Borstar ni tänderna på hunden?

Misiaczek

Trådstartare
Ja jag har nu kollat på den dvdn "välkommen valp" som jag fick av min uppfödare. Där säger dom att man helst ska borsta tänderna varje dag på hunden!
Jag var väldigt dålig på det med mina förra hundar, så det har blivit att åka in och rensa tandsten ett antal ggr.
Så nu tänkte jag verkligen skärpa till mig, och jag får hem min nya valp först om 2veckor, men jag har redan inhandlat allt nödvändigt bl.a tandborstar och tandkräm...men sen fick jag helt annat svar av uppfödaren ang. tandborstningen..så blev lite förvirrad där... Så min fråga är, hur många borstar egentligen tänderna på sina hundar, och isåfall hur ofta? Jag hoppas på ärliga svar :)

Sv: Borstar ni tänderna på hunden?

Har ärligt talat aldrig(!) borstat tänderna på någon av mina hundar. Om de äter bra mat och har tillgång till tuggben och liknande så kan jag inte se någon anledning till att även hålla på med tandborstning (om inte hunden visar sig ha dålig tandkvalitet).

Men suck då.. :p Onödiga pengar alltså...och hon i djuraffären som hjälpte mig sa att hon själv haft whippet och hjälpte mig när jag skulle köpa allt och sa hur viktigt det är med bra tandborste och sen valde ut den bästa (dyraste) tandkrämen åt mig, så det blev så dyrt men värt tänkte jag.... Nu känner jag mig lite lurad :p

Uppfödaren sa ju precis som du...
men jag undrar då varför i den dvdn från SKK säger dom att det helst ska ske varje dag(!) :crazy:

knapplån

Nej - här borstars inga hundtänder. :) De får bra mat, många tuggben, och tas tandsten på någon gång ibland.

Har bara haft en hund som hade problem i munnen, och hon visade sig ha en nedärvd tandsjukdom - fick även problem med njurarna och en del annat.

Men suck då.. :p Onödiga pengar alltså...och hon i djuraffären som hjälpte mig sa att hon själv haft whippet och hjälpte mig när jag skulle köpa allt och sa hur viktigt det är med bra tandborste och sen valde ut den bästa (dyraste) tandkrämen åt mig, så det blev så dyrt men värt tänkte jag.... Nu känner jag mig lite lurad :p

Uppfödaren sa ju precis som du...
men jag undrar då varför i den dvdn från SKK säger dom att det helst ska ske varje dag(!) :crazy:

:rofl: Hon ville väl sälja prylar... Men å andra sidan gör det ju ingen skada att borsta tänderna heller. Så borsta på du, iaf tills den dyra tandkrämen tar slut. :D

Väninnan köpte tandkräm med leverpastejsmak till sin blandis. Det finns så mycket grejer out there...

Ja borstar faktiskt tänderna på min hund. Han är en dvärgpinscher och när han kom till mig hade han mycket tandsten så han fick åka in till vet. Den kostnaden vill jag gärna inte ha så ofta ;) Veterinären sa dock att de räcker att gnida tänderna med en gasbinda eller liknande. Jag köpte en fingertuta som man gnuggar tänderna med.
Köpte över tandborste och tandkräm, de använder jag dock aldrig :)

Lilla J får ben och bra mat, men jag vill ändå förebygga eftersom små hundar oftare får problem med tänderna....men de blir inte varje dag även om de är tanken att jag ska göra de ;)

Tycker absolut man kan borsta tänder, speciellt på små hundar som annars tenderar att få tandsten.

Min får mycket tandsten trots att han är stor och får tuggisar, så jag borstar ett par ggr i veckan.
Tandkräm däremot vet jag väl inte om det är så nödvändigt.

kl

Jag har aldrig borstat mina hundars tänder, men jag kollar dem ofta i munnen, och hittills har de inte haft problem med t.ex. tandsten.

Som nån sa, bra mat och mycket att tugga på gör susen.

Min hund tuggar mest på ben när hon är med andra hundar så jag brukar komplettera med att borsta tänderna också. Det blir inte varje dag utan lite då och då. Jag använder en tandborste för små barn (TePe mini) som kostar 10 kr hos tandläkaren. Om jag ser att det blir beläggningar ändå skrapar jag med tandstensskrapa.

Har ärligt talat aldrig(!) borstat tänderna på någon av mina hundar. Om de äter bra mat och har tillgång till tuggben och liknande så kan jag inte se någon anledning till att även hålla på med tandborstning (om inte hunden visar sig ha dålig tandkvalitet).

I second that.

Jag gör rent i munnen ungefär varannan dag med en sådan där liten fingertuta av microfiber som man kan köpa hos vet. Tror inte det behövs på alla hundar, men jag har en liten ras som lätt får tandproblem. Så jag gnuggar rent, och ger dessutom många tuggben, dentasticks och torrfoder som ska stimulera honom att tugga maten i stället för att svälja den hel, som är hans föredragna metod. Väldigt många hundar har ju tandproblem, så jag kan inte se att det skulle skada att borsta tänderna några gånger i veckan för att förebygga tandsten och plack. På köpet får man en hund som är van vid att man håller på med dess mun och tänder, vilket kan komma till nytta.

Jag har aldrig gjort det på någon av mina hundar innan, men har börjat på mina dvärgpudlar efter stränga order från en närstående smådjursveterinär.;) Medger att jag fuskar lite, jag borde göra det lite oftare - det är definitivt inte tal om en gång om dagen...eller ens en gång i veckan...:o Men de behöver det, trots att de äter torrfoder. De får tuggpinnar också, men de äts oftast inte upp av finsmakarpudlarna.

Om man behöver borsta beror, efter vad jag förstått, både på individ och ras. Dvärghundar i allmänhet har större behov än hundar i större storlek generellt sett.

Har aldrig borstat tänder på min hund, och han har aldrig haft problem med tänderna heller..

:o har aldrig borstat vovvarnas tänder... trots att det stod i valpinformationen att man skulle göra det ;)
blev informerad om att lilltjejen skulla ha enorma mängder tandsten när hon är "färdig" med valparna... de blir 7 veckor på måndag, och inte en antydan till tandsten finns hos mammahund...
de vuxna hundarna äter dessutom färskfoder, å andra sidan kan de ligga och tugga på tuggpinnar dagarna i ända :) kommer troligen inte att borsta förrän jag upplevt att det är ett bekymmer.

Aldrig! Har två stora hundar... Dessutom är jag rätt säker på att tiken hade krympt till en våt fläck när jag tog fram tandborsten, det gör hon nämligen med allt som innebär pill, även om det är en sån smärtfri sak som att smörja tassar tex.

Näver bäver! Herregud, det hade ju tagit hur mycket tid som helst att borsta tänderna också...

Det hade säkert inte varit några som helst problem, eftersom jag skrapar det minimala av tandsten de har, själv.

Har inte behövt sedan jag började utfodra med BARF, innan dess var det några individer som behövt detta.
Lärde mig snabbt att eltandborste var det absolut effektivaste mot tandsten.

Aldrig gjort..

Bra mat,inget socker någonsin,och massa tuggben har gett min hund kritvita tänder utan tillstymmelse till tandsten vid snart 5-års ålder:) Vetrinären brukar säga "oj,vilken vacker tandrad för en vetrinär att se.

Jag hade ingen anining om vilken nytta ben gjor ... och for ett par ar sedan hade jag inte gett Miss Mandy ben pa ett tag. Sedan akte jag bort och lamnade henne hos sonen som har en dobermann tik i over 2 manader och ingen av dom hade nagot att tugga pa utom valdigt "ocationally" da dobien ar en "resource guarder". Nar jag kom hem var Mandy's tander ganska sa bruna:eek: Pa veterinaren's inradan fick hon ben ... och det tog inte lange innan hennes tander var helt vita och fina igen. Numera far hon ben ett par ganger i manaden och har sa fina tander att vetten commenterar pa det nar vi ar dar.:D

Liknande trådar

Hundhälsa Var i veckan hos veterinären för tandstensborttagning, och läget var värre än vad jag trott:cry: Hon hade extremt mycket tandsten, alla...
Svar
19
· Visningar
6 685
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama