Bondbönor

tanten

Trådstartare
Angenämt problem i vardande.

Jag har sått några bondbönor (en röd sort faktiskt). De växer och frodas - till min stora häpnad.
Tidigare försök har helt misslyckats. Antingen har de blivit små och sedan vissnat bort, blivit mögelangripna eller helt enkelt inte tagit sig.
De här fem plantorna är fullsmäckade av blommor och sannolikt blir det skörd.

Jag har ALDRIG smakat bondbönor. Vad gör man med dem?

Dessutom - skalar ni dem när de är kokta eller äter ni med skal?

Det verkar extremt pilligt att skala bönor för att äta. Som att skala mandel ungefär - fast bönor äter man ju stärre mängder av.

Jag spritar och förväller sen 1-2 minuter, spolar kallt och plockar sen bort det bruna skalet. Det är ganska enkelt när bönorna är kokta, men visst tar det lite tid. Blir dock mycket godare utan, tycker jag.

Kan tipsa om ett gott tillbehör till grillat och liknande: gör som ovan med bönorna, smält sen lite smör i en kastrull, pressa ner vitlök, salta och vänd sist ner bönorna. Urgott!:d
Längre än så har jag inte kommit i mitt bondbönebotaniserande tyvärr, men tänkte skörda fler i helgen och säkert prova något nytt recept.

Jag spritar och förväller sen 1-2 minuter, spolar kallt och plockar sen bort det bruna skalet. Det är ganska enkelt när bönorna är kokta, men visst tar det lite tid. Blir dock mycket godare utan, tycker jag.

Kan tipsa om ett gott tillbehör till grillat och liknande: gör som ovan med bönorna, smält sen lite smör i en kastrull, pressa ner vitlök, salta och vänd sist ner bönorna. Urgott!:d
Längre än så har jag inte kommit i mitt bondbönebotaniserande tyvärr, men tänkte skörda fler i helgen och säkert prova något nytt recept.

Jag brukar göra samma, har också någon gång bara stekt på dem lite lätt och sedan tryckt på dem så de åker ur skalen men det är rätt pilligt ändå. Smör, vitlök och bondbönor är en fantastisk kombination. Jag har odlat gröna bondbönor i flera år och de är verkligen tacksamma att odla

Angenämt problem i vardande.

Jag har sått några bondbönor (en röd sort faktiskt). De växer och frodas - till min stora häpnad.
Tidigare försök har helt misslyckats. Antingen har de blivit små och sedan vissnat bort, blivit mögelangripna eller helt enkelt inte tagit sig.
De här fem plantorna är fullsmäckade av blommor och sannolikt blir det skörd.

Jag har ALDRIG smakat bondbönor. Vad gör man med dem?

Bra tips har du redan fått, här kommer ett till:

Mosa dem när de är varma med en gaffel, blanda i vitlök, citron och olivolja när de svalnat. Blir en härlig dip, bra till grillat också.

Jag brukar frysa förvällda bondbönor i lagom portioner, om jag får stor skörd.

Så länge jag odlar för att det är roligt och gott, spritar, förväller och skalar jag. Blir det nödår får jag tänka om, men den dagen den sorgen.

I engelska recept spritar de inte ens, i recept från Mellanöstern äter de innerskalet, i franska recept tar man bort innerskalet.

Bondbönor är vanligt i persisk mat. Googla gärna "ris bondbönor dill" så får du recept på en av mina favoritrisrätter.

Jag tar ut bönorna ur skidorna och ångkokar dem ett par minuter. Så fryser jag dem jag inte ska använda direkt. När de sedan ska användas så nyper jag hål i "skinnet" och trycker ut bönan.

Du kan förutom allt gott ovan använda dem i bönsallader, chili och allt annat där du har konserverade bönor. De smakar ganska distinkt så det behövs något med mycket smak för att de ska komma till sin rätt.

Jag tycker också de är goda i en pastasås med skaldjur, deras sötma matchar skaldjurens på ett bra sätt.

Nästa oförutsedda bekymmer...

Hur vet man att de är färdiga. Storleken på baljan? Annat?

När bönskidorna hänger rakt ner, har jag fått höra. Men jag tror att det går att vänta längre än man tror, och gå på storleken. Det är ju väldigt mycket jobb för lite bönor så de kan gott få växa till sig lite.

Mina bondbönor dog för övrigt bort under den jättevarma&torra perioden. Vet inte riktigt varför, och jag hade lite för mycket att göra för att hinna med några större livräddande insatser utöver vattning, men bladen blev gula/bleka och bönorna svarta och mjuka... Trist! Hade sett fram emot ett sista skördetillfälle.

När bönskidorna hänger rakt ner, har jag fått höra. Men jag tror att det går att vänta längre än man tror, och gå på storleken. Det är ju väldigt mycket jobb för lite bönor så de kan gott få växa till sig lite.

Mina bondbönor dog för övrigt bort under den jättevarma&torra perioden. Vet inte riktigt varför, och jag hade lite för mycket att göra för att hinna med några större livräddande insatser utöver vattning, men bladen blev gula/bleka och bönorna svarta och mjuka... Trist! Hade sett fram emot ett sista skördetillfälle.
Aha!
Ja, mina har skidor som står rakt upp ännu.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Vi vill ta bort ett fult staket vi har i trädgården ut mot garageuppfarten och vägen det ser ut ungefär så här (jag vet skitdålig och ej...
Svar
5
· Visningar
955
Senast: SusieQ
·
Ekonomi & Juridik Nu efter tredjeskörden kommer vi att få tillbaka en del av den vall vi har utarrenderad. Det blir lite drygt 5 ha som vi nu funderar på...
Svar
0
· Visningar
880
Senast: Nelle
·
Trädgård & Växter Snart är det vår :love:och jag har ev möjlighet att ha en egen trädgård.. :bump: Filurar lite på, kan man bygga ett eget växthus av...
Svar
6
· Visningar
2 046
Senast: foxy_lejdy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka