Boris har ont :-(

K

karlsson

Han vill inte lyfta svansen, han som annars viftar ständigt.:( Längst ut mot svanstippen känns det lite "knotigt", och där smärtar det.

Han har mest troligt inte skadat sig under gårdagens skogspromenad, åtminstone tror jag inte det. För den här hunden är nämligen väldigt smärtkänslig. Minsta lilla barr i tassen så skriker han i högan sky.;) Därför tror jag inte att det är en akut skada av något slag, utan snarare något som kommit efter ansträngning i så fall.

Vattensvans - kan det vara det?
Men han har ju knappast blivit kall... vi har ju jättemilt väder, och han har inte suttit/legat stilla ute, i kall bil eller liknande.:confused:
I fredags (alltså sex dagar sedan) var vi dock ute i kylan tre timmar på lydnadsträningen. Det var 10-15 minusgrader och blåste. *brrr* Men inte kan han väl få vattensvans nu beroende på det?:confused:

Enligt veterinären ska han få magnecyl morgon och kväll i tre dagar. Sedan får vi se om det gått över, annars får jag åka in med honom.

Det som är lite svårt med den här hunden är att han HATAR att bli "visiterad". Nu när jag försöker klämma och känna blir han vääääldigt undergiven, slickar sig om munnen osv. Kryper sedan undan och lägger sig, och kommer inte ens ut i köket när jag lagar mat.:eek: Vet inte om det beror på att han känner sig dålig eller om han är rädd för ytterligare kläm-och-känn.

Ville bara skriva av mig lite. Om någon har tips/råd/erfarenheter kring vattensvans eller annat tar jag tacksamt emot det.

Sv: Boris har ont :-(

Som tur var har jag ingen erfarenhet av vattensvans!! Men vila, magnecyl och värme :) Hoppas att han är redig i morgon!!

Kramar på Boris!

Boris tackar för kramen!:love:

Det verkar finnas hopp om liv.;) Har tagit en liten prommis runt kvarteret (iklädd täcke trots bara -4 grader, för att värma rumpan tänkte jag). Försökte sedan busa igång honom lite, och han både boxas med tassarna och kampar med trasan.:p Drog en repa runt huset också, och svansen hängde med ganska bra. Friskhetstecken!
Har inhandlat en aktiveringsboll som han sysselsatt sig med, plus att han fått ett vomben att tugga på.

Min teori är att han antingen har fått en lindrig "släng" av vattensvans, eller att han har ont någon annanstans i bakkroppen och därför drar in svansen under sig?:confused:

Varför kan dom inte prata?:mad:

Jag tror att han har fått vattensvans. Min hund har fått det några gånger, även av kyla och blåst. Det är säkert så att han fick det då ni var ute så många timmar i kylan.
Brukar gå över av sig självt men det är väldigt smärtsamt för hunden att ha det. här kan du läsa mer om vattensvans.
http://www.trestads-djurklinik.se/nyheter/nyhet.htm
Hoppas han blir frisk snart din vovve.
/ Blues

Nu har jag inte läst länken. Men mina har aldrig fått vattensvans så många dagar efter kyla. Utan det har kommit samma dag på kvällen eller morgonen.

Tack för länken.:bow:

Som Grana säger - det som är konstigt är att det kommer såhär långt i efterhand. För sedan i fredags har han vad jag kan komma ihåg inte utsatts för kyla på det sättet. Vi har milt väder, mellan 0 och -5 har det varit senaste dagarna...

Min fundering är om det "hände" något i fredags när vi var och tränade i kylan, och sedan igår när han sprang som en galning i snön blev det värre? *spekulerar*

Man har ju alltid en liten oro för att det ska vara något allvarligare.:crazy: En stor, tung kropp med en välda energi är väl inte jättetoppen fysiskt sett. Har ju heller inga dokumentationer från varken föräldradjur eller annan släkt... så jag kommer alltid att bäva för att han ska vara full i osteokondros eller liknande. *ryser*

Men men, vad lönar det sig att tänka det värsta.;)

det låter precis som vattensvans. loke har fått det några gånger, ibland har jag listat ut orsaken, ibland inte. det är vila och värme som gäller. jag har varit försiktig med smärtstillande eftersom han inte verkat ha såå ont och jag har velat att han skulle ta det nätt med svansen.

Okej, jag får se imorgon hur han verkar, om det blir en Magnecyl till eller inte.

Det som inte stämmer när jag läser om vattensvans är att den brukar vara svullen? Boris ser inte svullen ut, och som jag skrev är den en aning "krokig" vid tippen.:confused: Känns lite knotig och sned, precis som om han klämt sig eller något. Brukar det bli så?

lokes har inte heller varit direkt svullen, men han har haft en liten krok med en knöl på.

Har han det? Åh då låter det som samma. *pustar ut*:bow:

Klämde lite nyss, och han har inte superont. Men när jag böjer upp svansen piper han.:crazy:
Sedan tassar han iväg snabbt som sjutton och gömmer sig under rumsbordet. Tuff kille!:cool: :D

Stackars lilla *hrm* boris! :( Men det känns ju skönt att han är på rätt väg.

Tycker också att det låter som vattensvans. Mina har aldrig haft det, men jag känner andra som fått det. Tycker det är sällan man hittar någon anledning till det. Men jag tycker att om en hund har fått det en gång så får de det lättare igen. Tycker alltid det är korthåriga jyckar som får det. Eller är det någon som hört/upplevt annorlunda?

Pytteliten är han i vissa situationer.;)

Ja, ju mer jag luskar desto mer låter det som vattensvans. När jag tänker efter kanske han legat i bilen någon stund i helgen/början av veckan, och även om det inte varit jättelänge och jättekallt så att han frusit, kyls ju en bil ner väldigt fort. Kan ju ha bidragit.

min loke är ju ganska långhårig för att vara labbe och har längre hårstrån på svansen än resten av kroppen. han är korthårig, men inte alls på samma sätt som en GD t ex.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka