Börja från början

E

Exklusiv

En vän till mig har för 3 veckor sen fått hem sin nya häst.
är väldigt "tung" på handen, vilket jag uppfattar att den inte orkar bära sig. drar i tyglen hela tiden, svår för att sakta ner till trav-skritt, galopp-skritt osv, likadant från skritt-trav, trav-galopp osv.
när hon hade haft hästen i nästan 2 veckor blev hästen ormbiten, och har nu stått i 1 vecka ungefär.
därför ska hon börja med hästen från början nu, sätta igång henne, ja alltså få henne i form helt enkelt, men så började jag undra, vart börjar man egentligen? bara ute i skogen? bara i paddock? vart ska man börja liksom, och hur ser fortsättningen ut för att få en fin och ridbar häst som man kan lära sig på?

Sv: Börja från början

Det man inte har baktill får man i handen istället. Hästen mår nog bäst av att tränas i grundläggande arbete så den bär mera baktill och då blir lättare i handen. Det är ingen ide att träna övergångar mellan skritt och galopp och man inte har en bättre grundform. Ge hästen inget att hänga på i handen. Hellre rida med hängande tygel. Engagera hästens bakdel. öppna, sluta, skrittarbete, bommar , cavaletti, rid i skogen brevid stigen så hästen får lyfta ordentligt på fötterna, var övertydlig med handen, när hästen fått en förhållning-eftergift så tygeln hänger. Inget stöd i handen. Häsren måste lära sig att bära sig själv.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: Nevermind
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 680
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 408
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar