Borde jag analysera höet?

Z

zazzabella

Mitt hö är på väg att ta slut och bonden jag brukar köpa av har helt slut på allt sitt fina analyserade hö för tillfället. :( Men jag lyckades ändå få tag på 750 kg hö av en annan bonde från sommaren 2003 :), men detta är inte analyserat. Det är två av mina hästar (2 ston på 156, resp. 115) som måste ha hö, för att de står inne i sina boxar på kvällarna/nätterna även endel på dagarna. Men frågan är om jag borde analysera detta hö!?.. För att det kommer ju ta slut efter redan ca 2 månader. :confused: Sedan får jag förhoppningsvis mitt nya hö som redan är analyserat innan det kommer till mig. :cool: Men jag tänkte höra hur ni tycker att jag ska göra nu med det oanalyserade höet!?.. Det är ju svårt att få ordning på foderstaterna när man inte vet värderna på höet, men samtidigt känns det lite "onödigt" att analysera för det lilla höet. Så säg mig, hur ska jag göra!?? :confused: :cool: Tacksam för era svar! :)
 
Det beror väl på hur mycket pengar man har... Jag kan bara tala för mig själv...och jag skulle inte lägga pengar på en analys för ett hö som man bara ska fodra med i två månader.
 
Jag skulle inte heller analysera höt om det bara gällde ett par månader...
 
Jo, det är sant. :) Men hur hade du gjort med foderstaterna? Hade du fortsatt ge samma mängd kraftfoder som med det andra höet?
 
Samma frågor till dig. :) Hur hade du gjort med foderstaterna? Hade du fortsatt ge samma mängd kraftfoder som med det andra höet?
 
Jag hade fortsatt på samma , men om hästen tex börjar falla ur så får du väl ändra foderstaten :)
 
Är betet på dagarna ok så finns det ingen anledning att analysera eftersom betet ändå alltid är ett frågetecken.
PL
 
Jag skulle inte analysera, speciellt inte om de står i gräshage under dagarna. Ha koll på hull och humör istället, och ändra om det verkar behövas.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 588
Senast: Lhas
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 555
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 952
Senast: Mustang
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Lösa benbitar
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp