borde betet räcka?

J

johann-a

vi har 2 stycken hektarstora hagar sonm det är tänkt att vi ska ha 5 hästar på i sommar (arab,halvblod, connemara (c-ponny) och 2 nordisar) borde detta bete räcka? det känns som om vi har haft dålig återväxt hitintills och då går detbara dom 2 nordisarna i en av hagarna :eek: kan detta bero på att det är för torrt eller är det för hårt betestryck? jag lade in lite hö till hästarna här omdagen men dom tog bara nån tugga och lämnade rästen så det borde inte vara en helt akut situation men som sagt borde det räcka?
 
Sv: borde betet räcka?

VA!! e d inte 0,5 hektar/häst???eller e jag helt ute o cyklar??...
 
Sv: borde betet räcka?

För ponnyhästar kan man räkna 0,5 hektar..men knappast för större hästar. Men å andra sidan beror det ju lite på hur betet är. Men vad är hektarstora för nåt....1 hektar ?
 
Sv: borde betet räcka?

Hej,

Vad jag har läst och hört är det ca 1 hektar per häst man ska räkna med. 2 Hektar till 5 hästar låter lite lite tycker jag (jag antar att du menar att du har 2 hektar bete sammanlagt). C-ponnyn kanske inte behöver så mycket som nordisarna men dessa 2 (nordisarna) behöver förmodligen mer.

Själv har jag 1.5 hektar den första 1½ månad och sedan 1.5 hektar efter återväxten där vi tar hö. Sen har vi den första 1.5 hektar som då har stått och vilat under tiden. Vi har en c-ponny och en halvblod. På sommaren kommer det en ponny till som ska beta hos oss.

Hälsn. Jacky
 
Sv: borde betet räcka?

okej så samanlagt behövs det 5 hektar? oh shit :eek: men det blir väll till att stängsla då antar jagkan fixa 4 hektar utan problem men det femte:crazy:
 
Sv: borde betet räcka?

Mina hästar går på 1.5 hektar.Och jag kan lova att här hade allt kunnat gå fler hästar de är två stycken
 
Sv: borde betet räcka?

Men kanske det räcker med 4 ha och ska du stängsla i olika "sektioner" då kanske det räcker helt. 1 ha per häst är en sorts genomsnitt men det behövs ju inte alltid. Beror mycket på hur mycket det växer och om det hur betet är. Mina bete är olika ...den som vi använder den första 1½ månad är inte alls så bra....men duger som "försesong" (stavning?) Jag skulle köra med det du h ar och stängsla i olika sektioner så att det kan vila och växa när de står i andra sektioner. (krånglig förklaring men jag hoppas du förstår vad jag menar :crazy: )

Lycka till.

Jacky
 
Sv: borde betet räcka?

Adrenochrome skrev:
För ponnyhästar kan man räkna 0,5 hektar..men knappast för större hästar. Men å andra sidan beror det ju lite på hur betet är. Men vad är hektarstora för nåt....1 hektar ?
Va vad menar du med hektarstora??
 
Sv: borde betet räcka?

D skulle bara vara ett mellanslag emellan.Så hon menade ju naturligtvis hektar stora
 
Sv: borde betet räcka?

Jag och mina kompisar har 2 hagar till våra sex hästar (kbltravare, fbl, hbl, 2 vbl, d-ponny). Är på ca 10-12 hektar var nu, byggde ut den mindre i år.
Förra året fick vi stödfodra med hö i slutet av juli, men då hade betet torkat bort. Få se om det behövs i år.
Min pålle (kbltravare) åker först dit 30 juni, tar hem honom runt den 15 augusti. De andra 5 stannar längre.
 
Sv: borde betet räcka?

Hur stora hagar som behövs beror också på hurudan mark du har. Vi har beteshagarna på prima högproduktiv åkermark och lägger om hagarna med några års mellanrum så här drunknar hästarna, 2 stora och en liten, i gräs på en hektar bete. De klarar inte att hålla en hektar i taget nedbetat utan vi får ta en höskörd också på hälften.

Just nu går de på ½ hektar gammal omsådd betesvall och där är det inte mycket bete. Den plöjs upp till hösten och efter höskörden väntar 1,2 ha nyuppväxt bete så de kommer nog inte att hinna beta undan tills det fryser inte.
 
Sv: borde betet räcka?

okej men jag har fixat bete så det räcker och blir över:) betet vi har är kanske inte det kraftigaste då det är naturbeten som man typ får bidrag för (e inte så haj på det där)och jag kan säga att det e vackert i hagarna nu med blomster å grönska:) tack för hjälpen!
 
Sv: borde betet räcka?

Jag har alltid hört 1 ha per storhäst när det gäller bete, men i år när vi bor på egen gård första sommaren undrar jag hur mina två stora kallblod skulle hinna käka så mycket....
De går f n på 1 ha, vi har beslutat oss för att slå de övriga 2 hektaren en gång innan vi släpper ut hästarna i den hagen. Här är förmodligen mat till minst fem hästar hela sommaren.....
Vi får EU-bidrag för att driva ekologiskt jordbruk så hagarna är naturligt bete, ej sådd vall.

Immer
 
Sv: borde betet räcka?

Om någon av de hagar du har inte är sk naturligbetesmark utan vall på åker går det ju att gödsla dom efter att hästarna har ätit rent första gången, utan att förlora ev eu-ersättning. Då blir återväxten kraftigare. Lämpligt gödselmedel är kalksalpeter. Finns säkert någon lantbrukare i närheten som kan sprida det åt er. Lycka till
 
Sv: borde betet räcka?

rent generellt är det ju som redan skrivits, man räknar 1 ha/häst och 1 tunnland/ponny.

men sen är det ju så mkt. annat som spelar in. hade mina pållar innåt landet förut på riktigt fin åkermark, där behövdes inte dom ytorna/häst/ponny. nu går dom utmed kusten, visserligen på åkermark men sandjord.

2 shettisar och ett halvblod, dom äter ner sina 5 ha ganska ordentligt på en sommar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp