börja träna ett 7 mån föl

man kan börja tränsa lite smått,men ej leda vad jag har hört.jag jobbade med unghästar en liten tid i norge,och då lärde jag att man inte skall lära dom vid bettet för tidligt.
men leda dom smått går bra med ett träns och mjukt bett under några minuter,( men nu finnes det så klart andra synspunkter under dette,och hur andra gör)
 
Jag hörde att de ska ha träns vid 1 års premeringen.
Då borde man ju börja träna smått.
Givet vis små´små korta stunder. Vi hade träns på vår fölis för andra gången . Han bryr sig inte. Hur lugn och go som helst. Följer med hur fint om helst. Utan mamma . I hagen där han är van att vara.
 
Man kan ju ha tränset på men leda i grimma som sitter över.
 
Jag gör ärligt talat inget speciellt. Ledvan, van att vara uppbunden, bli omskött och verkad, allmänt hyfs (inte gå ut bara för boxdörren öppnas, inte trängas etc) och att transporteras har vi redan klarat av. Även gått små promenader.

När de är 10 - 12 månader så brukar jag bettvänja, mest för om de ska visas. Brukar dock inte vara några problem eller ta många gånger. Ska de visas får de lära sig trava vid hand med.

Promenader för miljöträning går jag ända från de är små, men efter sommarebetet som åringar så brukar jag börja lite mer "ordnat" och börja tömköra lite, och sen rullar det på.

Min är född 14 april, och framåt vårkanten, mars - april, räknar jag med att bettvänja för visning i sommar, samt lära henne trava vid hand (hon kan redan det men det behöver nog finslipas *s*). Men i övrigt kommer det inte hända nåt alls speciellt, förutom det vi gjort ända sedan dag ett, förrän i höst. Sitter bara grunderna så är det eg bara bettvänjning jag gör med dem mellan de är föl och efter sommarbetet som åringar.
 
VArför ha så bråttom med träns? Att börja vänja lite smått tycker jag är helt ok! Men att leda ut i träns skulle jag inte göra då man måste vara försiktig med deras små munnar, de kan börja busa o så rycker det till i munnen! Men grimma över tyckte jag lät som en bra ide!=)

Jag har en fölis(åring=)) Hon är avvand. Tränar att stå uppbunden på gången, ledövningar(flytta i sidorna osv.), korta prommenader har vi gjort någon gång men vi har nyligen börjat med att ta med henne som handhäst då vi rider(skritt o lite trav)! Bra träning tycker jag men då rider jag en mycket sund o trygg häst.
Har tänkt börja lägga på en vojlock med gjord.

Jag tycker att det är viktigt att man inte tränar för länge så att det ledsnar o blir trötta. Mina pass med henne är korta o planerade=)
 
Varför är det nödvändigt att stoppa in bett i munnen på så unga hästar? Det finns massor att träna. Ut och gå lite och träna hästen att bli ledd utan att konstra. Lyft hovar och greja med dem, kratsa och borsta lite längre för varje dag. Lägg på filtar och prassla med konstiga saker så den vänjer sig vid en massa saker. Skaffa en repgrimma att ha på promenaderna och vid träningstillfällena men stoppa inte in något bett ännu om du inte måste det för något obligatoriskt på nån visning. Min unghäst (en hingst på ett år och åtta månader) skall inte behöva ha bett i munnen förrän han är minst fyra år, munnen ska få växa färdigt först. Det finns repgrimmor, kapsoner, sidepulls, bosaler mm så man slipper ge unghästarna mun- och tandskador för livet.
 
Vänd på det, varför INTE bettvänja när de är små och tycker det är lattjo lajbans att stoppa saker i munnen?

Vi talar ju inte om att ANVÄNDA bettet i munnen, utan bara lära dem att ha det där?

Och ska man visa dem så ska de ha bett from de är åringar och hela vägen.

Bettvänjningen är dock oftast väldigt odramatiskt, förra unghästen bettvänjdes när hon var 11 månader, och det tog tre gånger med bett i munnen sen var det klart.

När de är fyra så håller de på och byter tänder, så då skulle jag absolut inte bettvänja, utan VÄNJ när de är små, ANVÄND bettet när de är äldre och så får man ev gå över på bettlöst ett antal gånger mellan de är 2 och 5 år pga av tandväxling.
 
Ska man visa på 1 års visning och har hingst har man inget val, då är det träns som gäller. Bättre att vänja nu när det är kul (man LEDER såklart inte i tränset, har det bara på) än att härja när det bara är kort tid kvar.

Sidepull och liknande är tyvärr inte godkänt att ha på visningen.
 
Fler och fler kräver träns på ettårsston med. det ska ju vara träns eller grimma (dvs valfritt) men tydligen så är det fler och fler avelsföreningar som kräver att det ska vara träns om du ska visa där i alla fall. (T ex så där C premierades så vill de ha alla åringar i träns, oavsett kön. De godtar inte grimma. Jag ANTAR att de haft incidenter som lett fram till det beslutet?..)
 
När min förre häst var fölis så miljötränade jag honom så fort jag fick hem honom, han var då ca 8 månader. Lede honom ute på grusvägarna, där det en o annan gång kom en bil. Gick ut en bit från vägen så han ej skulle blir rädd. När han visste att bilar inte var något farligt så kunde vi gå ut på landsvägen. Han hade fått lära sig stå uppbunden redan hos uppfödaren så det var inga problem. Efter han fyllt 1 år så lärde jag honom vad de olika röstkommandonas betydelse, sakta, stanna gå fram, gå åt sidan mm. Lärde honom också att beröring inte var något farligt, inte heller att när man stod bakom honom så var det inte någon fara. Mycket som man kan lära de "små" men man ska skynda långsamt. Bettränade inte min förrän han var 1½ år ungefär. Men allt man tränar dem vid redan som föl har man igen när man ska rida in dem. Lycka till
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 057
Senast: Piaff
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
1 060
Senast: Krumben
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
1 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp