Boots etc.

S

Silfra

Har aldrig tävlat islandshäst, men jag har bestämt mig för att göra det någon gång. Så jag har några frågor
Hur mycket får bootsen väga?
Kan man ha boots för "vanliga" hästar, alltså inte viktboots på tävling?
Hur långt får spöet vara?

Om det är något mer man bör tänka på så kan ni skriva det med :D

Sv: Boots etc.

Det här med boots etc.
Hur är det om man har en häst med tex easyboots. Visst måste den vikten räknas som om det var en vanlig boots då?
Eller?
FÅR man rida tävling med "barfotamockasiner"?

//kristel, frågvis :p

Man får inte tävla i easyboots för enligt FIPO 2.3.3: Skorna måste vara gjorda av metall.
...Skon får vara högst 10 mm tjock och 22 mm (24 mm i Sverige - 23 mm både i Sverige och internationellt fr.o.m. 1/1 2006) bred och måste ha en jämn form.

/Malin

Men vad är vanligaste vikten på "låga" tävlingar?

Hur tunga boots man har beror ju helt på hästen och dess gångarter. Om man ska tävla t ex fyrgång på en häst som kan bli passtaktig i tölten kan det vara bra med rätt tunga boots, typ 280 g. Det är vad jag har haft på min häst när vi tävlade fyrgång. Nu när vi tävlar femgång vill jag hellre ha lite lättare boots för att han ska få in takten bättre i passen.
Vissa har ju ingen vikt alls, deras hästar fungerar bättre så. Så man får helt enkelt testa sig fram vad hästen går bäst med!

boots får max väga 300 g o i avel får man inte ha vita boots. vad noga med att om du har läderboots så att dom inte drar åt sig vatten=tyngre vikt

ett par boots som jag har o som e jättebra är g-bootsen. dom ser ut som läderbootsen men är gjorda av gummi! :rofl: JÄTTEBRA! o därför drar inte till sig vatten.

G-bootsen e underbara!! sen blir dom inte lika fula som läderbootsen blir efter typ bara 1 gg då man använt dem :S skitkvalite på vissa dyra läderbots måste jag säga, fast det är väl så svårt att ändra på!!

/jodd

Liknande trådar

Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
372
Senast: Nepenthe
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
929
Senast: Ketrawzc
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Squie
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
801

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka