Börja hantera fölungar

Sv: Börja hantera fölungar

Redan första eller andra dagen..våra fölungar blir redan från början mycket hanterade för att bli så lugna och lätt hanterade som möjligt:)

Första dagen!

Jag tycker man ska vänja dem vid människor, hantering, tryck osv så tidigt som möjligt.

första dagen ja, vi håller ju på med trav så de ska ju redan köras in när de är ett. Tycker "andra" också ska hålla på mycket med sina om de kan, man får tillbaka det.

Jag har alltid hört att man så fort som möjligt ska lära dom att gå i grimma (=första eller andra dagen) bli borstade och klappade på.
Efter 3-4 dagar lär man dom stå uppbunda och lyfta på hovarna korta stunder.

Så fort det bara går, gärna första dagen. Ju tidigare man börjar ta på dom o sätta på grimma o stå uppbundna dessto lättare blir det. Nått som är viktigt är att lära dom o lyfta fötterna

Vi börjar första dagen med våra föl..allt för att få dom så positivt inställda mot människor som möjligt!men man får vara noga med att man inte skrämmer dom..grimma och hovar tar vi allt eftersom. :)

Vi börjar ganska tidigt med o sätta ett grimskaft runt en stolpe, alltså inte binder fast, men ändå så bäbisen känner att den inte kommer loss så himla lätt. Brukar börja vid ca 1 veckas ålder.
Dessutom lär jag fölen at stå ensamma i boxen korta stunder väldigt tidigt. Nu kan det låta som om jag kör gärnet med mina föl men så är inte fallet, jag hanterar max 10 minuter/dag. Lite smek o hovlyft, kanske drar en borste genom pälsen o på med grimman (det är oftast påsättningen av grimman som är det stora problemet), kanske binda fast brevid mamma en liten stund när jag ändå hanterar.

Man ska ju inte överdriva fölhanteringen men det man lärt dom när dom är små blir det oftast inga problem med när dom blir större

Jag hanterar också första dagen och grimma på ca dag två. Första dagen är de ju knappt ute ändå mer än att jag vill se hur den ser ut i ben och hovar.
Sedan får den gå med grimskaft redan från de första gångerna den ska ut i hagen. Binda upp brukar jag göra utanför mammans box medan mamma äter och så får fölungen bli pysslad med under tiden. När fölungen är lite äldre får den eget foder i transportkrubba utanför mammas box, uppbunden i gallret. Jag vill helst inte att de står och äter mer än nödvändigt ihop i samma krubba. Blir sånt tjafs då.

När börjar ni hantera era fölungar? Redan första dagen?

ehm, nu kommer jag säga nått som alla kommer tycka låter helsnurrigt ;) tror jag.

Det var såhär va, ja fick hem helt ohanterbar ettåring (aldrig blivit hanterad av människor) för två år sen, är idag världens stabilaste häst om ja må säga det själv, alla andra säger det också. Men när den andra hästen föl ploppa ut förra sommaren gjorde jag som många andra, hanterade fölet från dag 1, jag kan inte påstå att han är världens ängel nej ;) Inte alls samma respekt för människor som den andra hästen jag tränat har.

Men detta kan ju bero på flera orsaker, han är en annan häst, en helöt annan individ och vi har inte riktigt funnigt varann tror jag...så det handlar nog mer om förtroende i den frågan, den dagen vi båda litar på varandra som jag och den andra hästen gör så skapar vi nog harmoni mellan oss båda.

Men som sagt, vad vet jag?

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
792
Relationer Skapade ett nytt konto för att kunna vara anonym. När ens partners ex har stora problem med ens relation och inte kan låta bli att...
2
Svar
26
· Visningar
2 323
Senast: Hermelin
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 038

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka