Börja hoppa otränad häst

Fia-Lina

Trådstartare
Mitt nordsvenska sto (16 år) rids/körs i stort sett varje dag, men inte något hårdare jobb.
Mitt största intresse är körningen, men både döttrarna och jag rider, så hon rids oftast, körning 2 - 3 pass per vecka. När vi rider är det bomlöst/barbacka som gäller.

Nu skulle jag vilja ha tips om början till hoppövningar, för smidighet och spänst i första hand.
Den ena dottern hoppar helst av allt här i världen, och tycker det är lite tråkigt att alltid rida "på marken".
(Ute vill jag inte att hon far runt över diken och stockar, jag är lite rädd att det ska smitta av sig när jag kör i skogen.)

Hoppar gärna själv också, men har vid de språng jag provat märkt att hon inte är så rädd om benen, precis :angel:

När hon stod på ridskola för 1 1/2 år sen har hon gått runt bana på 80 cm, så hon KAN om hon bara är igång! :)

Lotta

Sv: Börja hoppa otränad häst

Tja cavaletti m hinder i lagom höjd direkt efter - för att hon ska komma rätt och inte dra iväg.
Bygg mycket enkla banor m 3-4 hinder så att man inte skuttar fram o tillbaka på samma hinder hela tiden och även övar att lyssna på ryttaren.
Lägg ut galoppbommar på rakt o böjt spår.
Höj upp cavaletti så att hon får använda ryggen ordentligt.
Varför inte göra en bana av allt ovanstående - korta serier m omväxlande övningar där tempoväxlingar och att lyssna på hjälper är viktigast.

Jag har själv en nsv som älskar att hoppa men är inte rädd om benen alls och kastar sig över hindren. Inte så kul. Hon drar järnet om hon får och har ingen koll.

Hej!

tycker mkt bomar på marken o cavaletti för att få igång henne o få henne att lyffta på bena..sen är det inte bra för tyngre hädtar att hoppa höjder de sliter för mycket, så högre en 1 meter ska hon nog inte hoppa.! pröva er fram. hälsn Micaela

Börja med att löshoppa kanske? Så hon får träna sig lite utan ryttare på ryggen? Även om det iofs, när det gäller min NSV kan ge problem vid ridning, då han gärna rusar över i samma tempo som när han är utan ryttare :smirk:...

Annars, låga hinder, med skutt emellan är ju kul :)
Roligt att fler brukar hoppa med sina nordisar!

Skulle tro att löshoppning skulle vara bra för nordis...
Men så kan du ju öva att hoppa lite studs serier... Lär sig att man inte kan springa järnet när man hoppar och bygger väldigt mycke muskler... (dock inte högt... )

Lycka till!

Tack för era svar!
Vilket avstånd är lagom mellan bommar och kavaletti om jag ska trava över?
Och hoppa studs, mellanrum mellan hindren?
Det är ju bra om jag kan undvika att det blir fel pga att jag inte har koll på avstånden! :o
Lotta

Travbommar ca 1,10-1,30
Bom före hinder ca 2,20
Galoppbommar ca 3m
Du får utgå från dessa mått och länga eller korta avstånden efter hästens steg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 033
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 316
Senast: Zpunk
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 220
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat