boots o få dem att sitta??

D

Dezz

Hej!!

Tastade viktboots bak på minislänning igår o döm om min förvånging när han sprang iväg i klockren tölt.. :banana:

Iaf så var det bara ett par steg för sedan satt de inte där de skulle längre.. Hur gör man för att de ska sitta bra på hovarna?? Jag har ett par vita blyboot..

Någon som har några bra tips???

Sv: boots o få dem att sitta??

Man drar åt för kung och fosterland=)

Och så är dom väl mer "byggda" för att sitta på framhovarna.

jo det är nog så men vad jag har förstått så om man har en häst som är travtaktig så är det att föredra att sätta dem på bakbenen??

Man jag tycket de satt dåligt på frambenen oxå.. men jag får väl dra åt dem ännu mera.. ;)

Skaffa kraftig mattejp (som är dubbelsidig) och sätt en bit mattejp på vardera sidan av insidan på bootset och kläm åt mot hoven.
Blyboots måste sitta hårt (som tusan) spända och spännet skall sitta högt upp vid kronranden.

blyserie.jpg

Såhär sätter man på blyboots Foto: Cheeserica

Generellt är det bättre att ha tyngre boots med kardborreknäppning bak då hästen lättare trampar på sig bak och då kan ha sönder de (inte helt billiga) blybootsen.
Kom ihåg att inte träna med boots bak för långa stunder (speciellt i början) då det är tungt för hästen.

En liten text om boots:
http://www.mokkur.com/boots.htm

/Malin

Jag håller med malin. skaffa boots som är lite billigare med kardborreknäppning.

Angående blubootsen så finns det bra boots å skitboots. en del har kass passform å bara snurrar. men tejp som malin sa är ju en idé.

Sen så ett bra sätt att träna tölt på travtaktiga hästar. (har funkat för mig i alla fall) är att tölta i skogen på stigar med lite rötter och sten. där vill hästarna inte gärna trava.

Jag vet inte hur det är, om man brukar sätta boots i bak för att få tölten renare. för våran gamla häst bara grisepassade när vi skulle trava och då sa våran tränare att vi skulle köra boots bak. så de låter ju lite skumt att de ska vara bra för både att få ren trav och få bort traven ur tölten:confused:

Jag håller med malin. skaffa boots som är lite billigare med kardborreknäppning.

Angående blubootsen så finns det bra boots å skitboots. en del har kass passform å bara snurrar. men tejp som malin sa är ju en idé.

Sen så ett bra sätt att träna tölt på travtaktiga hästar. (har funkat för mig i alla fall) är att tölta i skogen på stigar med lite rötter och sten. där vill hästarna inte gärna trava.

Jag vet inte hur det är, om man brukar sätta boots i bak för att få tölten renare. för våran gamla häst bara grisepassade när vi skulle trava och då sa våran tränare att vi skulle köra boots bak. så de låter ju lite skumt att de ska vara bra för både att få ren trav och få bort traven ur tölten:confused:

"Travtakt: Bootsning bak fungerar inte helt lika som fram, men på en del hästar hjälper viktning bak vid travtaktig tölt. Dock blir hästen oftast lite tyngre att hålla igång i tölten med vikt bak. En travtaktig häst har oftast en svag rygg och bakdel och en spänd överlinje."

Står det på den bra sidan dom har rekomenderat uppe på sidan :) Så det verkar ju vara ett tips på att få bort travtakt iaf ;)

Ooppss... alla har vi då olika erfarnheter av att träna travtaktiga hästar. Samtliga hästar jag ridit vill mer än gärna trava i skogen där det är lite stenigt och ojämt. Perfekt ställe att träna trav på hästar som är i svaga i just gångarten trav... Bara ett litet inlägg... :banana:

haha va konstigt=)

Med min lillkille har jag inte haft några problem med orena gångarter tack och lov=) fast han är bara riden i lite mer än ett år så de kommer väl=/

Men med förra hästen (fyrgångare) så hade hon jobbigt med tölten. hon föll gärna ner i trav. då va de skitbra att rida i skogen för då valde hon tölt själv.

Gauti: Konstigt de där=) fast det kan ju vara så att just i tölten motverkar bootsen travtakt och i traven motverkar bootsen passtakt? För hon jag red för är en ganska känd ryttare så hon borde veta vad hon pratar om=)

Ooppss... alla har vi då olika erfarnheter av att träna travtaktiga hästar. Samtliga hästar jag ridit vill mer än gärna trava i skogen där det är lite stenigt och ojämt. Perfekt ställe att träna trav på hästar som är i svaga i just gångarten trav... Bara ett litet inlägg... :banana:

Håller med dig om det! min häst travar helst på när det är stenigt och mycket rötter :) där vill han inte tölta minnsan :) men bra vore det om han ville...:devil: hehe

Det är individuellt hur en häst reagerar på boots bak upplever jag!
Min förra häst hade en periord problem med att han i ökade tölten (innan vi började med passen) blev passtaktig och i kort tölt blev travtaktig. Instruktören och jag jobbade med att värma upp utan boots och sedan en kort stund jobba med boots bak och grmantygel (som vi efter någon vecka tog bort). Paralellt med det jobbet jobbade jag mycket med hästens överlinje i skritt, tölt och trav och travtakten försvann efter ca 6 månaders ihärdigt jobb.

Endel hästar med svag trav travar bättre med bootsfram och andra med boots bak...

/Malin

haha va konstigt=)

Med min lillkille har jag inte haft några problem med orena gångarter tack och lov=) fast han är bara riden i lite mer än ett år så de kommer väl=/

Men med förra hästen (fyrgångare) så hade hon jobbigt med tölten. hon föll gärna ner i trav. då va de skitbra att rida i skogen för då valde hon tölt själv.

Gauti: Konstigt de där=) fast det kan ju vara så att just i tölten motverkar bootsen travtakt och i traven motverkar bootsen passtakt? För hon jag red för är en ganska känd ryttare så hon borde veta vad hon pratar om=)

Spelar ingen roll om dom är kända eller inte, många många tränare som är jättebra säger olika hela tiden.. Det är sånt man får ta, alla har sina olika metoder till allt. Detta jag skrev var nåt som stod på en sida om boots, så den personen som skrivit detta tycker att det funkar, men sen kan vissa tycka annat såklart :) det är en stor värld det här med hästar & träning... Man kan bli tokig ibland av allt olika man hör :crazy: Dessutom funkar ju vissa saker olika på olika hästar såklart, så bäst är det alltid att prova sig fram :banana:

De enda blyboots som jag får att sitta är g-boots. Sen är det lite olika hur hästens hov ser ut i trakterna osv, låga trakter- ja då släpper bootsen lättare.

De va precis de jag menade=) Att båda sätten är säkert rätt på olika hästar=)

Tack för alla era svar.. intressant att se hur olika det är för olika häster..

Det soom var roligt var att jag först testade bootsen fram men märkte ingen skillnad i tölten så då satte jag dem bak o vilken fart han fick.. han är snabb min lille pålle :)

iaf tack för tipset om matttejp, det ska jag prova.. och jag har aldrig bootsen på länge utan bara korta stunder. han orkar inte tölta speciellt länge så..

Liknande trådar

Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 179
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 200
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 651
Senast: Stergo
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 927

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka