tina_sj

Trådstartare
Vad använder ni för boots när ni rider?
Någon som har erfarenhet av G-bootsen?

En av mina tränare tipsade mig igår när jag red kurs för henne att jag kan testa att börja rida med vikt-boots, ska börja med ca 140 g, se hur det funkar & sen stärka upp henne för att sedan öka vikten.
Men hon rådde mig att rida med max 200 g på tävling sen i framtiden.
Hur gör ni för att "stärka" upp dem med bootsen? Är det under en lång tidsperiod som ni ökar vikterna?
Ska man börja med att rida med lätta skyddsboots?
Min tränare sa att jag kunde ha lite tyngre när jag rider ut & rider mer tempo, men rider jag i paddock & jobbar med korta tempon skulle jag ha lite lättare vikter..

Sv: Boots

Jag strävar efter att kunna rida hästen utan boots i alla gångarter, rent och i hälsosam form.
Men visst kan jag sätta på ett par boots! men använder det inte varje dag eller under längre perioder. Har boots egentligen bara på tävling och om jag ska träna något speciellt.
Har dock alltid boots när jag rider pass.

Ska jag tävla vill jag helst ha G-boots just för att jag tycker de är snyggare helt enkelt, har även haft de senaste gångerna när jag ridit pass. Annars rider jag med "vanliga" kardborre boots. Vikt beror på häst.

Jag tycker G-bootsen är bra. Det ser för det första snyggt ut :) och sen har de en bra passform och är relativit lätta att sätta på!

Jag tror hon menade att jag ska träna upp hennes styrka innan tävling, alltså inte sätta på bootsen direkt på tävlingsdagen :)

Jag har hört att de kan få skav av G-bootsen, är det något som du märkt av?

Jag strävar också efter att kunna rida hästen rent i alla gångarter utan boots!

Men håller nu på att börja träna lite med boots för att kunna ha det på tävling. De senaste tävlingarna har jag haft ett par helt vanliga vita skyddsboots egentligen bara för att ha något vitt på fötterna :)
Håller på att träna hemma med lite tyngre boots eftersom det inte känns shysst mot hästen att bara ha tunga boots vid tävling. Dessa är gboots och väger 200g. Så småningom kommer jag att ha tyngre boots på tävling men kommer då att börja med ett par gboots som väger 145g.

Tycker att du ska göra som din tränare säger ang. bootsen! Jag tränar inga långa pass hemma med 200g bootsen och absolut inte varje dag. Vet inte hur lång tid detta kan ta men man får väl lyssna på sin häst!

Ja okej :)

Hon sa att jag skulle börja med 145 g & sen "arbeta mig uppåt"

Används boots vid taktproblem bara eller för mer lyft och/eller rundare rörelser också?
För mitt sto är ren i takten & går i bra form..

Okej, jag brukar rida med boots några gånger innan tävling så hästen får vänja sig. Jag satte på mina 225or ganska på en gång på mitt sto, men hade dem bara en kort stund. :) Men gör som din tränare har sagt, alla gör vi på olika sätt, men tycker det är klok att vänja in hästen lite först och inte som du säger; slänga på dem på tävlingsdagen :)

Jag har ännu inte märkt av några skav från g-bootsen på någon häst.

Jag har ett par Top Reiter boots och tycker om dem. Men mitt sto som jag tränar just nu är mer åt det travtakita hållet så då avstår jag hellre från boots, rider bara med skyddsboots så hon inte ska få ont om hon slår på sig. Men är hästen helt ren eller passtaktig så åker mina viktboots på vissa träningspass, men inte några längre pass eller i skogen (risken finns ju att tappa dem och behöva ut och leta om man missar att de åkt av).

En travtakig häst kan man vikta bak :) Jag gjorde det då och då innan jag fick till det på min 01:a :)

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 178
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 357
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 983
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 517

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka