Börja med färskfoder

Smurfoff

Trådstartare
Köpte en korv i djuraffären igår för det var extra pris. 10 kr styck. Vom korv på 500 g. Hundarna älskar de. Har blandat i de i deras torrfoder.

Funderar på att köpa några till. Men jag har en mopsvalp på 6 månader. Är det bra att ge det till valpar?

Ca: vad tror ni de skulle kosta i månaden? Om man blandar med korvar och köttbullar man kan köpa?

Min ena hund är en dvärgpinscher på 5 år, ca 5 kg. Blir lätt fet.

Andra är en mopsvalp på 6 månader

Ca vad blir det i månaden för båda hundarna?

Kan de stämma att valpen ska ha 350 g om dagen och den vuxna 100 g om dagen? Kollade i broshyren jag fick med. 350 g låter mycket för en liten mops :P

Utfodrar ni 2 ggr om dagen? Står man ska ge 1 gång om dagen då hundarna ska fasta?

Sen undrar jag om man kan tina upp korven och sen ha den i kylen några dagar utan den blir dålig?

Sv: Börja med färskfoder

Man brukar räkna att dom ska ha 2-3% av sin vuxenvikt/dag. Men små hundar kan man ge lite mer om det behövs.

Färskfoder är inte dyrt eftersom man ger mindre mängd (inte massa utfyllnad) och hundarna blir friska och fina.

Om man räknar på 3% av 5 kg så blir det 150gram om dagen.

Man bör inte blanda torrfoder och färskfoder eftersom dom har olika phvärde men vissa gör det och det går bra för dom. Men man ska inte ge torrfoder med spannmål i, utan isåfall tex orijen och dessa som är bättre.

Vi ger morgon och kväll men det finns dom som ger 1 gång om dagen också.

Vom och hundemats färskfoder säljs i 5kg korvar som man kan tina lite och sedan styckfrysa i lagom stora bitar. Om du ger 300g/dag på 2 hundar räcker 2 sådana korvar i ungefär 1 månad. Dom brukar kosta 149kr styck så det blir ju inte dyrt alls.

Däremot bör man tillsätta lite rött kött (tex nötfärs) då och då eftersom deras färskfoder mest innehåller kyckling.

I djuraffären vid mig så har dem bara 500 g korvar. och köttbullar. och jag läste att valpar ska äta dubbelt. sen sa dem också att man absolut inte får frysa in det igen när de blivit upptinat. Kan dock bli lite jobbigt att få isär det om man ej äger en såg :P

Vom og hundemats korvar håller 3-4 dagar i kylskåp, vissa märken håller bara 24 timmar.

Till våran lillfjant på 4,4 kg så tinar vi upp VOH och lägger det i en specifik matlåda som vi har skrivit hans namn på och delar upp det på 3-4 dagar alltså 125-150 g/dag beror på om matte eller husse ger ;) han ska enligt Voh's egen tabell på hemsidan äta 80-100 g/dag men är rätt svårfödd och voh exklusiv är enda fodret som fått upp han i lite mer än "godkänt" hull

När vi åker bort mycket som vi gör nu när pappa får ställa upp som daghusse eftersom sambon fick jobb på annan ort så får han Mush köttbullar pga enkelheten, han är inte riktigt lika glad i dom dock men äter det iallafall!

Vilket märke är det du fått tag på? Har för mig att Mush korvar ska man växla mellan de olika sorterna/dag och inte är ett helfoder.

Senast ändrad:

Much barf är märket. Dem säljer 500gs korvar i djuraffären nu för en 10 styck. Därför jag köpte en och prova. dem hade både kyckling och nöt. Började med en nöt. men dem har också köttbullar..

Men har dock en valp på 6 månader. kan de funka me valp?

Det är barfkorvar du har köpt då.
Då gäller det att läsa på ordentligt om barf (råutfodring) eller ta hjälp av en kunnig att göra ett foderschema. Det är inte ett helfoder och då behöver du tillsätta kalk eller benmjöl eller riktigt ben av olika slag. Du måste växla mellan olika köttsorter och tillsätta vissa inälvor i rätt mängd, tex lever och hjärta, båda mycket viktiga.

Mush har några helfoderkorvar också men du måste ändå växla mellan olika sorter.

Köttbullarna är däremot bra, Mush vaisto. De är ett helfoder som du kan ge och växla då gärna mellan olika påsar.

Det går för övrigt utmärkt att tina dom lite för att skära/hugga dom i bitar och sedan frysa in igen.

Ok ska åka till en större djuraffär som har mer urval. Dock har jag två 12 kg torrfoder säckar kvar... Så känns dumt att kasta de. Ska försöka sälja dem innan jag kan börja

Låter felräknat till mopsen? Min yngsta är uppväxt på voh valpfoder och åt 400-500 g/dag. Väger nu som vuxen 19 kg.

Valpar ska som sagt ha 2-3% av beräknad vuxenvikt (och så får man såklart gå efter hullet, som alltid), har för mig att det gäller allt färskfoder och barf.
Man kan också ge efter nuvarande vikt, 10% tror jag det är då men vet inte hur länge.

Mopsen är i bra hull . men mer mot de rundare hållet.. så 350 g låter mycket för henne. Men ska ner till djuraffären imorgon och fråga. Men båda två älskar det. har fått dela på en korv nu i 2 dagar. Men blir nog enklare om man ger köttbullar. Dock sa dem i djuraffären att korvarna också funkar som helfoder. kan man kombinera korvar med köttbullar? att man ibland ger köttbullar, och ibland av korven? finns i nöt och kyckling. och att valpen får köttbullar som är för valp.

Mopsen är i bra hull . men mer mot de rundare hållet.. så 350 g låter mycket för henne. Men ska ner till djuraffären imorgon och fråga. Men båda två älskar det. har fått dela på en korv nu i 2 dagar. Men blir nog enklare om man ger köttbullar. Dock sa dem i djuraffären att korvarna också funkar som helfoder. kan man kombinera korvar med köttbullar? att man ibland ger köttbullar, och ibland av korven? finns i nöt och kyckling. och att valpen får köttbullar som är för valp.

Vad väger en mops som vuxen ? Runt 6-7 kg eller vad ?
Kommer den väga runt 6-7 kg, så ska den ha ca 120-150 gram per dag både nu och som vuxen och så får man reglera efter behov. En valp behöver ungefär lika mycket som den behöver när den är vuxen.

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 475
Senast: Puffindog
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
706
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 570
Senast: iNTOHiMO
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 421
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka