Boots till känslig häst?

L

Litenplutt

Hej!
Nu är det så att jag skulle behöva lite tips av er andra fälttävlansryttare/ni med känsliga hästar. Det är så att min häst är extremt känslig i karlederna och av t.ex. gummiboots får hon sår/skav men jag ser helst att hon har boots i terrängen. Har ingen lust att testa runt hur många sorter som helst, då skavet ibland "utvecklar sig".

Så det jag undrar om ni har nåt tips på mjuka boots som funkar för såna hästar? Tänkte på boots m. fårskinn (typ eskadron) men de är ju bli extremt tunga och blöta iom vattnet. Eller går det? Känns som att jag vill ge det en chans till med bootsen, annars får det bli att rida utan :crazy: Funkar det med kotringar?

Tacksam för svar!

Sv: Boots till känslig häst?

Är inte fälttävlansryttare,men jag har till mina känsliga hästar boots i neopren,vilket har fungerta mkt bra!
Dock har jag ej med fårskinn (blir för smutsiga).dessa boots kör du enkelt i tvättmaskin!
De bästa jag har haft var från Eskadron,men jag har även haft "billighetsalternativ" som fungerat bra!

Sprengers gummiboots som du trär på, de är i en klass för sig ;)
Jag har aldrig varit med om att en häst har fått skav av dem, inte ens känsliga fullblod som får skav av alla andra boots.

De är inte jobbiga att ta på eller av heller eftersom gummit är så mjukt. Också håller de hur länge som helst, inga spännen som går sönder...
Och ett plus till är att de finns i vitt, det ser häftigt ut när hästen kommer galopperande :D
De finns på www.ryttare-hast.se

Skulle hästen ändå få skav är ett tips att sätta vetrap runt ballarna och karleden och sen bootsen ovanpå.

Är det bara i karlederna hästen får skav? Hur är det med ballarna?

Jag använder dessa i hoppningen eftersom jag är rädd för tramp men inte vill ha för mycket framtill eftersom jag har en ganska oförsiktig häst.
http://www.hooks.se/Butik/assets/product_images/stor/610600.jpg

Det är egentligen islandshäst boots, men det skyddar en del iaf och skaver inte i karlederna. Hur de är i terrängen vet jag inte. Risk finns kanske att de glider upp efter vattnet eller pga det höga tempot, jag vet inte.

Är det bara i karlederna hästen får skav? Hur är det med ballarna?

Hittills var det bara i karlederna hon fick skav då jag använda dom typ 1-2 ggr. Vet inte hur det skulle ha blivit om jag använt dom mer.

*kl*
Tack! Ska kolla upp dom ni tipsat om! Fler får gärna svara :D

Jag har ett fullblodssto som jag tävlar fälttävlan med och hon fick också skav av gummiboots. :(
Men jag hitta ett par som e jätte bra och sitter på samma plats hela tiden. Professional Choice heter dem. Kostar iof 349:- men de är värt de!!
Man knäpper dem framme på hoven o så e de en lite bula ut som sitter in´i karlden typ, svårt o förklara... Men jag e JÄTTE nöjd me dem:love:

Jag har också dom bootsen och är jättenöjd. Tyvärr verkar den modellen jag har inte säljas på lika många ställen längre. Har kommit nya modeller som jag inte är lika förtjust i.

:idea: Scharpman har dem absolut!
De är helt i en klass för sig.Sitter på plats och skaver inte alls:rofl:

nää jag skulle köpa ett par till till min andra häst men hitta inte några:confused: . De fick bli ett par Mark Todd istället som var av ungefär samma typ...

;) Det bli alldeles säkert super bra:rofl:
Ps; Ingen Vetrap i karleden bara:angel:

;) Det bli alldeles säkert super bra:rofl:
Ps; Ingen Vetrap i karleden bara:angel:

Varför?
Jag har aldrig haft det själv, men en kompis jag har som också är hästskötare brukar sätta på det på sina hästar om de får skav. Så jag tänkte att det säkert funkar då...

boots i neopren har jag använt. Till min super kännsliga häst. Håller ganska bra i vatten.. Men inte för alltid:smirk: Men vad gör man inte för sin häst!

Liknande trådar

Utrustning Min häst trampar sig ofta när man rider ut, det är speciellt jobbigt eftersom hon haft mugg hela vintern och eftersom hon trampar upp...
Svar
6
· Visningar
1 596
Senast: _Sascha_
·
Fälttävlan Tänkte be er om hjälp. Hästen ifråga är jätte känslig för skav, boots o skydd är i rätt storlek o sitter bra MEN trots detta lyckas hon...
Svar
4
· Visningar
1 739
Hästvård Jag har ett halvblod som har lite problem med hovarna pga tunna sulor. Hon skos därför med ringsko och silikon. Det är väldigt viktigt...
Svar
11
· Visningar
2 898
Senast: Blomskan
·
S
Träning Har ett halvblod på 7 år som jag köpte i somras. För att göra en lång historia kort så blev jag lurad på hästen och det visade sig att...
Svar
11
· Visningar
3 221
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka