bortskuren hov

bsmx

Trådstartare
Hej !
Är helt förtvivlad. Vårat lilla russ har haft problem med sin hov. Har haft hovböl för ca 5 mån sedan och allt har förefallit väl. Till i dag då han skulle skos om. Hovslagaren sa att hoven börjat ruttna, men hovbenet var inte angripet. Nu är det torrt och fint sa han. Det ser läskit ut och vi ska ha han torrt och tvätta med utsädd jodopax.
Han är ju öm då han går men ohalt.
Har någon haft sådant här ? Hur har det gått för era hästar ?
Hur håller man torrt när det regnar ? måste han stå inne i box då ?
Hovslagaren pratade om att man kunnde plastahoven ? har ni gjort det ? :cry: :confused:

Sv: bortskuren hov

Skulle vara bra att se en bild eller två innan man utalar sig.... men...

Plastning kan vara ett alternativ, det beror på hur det ser ut, vissa plaster är elastiska även efter härdning och dom går att använda i begränsad omfattning, hoven utvidgar ju sig medan den växer, alltså fungerar plastning enbart under en begränsad tid innan det måste göras om.

Ett alternativ i ditt fall kan vara boots, som ger skydd medan hoven växer och felaktigheterna kan verkas bort.
Vill du ha mer exakta svar är bilder ett krav, annars blir det bara spekulationer o gissningar.

Hej!

Jag tror att det inte är så bra att plasta om hästen har röta då det är risk att man plastar in bakterierna.

Jag har en häst som vi nyligen har fått skära bort en bit av hovväggen på pga en spricka och röta i lamellranden. Eventuellt har hon haft en hovböld. Det gjordes på klinik. De skärde bort ända upp till kronranden. Detta är på en bakhov vid trakten och fram en bit. De tvättade sedan rent och gipsade. Jag byter gips varannan dag och sätter lotagen på gipset närmast hoven. Sedan lindar jag vetflexbandage och sedan på med en plastsko typ easyboots.
Detta ska hon ha en vecka så att det hinner läka lite och så att hon inte trampar dit en massa skit. Sedan så ska jag bara he lite gips där dom har skärt bort.

Annars om jag har en häst som bara har lite röta i hovväggen så brukar jag själv försöka skära bort det ruttna som är svart. Sedan tvätta med väteperoxid. Sedan stoppar jag dit en tuss med jodsprit och eventuellt tjärdrev på det och sedan på med skon. Är måttligt roligt med allt pillande...Puhhh... har fått röta på alla mina hästar....

Hej. Hovböld är ju en infektion dvs var inne i hoven. Infektionen bryter ned vävnaden runtomkring som då dör, det var det hovslagaren menade med att hoven börjat ruttna. När infektionen är borta kan nya celler bildas och hoven kan växa till sig igen. Det tar lite tid men det brukar gå bra.

Det är trist med hovproblem, så svårt att hålla rent. Plasta hoven kan man göra om man fått en hovspricka eller när man varit tvungen att verka bort mycket horn, då ersätter man det riktiga hornet med en plastmassa som skyddar kötthoven innuti. Det kan hovslagaren fixa åt dig. Du kan också lägga ett galoppbandage runt hoven. Men du kan säkert få bra tips från din hovslagare eller från närmaste vet klinik hur du ska göra för att hålla torrt och rent.

mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Hästvård Hej Min ponny har haft hålväggar till och från i ca två år nu. Den har blivit behandlad med kopparsulfat varje dag utom vissa perioder...
2
Svar
21
· Visningar
5 190
Hästvård Hovslagaren upptäckte ett hålrum i höger bakhov på vår fullblods vallack. Hon trodde att han haft en hovböld och att den orsakat...
Svar
2
· Visningar
1 171
Senast: Lunketuss
·
Foder & Strö Jag har haft min kallblodstravare i 3 år nu, och han har haft fina hovar... tills i somras. Då blev dom torra och spröda, hovslagaren sa...
2
Svar
22
· Visningar
4 228
Senast: Ms_Antrop
·
Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 739
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Snabbmat?