Borgensavtal, uppsägning av stall

Heulwen

Trådstartare
Behöver hjälp med att tolka följande text:

För ********* Ryttarförenings (ideell förening) förpliktelser avseende hyra av boxplatser av ****** AB (org. Nr: ** ** **– ****) tecknas härmed borgen såsom för egen skuld, dock begränsad till maximalt 1/14 av den årligt fastställda årsavgiften.
Avtalet löper perioden 1 april till 31 mars med årlig förlängning. På begäran från borgensman skall borgensåtagandet återkallas i samband med att ny medlem påtecknar
borgensförbindelse.

---------------------------------------------------------
Vad innebär detta egentligen?
Jag sade upp min boxplats den strax innan den 31:a juli och fick 3 månaders uppsägningstid vilket jag har godkänt (skrev på det i medlemsavtalet). Däremot uppfattade jag det som att jag måste betala kallhyran de 3 månaderna, men i texten ovan tycker jag mig kan framläsa något annat men jag vill gärna ha ett klargörande vad ni tror eller kan.

Tacksam för svar!

/Heulwen

Sv: Borgensavtal, uppsägning av stall

Finns det inte mer i avtalet? Som uppsägningstid eller liknade.

Som jag läser det så är det mindre än en månads hyra som åtagandet gäller och att du ska återkalla det själv när någon annan tar över din plats. Som det står här om det inte finns mer så kan dom begära att du betalar 1/14 årligen tills någon annan tar över din plats. Så om den inte lämnas ut sitter du där utan box men får ändå betala. Det är därför jag undrar vad som finns mer i texten? Om det finns mer för annars så är det ett väldigt luddigt avtal.

Jag hittar inte resten av medlemsavtalet men minns att det stod att det var 3 månaders uppsägningstid och att ang. de du skriver att dem kan begära 1/14 årligen tills boxplatsen är tillsatt var något som många reagerat över men att det inte var någon fara eftersom dem där boxplatserna tillsätts ganska snabbt.

Var är hyresavtalet? Det du skriver in är ju en borgensförbindelse som i princip inte har med det som avtalats att göra.

Det kan ju hända att det inte framgår i avtalet helt enkelt. Det upptäckte jag på det avtalet som vi skulle ha skrivit på nu om det inte vore för att vi flyttar. Men oftast brukar uppsägningstid innebära att man betalar kallhyra om man inte har hästen kvar i stallet (och alltså inte heller nyttjar tjänster etc som ingår i varmhyran). Det finns ju två olika hyror just för att man inte ska behöva betala för ngt som man inte utnyttjar - tex om hästen måste stå någonannanstans under en period. Står man kvar under uppsägningstiden belatar man dock förstås full hyra.

Men står det inte i avtalet så kan man ju inte veta hur stallägaren har tänkt sig, varför det förstås är viktigt att det framgår i ett kontrakt. Dock tror jag att de flesta tänker ungefär så som jag beskrev.

Instämmer.

Jag tycker också att utformningen av förbindelsen är vansklig för borgenären.
Borde inte borgensåtagandet upphöra automatiskt när "ny medlem påtecknar borgensförbindelse"?
Borde det inte ske redan när någon annan tar över stallplatsen?
Vad händer om 2 borgenärer flyttar ut, men bara en ny borgenär kommer in?

I värsta fall, om anläggningen av någon anledning tappar i popularitet och antalet hyresgäster minskar, så måste borgenären betala 1/14 av föreningens kostnad för avgifter till anläggningens ägare om och så länge som föreningen inte själv betalar hela avgiften till denne. Oavsett man använder platsen eller inte och under obegränsad tid.

Ett borgensåtagande med den utformningen skulle jag aldrig skriva under.

LIA

Behöver hjälp med att tolka följande text:

För ********* Ryttarförenings (ideell förening) förpliktelser avseende hyra av boxplatser av ****** AB (org. Nr: ** ** **– ****) tecknas härmed borgen såsom för egen skuld, dock begränsad till maximalt 1/14 av den årligt fastställda årsavgiften.
Avtalet löper perioden 1 april till 31 mars med årlig förlängning. På begäran från borgensman skall borgensåtagandet återkallas i samband med att ny medlem påtecknar
borgensförbindelse.

---------------------------------------------------------
Vad innebär detta egentligen?
Jag sade upp min boxplats den strax innan den 31:a juli och fick 3 månaders uppsägningstid vilket jag har godkänt (skrev på det i medlemsavtalet). Däremot uppfattade jag det som att jag måste betala kallhyran de 3 månaderna, men i texten ovan tycker jag mig kan framläsa något annat men jag vill gärna ha ett klargörande vad ni tror eller kan.

Tacksam för svar!

/Heulwen

Har stallet 14 boxar?

Jag uppfattar borgensförbindelsen (avtalet) som om du är skyldig att betala 1/14 av föreningens totala hyra för stallet. Står det inget annat i det fullständiga avtalet så är du skyldig att betala detta oavsett om du hyr box till din häst eller inte. Om du inte blivit löst från ditt borgensåtagande.

Säg att årsavgiften för stallet är 500 kr/box och månad på 14 boxar = 84 000 kr om året. Om ryttarföreningen inte betalar sin hyra kan ****AB kräva dig på 6 000 kr oavsett om du redan betalat din stallhyra till föreningen.

Jag skulle personligen aldrig skriva en borgensförbindelse av något slag.

Instämmer.

Jag tycker också att utformningen av förbindelsen är vansklig för borgenären.
Borde inte borgensåtagandet upphöra automatiskt när "ny medlem påtecknar borgensförbindelse"?
Borde det inte ske redan när någon annan tar över stallplatsen?
Vad händer om 2 borgenärer flyttar ut, men bara en ny borgenär kommer in?

I värsta fall, om anläggningen av någon anledning tappar i popularitet och antalet hyresgäster minskar, så måste borgenären betala 1/14 av föreningens kostnad för avgifter till anläggningens ägare om och så länge som föreningen inte själv betalar hela avgiften till denne. Oavsett man använder platsen eller inte och under obegränsad tid.

Ett borgensåtagande med den utformningen skulle jag aldrig skriva under.

LIA
Dessutom finns det inget i borgensavtalet som hindrar att anläggningens ägare kan kräva borgenären på 1/14 av årsavgiften även om borgenären betalat sin hyra till föreningen.

Fast nu är ju inte en borgenär den som går i borgen för någon. En borgenär LÅNAR ut, en Borgensman går i säkerhet för någon.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka