börja hoppa med unghäst

Moppa123

Trådstartare
Jag har ett 5-årigt sto (oj snart 6) som jag har börjat att rida in.
Jag rider och kämpar på med grund-dressyr men vill även att hon ska få känna på lite "hoppning".
Vad jag undrar är om vilka övningar jag ska börja med.
- skutta över något i skogen?
- tips på övningar med bommar??? avstånd osv?
- tips på bra böcker med hopp övningar i??

hur ofta man ska "träna" ??? (nu är det alltså inte hård träning utan bara så att hon ska komma igång)
:confused:

Är hon löshoppad? Annars tycker jag att du börjar med det under ca en månads tid. Sen kan du skutta över något litet hinder i skogen, ju naturligare desto bättre.

När löshoppningen fungerar kan du ställa ett litet lågt rakt räcke där sista hindret i vanliga fall brukar stå. Använd rejäla infångare och det ska inte bli några större problem då hon vid det här laget är rätt säker på vad hon ska göra.

Undvik bomserier i början av hoppningen, unghästarna har nog problem med enkla saker! :)

/C

Liknande trådar

Träning När ni är sådana som inte hoppar frivilligt som jag men ändå vill lära min unghäst det. Hade ni då lagt ut annons när tiden är kommen om...
Svar
14
· Visningar
1 707
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: linlar1
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 287
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
11 977
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dagens nagellack!
  • Hiss och diss del 5
  • Sodastream