Börja lasta - TIPS?

E

Ekkatt

Ska börja träningslasta min häst. Dock kanske lite sent då han är sju år.

Någon som har några tips?

//Tessan

Sv: Börja lasta - TIPS?

Det är aldrig försent att lastträna en häst

Börja försiktigt om du inte vet hur h*n kommer att reagera. T ex börja med att bara leda förbi en öppen transport.

lånar tråden.. om man har en unghäst..1½ ..
den har varit in i trailern o haft allt stängt meninte åkt ännu.. vi e lite orolliga över hur den ska reagera när de börjar rulla o den märker att den kommer ingen vart.. ska man binda en sån häst kort ?? så att den inte kan kommer över bommen eller får den mera panik då?? den verka rinte vara lagd åt panik hållet men man vet inte.. ska man lasta den tillsammans ?? de är en hingst o den enda ja kan lasta honom med är ett sto som han gillar väldigt mycke men tror han brummar upp sej för mycke bredvid henne.. så då kanske d e bättre o låta han stå bredvid sin 1½ hingst kompis.. men den har bara åkt 2 ggr tidigare med sin mamma... så hur lägger man upp de... ?

Jag hade jätteångest när jag skulle åka med min 1 1/2-åring till klinik för några veckor sedan. Jag lastade henne några gånger helgen innan och innan dess har hon åkt dels med sin mamma som föl och sedan också en gång med en annan äldre häst. Nu var det första resan på egen hand.

Det gick jättebra. Hon stod relativt lungt hela vägen (tog nästan två timmar). Jag band henne ganska kort och hade fäst upp ett hönät så säkert som jag kunde. De flesta hästar känner sig trygga av att äta och hon åt faktiskt en hel del.

Har du möjlighet att köra en kortare sträcka med din häst innan det är dags för en längre tur så är det nog inte så dumt.

Piggy

När jag lasttränar hästar brukar jag själv sätta upp mål som att de ska gå på lämmen, sätta en fot inne osv. Jag brukar försöka att inte ha som huvudmål att de går in första gångerna då blir jag lätt själv för fokuserad på att hästen ska in, bättre att tänka att den ska gå framåt.

Ett sätt som jag tycker är bra är att få hästen att gå framåt och bakåt för tryck och sedan lära den att den kan stanna och ex backa var som helst på transporten men sedan också gå framåt igen.

Är hästen rädd så får du givetvis ta det lungt, som någon annan skrev: vänj hästen vid att gå förbi transporten och gå efterhand närmare. Till slut försöker du få den att gå över lämmen från sidan åt båda håll innan du slutligen försöker att få den att gå inåt.

Lycka till!

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
865
Senast: Roxy
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
807
Senast: Lejd
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Relationer Säkerligen många på Buke som släktforskar.... Eftersom jag numera har lite mer tid i tillvaron har jag börjat kolla bakåt i egen släkt...
Svar
18
· Visningar
507
Senast: Karfitsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama