Börjat äta blad och löv?

1

134643

Ja, killen har börjat äta blad och löv på promenaderna. Jag är ju livrädd för att han ska få i sig något giftigt. Han har alltid ätit gräs, för att han tyckt att det är gott antar jag. Men blad?

Så kan det vara att han saknar något ämne från maten, att det är en ovana, att det är gott eller kan det vara... Tonsillerna? ( Heter det så? ) Hur kollar man det?

Han är inte vår, och matten skulle nog inte åka till veterinären förrän han slutar andas eller bryter ett ben...

Kan det vara farligt? :crazy:

Sv: Börjat äta blad och löv?

Jag skulle åka och kolla om det kan vara tonsillit, det typ halsfluss på hund. Hos vissa är det inte värre än vilken förkylning som helst, hon andra slutar det med att man får ta bort tonsillerna.

Det brukar vara ett ungdomsproblem, hur gammal är hunden? Gör den nåt annat typ kräks vitt skum?

Ovana kan det också vara om ätandet gör att hunden uppmärksammas.

Min hund äter massor med löv så här på hösten i samband med att han jagar dem. Han har aldrig farit illa av det. Han har en väldigt känslig mage med bla. allergier men verkar inte reagera på löven som han glatt tuggar i sig.

Hm, vet inte ens ifall jag vågar fråga matten. Hon är alltid på helspänn och så fort något dåligt skulle hända skulle vi inte få ha honom på helgerna. Finns det något sätt man kan kolla hemma?
Han är fyra år. Han är helt normal annars, äter, dricker och bajsar som han brukar.

Det uppmärksammas på så sätt att jag säger till honom och "drar" med honom, så det känns inte direkt som om han får ut något av det. Det är alltså på promenader han äter.

Ace: Det måste se roligt ut med en hund som jagar löv :)

Men han äter blad också. Så han kan gå på sidan av gångvägen och snappa åt sig blad ( Typ smultronblad och sådana där mörkgröna med vita prickar på, vet inte vad de heter )

Jodå han ser knäpp ut :grin: om jag kastar dem hoppar han som en elitgymnast, slår en volt, fångar löven och landar igen.

Om det inte är bus inblandat så tycker han nog antingen att det är gott eller också är det just något fel. Gizmo äter gräs när hans mage krånglar. Om han ätit något som satt igång allergin eller spytt etc.
Men då är det just gräs han äter, blad, levande gröna blad äter han bara om de ser roliga ut och rör dig i vinden, då hoppar han efter dem och tuggar i sig dem.

Det uppmärksammas på så sätt att jag säger till honom och "drar" med honom, så det känns inte direkt som om han får ut något av det. Det är alltså på promenader han äter.

Det finns hundar med magsår stora som Gottland som skiter helt normalt, det säger väldigt lite.

Nu vareju just det....
Du drar i honom och säger till honom=Din fulla uppmärksamhet.
Jag skrev uppmärksamhet, inte nödvändigvis trevlig uppmärksamhet.

Kan du inte fråga matte lite snyggt sådär om hon inte tycker det är bökigt med löv och jordätandet hos hunden? Säger hon "Jooo" då kan du ju klämma till med att tonsillit är mycket vanligare än vad man tror. Det går faktiskt att kolla själv om hunden är vad vid att man hanterar den. Kolla hundsport "veterinären berättar" och halsont. Finns på webben.

Jag skulle faktiskt inte klara av samvetet att inte veta om min hund har ont i halsen och sedan bara låte den gå med det.

Jo, jag vet att uppmärksamhet också kan vara "dålig uppmärksamhet". Men ifall vi säger att det är en vana ( inte alls för att jag uteslutit halsen ), vad ska jag göra då? Jag vill ju inte att han ska få i sig något giftigt. ( Finns det giftiga blad? ) Självklart kan jag bara släppa honom och gå vidare, men han skulle antagligen bara stå kvar och käka.

Jo, det kan jag säkert. Kan fråga lite snyggt nästa gång vi ses ifall hon ens märkt att han äter löv och blad. Ska kolla upp det där!

Jag klarar inte heller av det... Mår så sjukt dåligt av att inte veta ifall han mår dåligt eller inte...

Åh, synd att han åkt hem till matte annars kunde jag kollat tonsillerna på honom. Han är rätt så van med att jag öppnar munnen på honom ;) Då får jag väl vänta tills på fredag :(

Byt ut uppmärksamheten mot en aktivitet som toppar lövätandet.

Nu vet jag inte vad det är för hund, eller hur gammal den är, men alla hundar har något de verkligen gillar. Lövätning borde inte vara så svårt att toppa.

Fram med ficklampan nästa gång den hälsar på:D

Whippet, fyra år. Så det blir väl att tjuta till som en tok och hopa lite på stället för att sen börja springa som en dåre ;)

Haha, på fredag blir det att undersöka då :D

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 654
Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
4 523
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 806
Senast: a1agnlju
·
Hundhälsa Skriver för att få lite råd och input. Min hund har haft ganska mycket problem med känslig mage, i våras stoppade hon i sig något på...
2
Svar
20
· Visningar
4 718

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat