Börjar tunna ur...

A

Asterix

min polle börjar tunna ur i hull. Han får rätt mycket mat.
Han är en d-ponny som rids normalt.
han får;
8kg hö
2.5 kg hel havre
2 kg betfor
1.5 kg strå lusern
fri tillgång på halm.

Vad kan jag ge mer av eller finns det något mer jag kan ge honom?

Sv: Börjar tunna ur...

Asterix skrev:
min polle börjar tunna ur i hull. Han får rätt mycket mat.
Han är en d-ponny som rids normalt.
han får;
8kg hö
2.5 kg hel havre
2 kg betfor
1.5 kg strå lusern
fri tillgång på halm.

Vad kan jag ge mer av eller finns det något mer jag kan ge honom?

Har du analys på höet? I så fall, skriv gärna ned dom så ska vi se om jag kan hjälpa dig vidare.

/Nuzzan

kolla så han inte har fått mask .... o kolla hur avföringen ser ut om tex de är hela havre korn som kommer ut . ge honom höt först så havre kornen " fastar" i höet i magen så han kan ta upp de oxå eller ge honom en 1/2 matolja i maten om han inte är har allt för mycket enerig .. värt o prova fick ja gör på min häst när hon vart smal .. lycka till

han är nyligen avmaskad så de ska inte vara något problem och han får oxå alltid höet först.

nuzzan: tyvärr har jag inte det :( Men kan ni hjälpa iallafall *liten å söt* :)

Asterix skrev:
han är nyligen avmaskad så de ska inte vara något problem och han får oxå alltid höet först.

nuzzan: tyvärr har jag inte det :( Men kan ni hjälpa iallafall *liten å söt* :)

Nej, tyvärr så kan jag inte hjälpa dig om du inte har analys på höet, då är det JÄTTE svårt att tillgodose hästen rätt fodermängd.

Om du fixar en analys, så hjälper jag dig GÄRNA att räkna.

//Nuzzan

Ger du verkligen 2 kg betfor räknat i torrvikt?

Är de andra fodergivorna vägda så du vet att hästen verkligen får det du tänkt dig?

Varför så stor kraftfodergiva och liten grovfodergiva?

Avmaskad när och med vilket medel?

Ursäkta frågorna, men det behövs svar för att kunna gå vidare :)

oj oj oj, såg nu attajg skrivit fel, han får 1 kg betfo i torr giva.
Japp, det är vägt!
Avmaskad i mitten av okt med ivomec, alla andra hästar i stallet med.

Har man inte analys så får man ta den "enkla" vägen....... Hästen tunnar ur, vad fattas eller är för mycket, protein eller energi. (räknar med att hästen är frisk) eller båda.

Med ögat kan man ofta se vad som fattas av energi och protein.
En häst som tunnar ur behöver inte alltid ha mer mat men oftast eller bara byte av fodersort, har man inte analys så måste man använda sig av ögat och förstå hur foder någorlunda fungerar men det KAN bli knepigare att gissa sig till vad som fattas om man inte är så van.

Hur ser hästen ut för övrigt? Är hästen välmusklad men börjar bli tunn, tillsätt då mer energi alt. plocka bort en del havre alt. lucern, Är hästen omusklad och tunn tillsätt både protein och energi.

Går inte att säga nåt annat i ditt fall utan att ha sett hästen men i den änden kan du börja...

MVH/

En häst som tunnar ur trots så pass mycket mat skulle jag avmaska mot bandmask också, Ivomec tar ju inte den. Droncit eller dubbel dos Banminth.

jag har inte heller någon analys på höet. efter betet var min häst tunn, så jag ger korn (ger hull) istället för havre, matolja,
kli (ger också hull) jag har ökat succetivt så han har fått vänja sig.. han har ätit annat förut hos förra ägaren.

nu börjar han se riktigt fin ut...:love:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
999
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
637
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
539
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama