Boots på skogsturen

S

soldan

Jag undrar varför folk hänger på sina hästar tunga boots när de ska ut på skogturer? Eller på träning också för den delen.
Har sett hur många som helst som rider tvåtimmarsturer i skogen med boots, den extra påfrestningen kan ju inte vara bra i längden. Och rider man alltid med boots måste det ju förta den effekt som de tillfälligt ger som t.ex på tävling eller om man ska korrigera ett taktfel.
På träningar kommer folk med påhängda boots redan från början, de sitter på hela träningen oavsett vilka problem man har eller vilka övningar man utför.
Ofta har man inga taktproblem men man rider hela träningen med dem på i alla fall. Varför inte hänga på dem om tränaren specifikt säger att ett par boots kan hjälpa hästen i en viss gångart och sedan ta av dem.
Tror inte folk förstår hur tungt det blir för hästen att släpa runt på dessa tyngder på framhovarna i 1-2 timmar i sträck.

Sv: Boots på skogsturen

Är det viktboots eller skyddsboots de har?
Jag har båda sorterna till min häst och de är väldigt lika varandra, vita klockor.

Vår valack tar gärna till passen, vilket gör att vi använder skyddsboots på honom när vi är ute på rundor då vi ska rida pass eller där vi vet att han gärna slår över i pass när vi ska galoppera. Detta sker även vid "skogsridning", då vi har flera långa, raka och mjukare grusvägar där vi kan öka tempot mellan skogspartierna.

Viktboots använder vi endast i undantagsfall och då bara kortare stunder när de behövs, dock inte vid ridning utanför bana.

För den som inte vet kan det nog se ut som att vi har viktboots på när det i själva verket är skyddsboots.

Tror inte folk förstår hur tungt det blir för hästen att släpa runt på dessa tyngder på framhovarna i 1-2 timmar i sträck.

Tror inte folk förstår hur tungt det blir för hästen att släpa runt på dessa ryttare i 1-2 timmar i sträck.;)

Frånsett det så håller jag med föregående användare, kan ju också handla om skyddsboots.

Mycket möjligt att jag tagit skyddsboots för viktboots, visste inte de var så lika:(

För en vältränad häst, vilken den förhoppningsvis är i tävlingssammanhang skadar det inte hästen att ha boots på under ett träningspass eller under en tävling. Självklart ska man inte alltid rida med boots, då dessutom själv effekten försvinner och man istället blir bunden till att använda dem. Mitt 19-åriga sto är otroligt envis, så med henne brukar jag ibland ha skyddsboots när jag rider ut eftersom tölten blir så mycket bättre. Under vissa perioder vägrar hon annat än att passa, trots att det inte är något fel i övrigt förutom hennes envishet(om man nu kan kalla det ett fel...) och då väljer jag att använda boots ett tag tills hon har hittat tillbaka till tölten igen.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en fyraårig islandshäst som bara precis är inriden - tränad så pass mycket att han kan ridas från punkt A till punkt B i ett...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: Roheryn
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Min häst har jag ridit in själv och vi kämpar på så gott det går! Men det känns så tungt ibland.. Han är en...
Svar
13
· Visningar
2 865
Senast: Koppen
·
Träning Ja så känns det i alla fall, men hur blir man "lika bra" på hemmaplan? Jag & min häst har inte kommit så långt i utbildningen, vi gör...
Svar
7
· Visningar
892
Senast: Buck
·
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 302
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10