag var väldigt mallig ända tills nån talade om för mig att så säger de till alla :o
 
Sv: Bortsprungen katt? Eller inte?

För det första, en eloge till dig för att du tagit hand om katten :bow:

Sedan lite tips, kontakta polisen och hör om de fått någon anmälan om saknad katt, hör även av dig till katthem/djurhem i närheten, så att de vet om att du har en upphittad katt om ägarna (om det finns några) skulle höra av sig till dem. Det kan också vara bra att ha kontakt med något katthem om du inte kan behålla katten längre fram.

Jättevacker katt för övrigt! Lycka till, oavsett om du ska behålla henne eller inte. :)
 
Sv: Bortsprungen katt? Eller inte?

Nej nu får hon vara i hela lägenheten.
Vet inte riktigt hur vi ska göra, mamma känner av astman lite.
Jag skulle gärna ha kvar henne, men vi väntar lite och ser.
Har inte råd att bo själv, annars skulle det bli jag och katten :)
Har inte riktigt gett upp hoppet än om att ägaren ska hittas.

Jaha, det är vanligt att de smickras :laugh:

Jag har ringt polisen och de hade ingen efterlysning om katten. Men de tog mina uppgifter och så.
Tack för elogen och tipsen, ska ringa till närmsta djurhem.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 275
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 678
Senast: Milosari
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 463
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej! Jag har en hankatt som är ca 5 år. Han är en väldigt mysig katt som kan ligga jämte mig och sova hela natten i min famn. Han är...
2
Svar
28
· Visningar
2 747

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp