Börja rida igen efter uppehåll

Russis

Trådstartare
Jag har inte ridit ordentligt på drygt tre år mer än någon enstaka ridtur, men vill nu ta upp ridningen igen. Tanken är att börja på ridskola, men jag drar mig lite för det trots att jag verkligen vill.

I nuläget känner mig väldigt osäker när jag väl är på hästryggen. Dels känner jag mig allmänt feg och osäker och dels känner jag mig inte alls på den nivån jag var när jag red tidigare. Balansen är obefintlig och jag känner mig som en nybörjare eller bambi på hal is. Kroppen "lyder inte" och det känns som att allt är bortglömt, trots att jag ju egentligen minns hur man ska göra. Blir det verkligen så stor skillnad efter drygt tre år?

Hur lång tid tar det att komma in i ridningen igen? Givetvis varierar det kraftigt, men ni andra som återupptagit ridningen efter några års uppehåll, hur lång tid har det tagit för er innan ni känt er hemma i sadeln igen? Tips, råd, pepp för att komma igång?

Sv: Börja rida igen efter uppehåll

För egen del tog det väldigt kort tid att känna mig hemma i sadeln. Visst har jag behövt fräscha upp minnet en hel del genom att läsa på och testa men det mesta sitter ändå där när pålle förstår och man minns känslan. Så på´t bara. Du kommer inte att ånga dig för en enda sekund.

*ler brett igenkännande*
Det kommer gå fortare än du tror när du börjar slappna av. Lovar. Bästa sättet att hitta sin plats i sadeln igen är att longeras några gånger. Sedan är du där! Ta 2-3 privatlektioner på ridskolan. Säg till ridläraren att du känner dig feg och osäker så hjälper h*n dig. Gå in på en nivå strax under den du slutade på (så slipper du känna prestationskrav) första terminen. OBS! Inte FÖR låg nivå i förhållande till den du var på tidigare!

Kom på en grej som var bra för mig! Jag var på turridning! Dvs översnälla hästar som inte sticker eller busar så man bara kan koncenterar sig på känslan och törs dra en busgalopp och känna på den där superhärliga frihets/lycko-känslan. För mycket tror jag handlar om - som ponnytant skriver - att våga slappna av.

Jag har hyfsad koll på hur allt skall göras, däremot har jag varken konditionen eller musklerna längre. :p

Jag har varit borta från ridningen i tre år, precis som du, faktiskt inte ens suttit på en häst under den perioden. :eek: Nu gör jag tvärt emot vad förnuftet säger, jag rider in min egen unghäst. :angel: Fast på ett sätt är det bra, eftersom vi går väldigt långsamt framåt så vi bägge hinner med. Någon riktig ridning har det ju inte blivit än, men det tror jag också är bra, så kanske jag kommer ikapp... :p

Passa på och njut av ridningen, jag har insett hur underbart det är efter att ha varit utan så länge... Snart har man glömt den första galoppen och första skuttet, men kom ihåg att det skall vara roligt!

Tog uppehåll i 5 år och började sen på ridskola igen där jag red 1 ett år. Hade inte tappat så mcyket förutom musklerna och konditionen. Men jag hittade tillbaks väldigt fort, förutom när det gäller ridvägarna! Är usel på ridvägarna :o Tröttnade på ridskolan av olika saker och har nu ridit som medryttare i några år, stormtrivs och är verkligen glad över att jag återupptog ridningen ;)

Jag gjorde uppehåll i 14 år. Började med att rida ut en gång i veckan för att hitta tillbaka till känslan och balansen. Efter en termin började jag rida lektion. Det tog kortare tid än jag trodde att komma tillbaka.

Jag gjorde typ som du men hade ett betydligt längre upphåll. Sen red jag turridning - och köpte mig en problemhäst (visste att jag skulle fixa det dock) som pga detta var väldigt lite riden. Hon var väldigt otränad och tjock så vi byggde kondition och muskler ihop och nu utbildar jag henne för fullt. Det går alldeles utmärkt. Så det finns många sätt att starta om på.

Långt uppehåll. Sen red jag turridning och köpte en problemhäst!!!! Friska takter! Ja - det finns många sätt att starta om på.
Lite samma princip som Habina - go buy a horse! Heja er!

Tusan också - jag kommer bara inte till skott! Velar hit och dit. Har ett skitkul jobb med mycket övertid och en del resande så min stora tveksamhet är tid & ork. Men senaste tanken är att kanske låta "min blivande" häst gå på x lektioner x dagar i veckan. Ridskolechefen/ridläraren/stallvärden (litet ställe vi har hästen - dotterns - på) litar jag på till 100% - hos oss "flängs det inte runt på hästar"! Dessutom skulle jag lita på henne mer än på någon medryttare (att hästen får vad hästen behöver). Så, ja........ Hm Hm.

Sorry lite trådkapning - men det följer temat!

Vet man vad hästägande innebär så är det inga problem att göra på det sättet. Sen har man ju folk omkring att fråga, nätet att läsa på och det går att anlita tränare. Att ha egen häst som vuxen är dessutom ganska lätt jämför med som tonåring, man har bil och ekonomi på ett annat sätt. Kan bestämma allt själv från stallplats till sadel.
Sen är det kanske inte det bästa sättet för alla men för mig var det liksom det enda tänkbara. Det var rätt tid i livet helt enkelt, trots krävande jobb och pendling på totalt 13 mil om dagen.
Men vill man börja igen: Gör slag i saken! Mycket kunskap kommer igen väldigt fort!

Avslutar kapning och lägger upp egen tråd senare. Vill "prata" mer om detta. Att "skaffa häst efter uppehåll" följer inte riktigt TS fråga.

Pepp till Russis Ett råd till är att släppa prestigen och inte bekymra dig över vad du "borde" kunna. Antar att du har klart det mesta i huvudet (kan teorin) men blir osäker i själva "utförandet" / koordination & balans. Är det så? I alla fall har jag känt så några gånger (jag har börjat om flera gånger!). Och OM det är så - släpp alla tankar om vad du borde kunna eller hur det var tidigare och ge dig hän NU. Be din ridlärare om "positiv inlärning" - alltså berömma det som är bra och "ignorera" misstagen du gör i början. Alltså - inrikta sig på det du SKA istället för det du INTE SKA (kritisera). Då går det fortare för dig att komma tillbaka eftersom du inte behöver sitta och vara rädd för att göra fel! :-)

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 417
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
587
Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 339
Senast: Dorinda
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 969
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar