B

Beyliitah

när jag kom upp med hästen efter lektionen så ska dom ha fått mat, men jag är nästan helt säker på att hon inte fått nåt. så jag sa till, en tjej kom och titta och gick därifrån, hände inget. sen sa jag till en annan tjej och då sa hon att dom hade gett henne

men jag är myyyyycket säker på att jag inte såg nåt.

1. gör en måltid nån större skillnad, eller? tycker inte att det borde det, men man vet aldrig (iaf inte jag)

2. hur kan havren spårlöst försvunnit? :eek:

Sv: borta

Att hästen blir utan havre ett mål är inte farligt alls, mer än den psykiska biten att kompisarna står och slamrar i krubborna...

Det är värre att hoppa över grovfodret, så fanns det inlagt vid tillfället var det lugnt för hästens del, åtminstone för stunden.

Sedan kan man ju diskutera det lämpliga i att personalen glömmer att fodra vissa hästar, beroende på hur ofta det händer.:angel:

hmm jag har märkt det där själv ibland vissa eftermiddagar när jag kommer till stallet tidigt (10 min efter höfodring) och en häst som ska ha 3 kg silage "ätit upp allt redan" medan den hästen som äter snabbast har ca 2½ kg kvar.. :confused:

ifrågasatte det men det var bombsäkert att han hade fått.. trots att han stod å tittade uppmuntrande på mig (har jobbat där)..

vet inte vad man ska säga riktigt.. han KAN juh ha kommit in först av alla ridskolehästar och dom andra har velat sega sig ute i hagen..

Om dom har fått eller inte brukar ju vara svårt att veta, tyvär är det lätt att det missas när det är en massa boxar/spiltor i rad.

Krafftfoder miss någon gång ibland gör ju inte sisådär jätte mycket, däremot när det ger olika mängd varje dag kan göra mycket. Min har ju lyckats fått både det dubbla över en dag (d.v.s. över 1 kg för mycket krafftfoder vilket är extremt farligt för tillexempel hovarna) och en krafftfoder måltid utspridd över hela dagen. Förstog inte att människan aldrig fattade en mått per burk ska väll inte vara så svårt likosm, men istället så var det två mått i alla burkar eller ett mått utsprit i alla burkar. Hur lyckas man liksom...

Grovfodergivs miss är ju lite mer allvarligt, specielt om det är en del, är det bara något kilo över lunchen så gör det ju inte något överdrivet mycket direkt. Men kvällen är ju desto värre pågrund av att hästars magar börjar bryta ner viktiga bakterier efter 10-12 timmar utan foder. Men jag skulle defenitivt säga att miss utav grovfodergivan är allvarligare just på grund av tuggbehovet hos en häst.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
665
Senast: cassiopeja
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
2 052
Senast: manda
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 667
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama