Bort med passtakt!

H

HanSomFlyger

Jag vet inte om det finns någon som har frågat liknande, kunde inte hitta något iaf.
Tänkte bara höra om någon har tips/övningar om man har en passtaktig/grisepassig häst. Hade varit snällt om någon kunde svara!

Tack på förhand:bump:

Sv: Bort med passtakt!

En häst som går i passtakt..

Jag rider mycket flytta bakbenen på volt, eller bara förflyttning sidvärtes i tölt längst en väg, om hästen är oren. Även ibland "små, små, små serpentiner i nacken" för att få hästen avslappnad och följsam, funkar kanon på "mina" hästar :)

Aktivera bakbenen och böjning, böjning, böjning! :)
Brukar hjälpa på min kille.
Öppna, volter, serpentiner, skänkelvikningar, flytta bakdelen ett steg ut/in ect.

Sen att vi började träna upp ryggen och rida i en lågre form i tölten har också hjälpt avsevärt!

En annan sak jag gjorde när jag tyckte att han var så grymt stel och passaktig var att kontakta ET´n och mycket riktigt så hade han låsningar.
Så det kan ju vara en god idé att låta en ET se över honom om du inte får bukt på stelheten och passtakten.

Du har fått bra tips från ovanstående!

Jag skulle vilja lägga till trava, trava och åter trava. se till att "pränta in" en trav där du kan sitta ner och reglera formen. Tölten blir oftast renare när hästen fått lite mer korrekta travmuskler.

Jag rider just nu ett sto som tidigare har haft problem att trava, (traven var väldigt markbunden, på framdelen och fyrtaktig) Traven har ökat bärigheten bak och balansen, och hon börjar nu kunna bära sig i både tölt och trav. Han har tidigare både töltat och travat, men som sagt inte så bärigt.

Böj, böj och böj och trava, trava (och galoppera!!)

Tänk också på att inte tycka ihop hästen utan variera myckat med att länga/korta överlinjen precis som böjningen länger/kortar sidorna!

Precis som man pratar om töltsättning borde man kanske oftare prata om travsättning, något många islandshästar har problem med!

Trava, trava, trav! Finns inget bättre.
Gör aldrig något där hästen rör sig passaktigt, då tränar du musklerna så att den får ännu lättare att röra sig passaktigt.
Travar du så blir hästen starkare på diagonalen. Mycket effektivt. Red en häst som aldrig gjort något annat än grisepassat och fick en nästan ren tölt på över en sommar utan att ta mer än några töltsteg i veckan.

Ja här måste jag instämma!
Är absolut kanon att pränta in traven ordentligt.
Övergångar trav - tölt - trav.
Om hästen har lätt för traven så kan man låta hästen få gå över till trav som en belöning. :)

Fungerar finfint på många hästar!

(Min häst har tom börjat bli liite liite travaktig i tölten ibland, men det gör inget, det är lätt att få han ren igen och sååå skönt att han inte alltid spänner sig och blir passaktig. )

Ett tips där är att passa sig lite för övergång trav-tölt. Man ska hålla sig uppmärksam så inte traven blir ostadig/fyrtaktig vid ev samling! eller att hästen töltar för mycket på bogarna efter växlingen!:laugh:
Annars är det en övning som är rätt behaglig för hästen, kan passa jättebra i vissa lägen!

Att släppa ner hästen i trav/låg form är en fin form av beröm! Som tidigare sagt, så lär sig hästen att trav är avslappning!

Senast ändrad:

Vi travar och travar för fullt! Det går bättre och bättre hela tiden så jag är tacksam för alla svar.
Problemet är att jag har jobbat så mycket så det har varit svårt att hinna med min stackars pålle. Ska verkligen ta tag i det nu!

Nu går det priiiima med tölten! Tack för alla svar. Igår töltade vi på halvlånga tyglar i klockren takt och med hööööga lyft :D

TUSEN TACK :bump:

ÅÅåå va kul! visst är det härligt. Pröva bara allt eftersom att försiktigt kunna ta upp kontakten på tygeln så kommer du säkert efterhand att kunna arbeta den på ett mjukt och trevligt sätt!!
:)

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
935
Senast: Ketrawzc
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
720
Senast: Squie
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
646
Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
363

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka