P

_ps_

Hejsan.
Min katt har börjat ramla omkull och ibland visar han någon konstig hälta på ena bakbenet. Helt plötsligt springer han omkirng och är glad men efter nåogn sekund faller han ihop. Han tycks inte ha ont nåognstans. Och eftersom han ramlar omkull så måste det vara fel på balanssinnet och inte pga av fysisk smärta i ett ben.
Är det någon som har varit med om likande?
Jag funderade på vingelsjukan eller vad den heter. Även på borelia eller på någon konstig hjärnblödning eller liknande.
Jag har dock ingen möjlighet att åka med honom till veterinären förän i mitten av nästa vecka.

Ifall det är borelia, finns det botemedel eller är det klippt för honom??

// orolig ägare

Sv: Borelia?

tack så mycket.
Onej, jag gillade inte att läsa det där.
Men min katt är jätte glad och äter och dricker jätte mycket.
Det hela kom bara hux flux på en dag. Nu har det gått 2-3 dagar och det enda han gör är att han vinglar lite då och då.

Vi får hoppas att det inte är Vingelsjukan han har. Men du borde gå till vetten snarast med honom. Kan ju vara något som kräver snabb behandling om han ska bli bra.

Vi får hoppas att det inte är Vingelsjukan han har. Men du borde gå till vetten snarast med honom. Kan ju vara något som kräver snabb behandling om han ska bli bra.
ja..
vad tror du att det kan vara? kan det inte vara en hjärnblödning eller borelia eller ngåot?

ja..
vad tror du att det kan vara? kan det inte vara en hjärnblödning eller borelia eller ngåot?

Hjärnblödning tror jag inte, men man kan ju inte gissa då man inte sett kisen. Borelia kan kanske sätta sig på balansen, vet faktiskt inte.

Kan vara bldöningar i hjärnan eller små proppar. En bekants katt fick det, han kunde helt plötsligt ramla av stolen han satt på för att sen vara helt normal.

Hoppas du får svar hos veterinären och att det är bra svar.

oh!.. dog den av det? eller vad hände med katten? och vad hade han mer för symptom?
för det stämmer ju in lite fakist.. det är ju inte hela tiden utan det kommer bar ahelt plötsligt..

Ja, tyvärr. Eller ja, han togs bort. Han hade det först ett par gånger/vecka, sen kom "anfallen" oftare och oftare.

Tror inte han hade fler direkta symptom. Han kunde sitta på en stol, på fönsterbrädan elle rnått och titta och helt plötsligt trilla ner. Efter ett tag var han som vanligt igen och gick och åt eller nått. Små proppar vandrar ju, så det beror på var dom är.

Senast ändrad:

Ja, tyvärr. Eller ja, han togs bort. Han hade det först ett par gånger/vecka, sen kom "anfallen" oftare och oftare.

Tror inte han hade fler direkta symptom. Han kunde sitta på en stol, på fönsterbrädan elle rnått och titta och helt plötsligt trilla ner. Efter ett tag var han som vanligt igen och gick och åt eller nått. Små proppar vandrar ju, så det beror på var dom är.
hm, fan! okej. det låter inget vidare.
Fan! nu hoppas jag veklrgien på borelia.. tror ni att det är någon sannorlikhet att det kan vara det?

Jag har tyvärr ingen aning. Det är dumt att spekulera för mycket innan veterinärbesöket.
Vingelsjukan är 99% dödlig och mig veterligen inte behandlingsbar.

Jag förstår att du är hemskt orolig för din katt, särskilt eftersom den är så gammal. 16 år är ganska mycket för en katt, så ta den till veterinären så du får reda på vad det är med den. Naturligtvis håller vi tummarna för att det är nåt som går att bota...

såg att du fick en länk om vingelsjukan och nej, våran katt tog vi bort eftersom att det inte går att bota.
Och hon mådde verkligen dåligt av det, hennes vita partier på bakredelen av kroppen (ungeför efter framtassarna och bak) var askgråa för hon inte kunde tvätta sig.
Hon gick aldrig ner för trappen utan hon låg på sin kudde med mat och vattenskål brevid sig.
Så vi tog bort henne

Jag har faktiskt träffat en katt som överlevt vingelsjukan. Han hade en rätt speciell gångstil, men i princip fullt rörlig. Mina föräldrars kattflickas första pojkvän :D
Eller ja, inga bebisar, men den första katten som fick komma in på hennes tomt utan att hon satte tänderna i dom.

hej.
Vi ringde en veterinär som bad oss att inte åka till veterinären om vi inte märker starkare symptom på saker som får honom att lida. (ex bristande matlust etc). Hon sa att det till 90% säkerhet var en blodpropp som han fått och att det bara var ett onödigt stressmoment att åka med honom till veterinären. Är det någon som vet om det finns något blodförtunnande medel eller liknande som kan underlätta? ska nog ringa till veterinären igen och diskutera det.

Jag får helt enkelt leva med en vinglig katt.

Tack gode gud som lät honom leva ett tag till!

Absolut att det finns blodtunnande medeciner. Jag gav det till min lilla häst när han fick fång, så det finns nog för katter med. Veterinären måste dock säga vad du kan ge och i vilken mängd så klart! Hoppas att han repar sej!

Dricker katten mycket så kan det vara diabetes. Jag tycker att du ska beställa tid för undersökning och ev. provtagning.
Med tanke på att vingelsjuka är en obduktionsdiagnos så är det ju svårt att säga om det verkligen var det om den ej obducerats.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 270
Katthälsa Hej! Är nu orolig och ledsen över min älskade kille sigge, Han är en kastrerad hankatt på 10 år som plötlsigt idag började få problem...
Svar
11
· Visningar
8 820
Senast: Rhodugune
·
Hundhälsa Något har hänt med min äldsta jycke, hennes beteende gör mig så frustrerad! Allt började med att jag trodde att hon plötsligt tappat...
Svar
6
· Visningar
1 390
Senast: lady_vip
·
Övr. Katt Hamnat i en lite knepig sits, ska försöka få med allt men hålla det så kort det går, men varning för det blir långt. Väldigt tacksam om...
Svar
11
· Visningar
2 470
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama