Börja med bett

F

Fjunet

Efter sommaren så ska min häst få börja vänja sig vid bett. Hur gör ni? Sätter ni in bettet direkt i munnen, låter hästen mala runt det i en stund och sedan tar ut det igen? Hur länge bör man ha inne det första gången?

Sv: Börja med bett

lite olika från häst till häst, beror mkt. på hur mkt. den är hanterad och hur den är som individ. om hästen villigt tar bettet så tränsar jag på och låter hästen stå med huvudlaget i tex. boxen en liten stund (kanske 5-10 min). uppreper med jämna mellanrum. om hästen är ovillig så brukar jag "kleta" på lite honung/sirap el. dyl. låta hästen stå och "suga" på det en stund för att upprepa med jämna mellanrum. det brukar inte vara några större svårigheter ;)

Jag föredrar att stoppa in bettet i munnen och låta hästen dagligen äta sitt kraffftfoder med det i munnen. då lär den sig att med bettet följer trevliga saker, den lär sig att det inte är bra att ha tungan över bettet (omöjligt att käka då:-)) och den blir framför allt van vid bettet, vågar leka och pilla med det. Jag har en 1årig russunge och han hade sitt bett under kanske 20 måltider, nu bryr han sig inte om att han har det.

jag brukar ALDRIG låta mina hästar äta med bett i munnen, inte ens unghästarna. Vill inte att de ska få för sig att jag accepterar det beteendet. Jag har aldrig haft problem att få hästarna att acceptera bettet, utan har bara stoppat in det. Första gången brukar de ha det i ett par minuter bara (tills de slutat mala runt med det), och sedan ökar jag succesivt till att efter ett par veckor ha det under grimman på promenaderna.

Låter inte så säkett att låta dom ha det på sig i boxen i fall dom fastnar någonstans.
Mina hästar får aldrig äta med bett så det går bort för min del.jag har bara stoppat in det sen har dom fått haft det en stund sen tar man bort det,efter några gånger kan man börja ha det på vid promenader plus grimma och sen är det bara att tuta och köra.tror intedet finns något sätt som är rätt och fel jag tror att man måsta läsa av den enskilda individen och se vad som passar bäst.

man får ju ha boxar där dom inte kan fastna ;) dessutom ska givetvis inte hästen lämnas själv dom 5-10 min.

Acceptera vad?!?! Att den äter ur sin egen krubba i sin egen box?

Det är nått helt annat än att den äter medan den har mig i nån form av snöre.
Att beta med tant i snöre är helförbjudet hos mig, oavsett om snöret sitter fast i ett treäns eller i en grimma. Äter gör mina hästar i boxen eller hagen utan tant i snöret.
Det finsn ingen chans att de blandar ihop reglerna.
Det är dock dumt att ha halm eller hö i boxen, det är inet nyttigt att äta halm eller hö med bett i munnen. Bara krafftfoder ska det vara.

Jag gör ingen grej av det. Använder ett smalt tränsbett och bjuder bettet med en liten socker bit i handen eller något annat sött o smått. Öppnar de inte munnen så petar jag in ett finger i mungipan lite försiktigt. Sen får de stå en stund och äta i boxen eller ute, därefter åker tränset på under grimman vid varje promenad eller träningstillfälle.

Eftersom jag inte vill att mina ska äta med bett i munnen så ser jag till att hålla stenhårt på det från början, och ger därför inget ätbart alls. Mat kan de få när "träningspasset" är över, inte mitt i.

Ok, jag har bara regeln att om man äter med tant i snöret så får man på moppen:devil:
Man får gärna äta med bett i munnen så länge man inte har tanten i snöret.
DVS det händer när de är små, i boxen,aldrig annars.

Okej, då är vi ganska lika iaf... Mina väntar t.o.m. med att äta tills jag lämnat boxen vid matdags (blir vansinnig på hästar som dyker i krubban innan man hunnit hälla upp maten). Jag är ledaren, och jag säger varsågod.:banana:

Låter hästen få bett i munnen från ca 2 års ålder. Placerar det på plats, låter hästen smaka lite och sen ta ut det igen. När arbetet vid handen börjar får hästen ha träns med bett men ett sidepull/kapson/repgrimma utanpå som jag håller i. Så småningom visar jag hur tygeltagen funkar och lär hästen det från marken innan jag sitter upp. Har inga problem med att sen gå över att jobba med bettet....

Har en unghäst som precis ska börja vänjas med bett. :d
Vid vilken ålder har ni vant era hästar?

Jag satte bett i min 2-årings mun för en månad sen... Med hjälp av....sirap... gick det ju galant! Nu blänger hon på mig så fort jag kommer och undrar väl om hon inte kan få låna bettet lite:D

Hon accepterade bettet helt från första stund och nu tömkör jag henne nästan dagligen!

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 541
Senast: villhöver
·
Hästvård Min häst är ju rätt dålig på att äta. Inte nog med att han ofta får foderstrupsförstoppning (utredd på alla sätt utan direkt resultat...
2
Svar
34
· Visningar
1 746
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar